شناسهٔ خبر: 67510621 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

انوش معظمی: مفختریم به اینکه جزو اولین‌ها در پرداختن به مباهله در تئاتر هستیم

انوش معظمی بازیگر نمایش «و او جان من است» از تجربه حضور در نمایشی با موضوع «مباهله» سخن گفت که در تئاتر ایران کمتر به آن پرداخته شده بود.  انوش معظمی بازیگر نمایش «و او جان من است» از تجربه حضور در نمایشی با موضوع «مباهله» سخن گفت که در تئاتر ایران کمتر به آن پرداخته شده بود. 

صاحب‌خبر -

انوش معظمی از بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما که طی سال های گذشته در پروژه های مختلفی حضور پیدا کرده است، در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا به حضورش در پروژه «و او جان من است» اشاره کرده و گفت: داستان مباهله یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخی صدر اسلام است که در حوزه تئاتر آن بسیار مهجور باقی مانده بود. اما بنده این افتخار را داشتن تا جزو اولین بازیگرانی باشم که در یک پروژه نمایشی با این موضوع حضور پیدا کنم.  

وی افزود: به شخصه به عنوان یک بازیگر نخستین باری که با عبارت «مباهله» برخورد کردم در فیلم «روبان قرمز» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیابود که این کلام از دهان یک شخصیت افغانستانی به بیرون می آمد . در آنجا بود که متوجه معنای این واژه نشدم و این جرقه ای بود برای پیگیری و تحقیق در خصوص این لغت و دریافتم که قصه ای در صدر اسلام میان پیامبر اکرم و مسیحیان وجود داشته و  مربوط به این رخداد تاریخی است. 

این بازیگر شناخته شده تئاتر  در ادامه صحبت های خود با اشاره به ویژگی های نمایش «و او جان من است» گفت: نمایش «و او جان من است» شاید برای اولین بار به طور مبسوط به موضوع «مباهله» می‌پردازد و از این بابت از لحاظ محتوایی بسیار حائز اهمیت است . تماشاگر در این نمایش ضمن آشنایی با رویداد «مباهله» با میان پرده هایی رئالیستی و به روز مواجه می شود که امکان درک و دریافت ساده‌تر داستان مباهله در ذهن مخاطب  را را حت تر می کند.  

معظمی تاکید کرد: ما در این نمایش مخاطب را به این سمت و سو سوق می دهیم که هر عملی دارای عکس العملی است؛ همان عبارتی که امروز «کارما» نامیده می شود . ما در این داستان با پاداش و جزای عمل، آن را معنا و مترادف می‌کنیم که بر این نظرم که این مفهوم در نمایش به طور مداوم جاری و ملموس است و «و او جان من است» پیام های اخلاقی خود را داراست.

وی افزود: شعار این نمایش «مهربانی» بود. مهربانی نشات گرفته از قلب مهربان پیامبر اکرم (ص) که عطوفت را به قلب های همگان تزریق می کند. پیام نمایش ما همین بود و به این علت که به رویداد مباهله پرداخت جدی و دقیقی صورت نگرفته است ما مفتخر شدیم به اینکه جزوه اولین ها برای نمایشی کردن این ایده‌ی ناب باشیم و امیدوارم بعد ها گروه ها و نویسنده ها و کارگردان هایی به سراغ این موضوع بیایند و بیش از پیش به آن بپردازند. 

پروژه نمایشی « و او جان من است » به نویسندگی ایوب آقاخانی و حمید حرا  با همکاری بنیاد فرهنگی-هنری رودکی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران روی صحنه رفت.

(به ترتیب ورود صحنه ) انوشیروان معظمی ، سید محمد مهدی هاشمی دانا ، سیروس همتی ، محمد جواد حبیبی ، علیرضا عمرانی ، علیرضا شمائی، ایوب آقاخانی، محسن تقی زاده از جمله هنرمندانی هستند که در گروه بازیگران نمایش « و او جان من است» حضور دارند.
بهزاد عبدی آهنگساز  و کیان مقدم خواننده، محمد روح الامین طراح پوستر و نشان ، وحید لاری طراح صحنه، علی براتی طراح حرکت، مژگان عیوضی طراح لباس، بهاره اسدی طراح گریم ، علی افسری طراح صدا ، رضا خضرایی طراح نور نیز اعضای گروه طراحی پروژه نمایشی «و او جان من است» را تشکیل می دادند.

انتهای پیام/

نظر شما