شناسهٔ خبر: 67510352 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

پارکینگ‌های سطحی در شهر قم بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد

مدیر دفتر مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به تقاضای ۷۰ درصدی مردم برای استفاده از پارکینگ‌های سطح شهر در کمتر از دو ساعت گفت: در شهر قم پارکینگ‌های سطحی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

حامد خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: مطالعاتی با عنوان «مطالعات نرخ سفر» توسط دفتر مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم انجام شده است که بر اساس آن مشخص شد تقاضای پارکینگ توسط مردم بر اساس چه میزان زمانی است که آن‌ها توقف می‌کنند و به پارکینگ نیاز دارند.

وی افزود: بر اساس تحقیقی که صورت گرفت، تقاضای ۷۰ درصد شهروندانی که بررسی شدند، پارکینگ کمتر از دو ساعت است، در حالی که پارکینگ طبقاتی برای تقاضای بالای سه ساعت احداث می‌شود.

مدیر دفتر مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم اضافه کرد: هرچند در شهر قم پارکینگ طبقاتی کم است و این کمبود کتمان نمی‌شود، اما مشکل ترافیک شهر ناشی از کمبود پارکینگ با این پارکینگ طبقاتی حل نمی‌شود و راه اصلی بهبود این شرایط توسعه پارکینگ حاشیه‌ای و سطحی است.

خسروی با تاکید بر اینکه پارکینگ‌های حاشیه‌ای مهم است، اضافه کرد: در شهرهایی همچون مشهد و تهران پارکومتر بسیار استفاده شده و در قم نیز تلاش‌ها به سمت توسعه این امر است و برای تقاضای کمتر از دو ساعت کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: مطالعات این موضوع انجام و محورها مشخص شده است و در مجموعه سازمان ترافیک در حال بررسی است؛ این موضوع برای اجرای وقفه قراردادی و حقوقی دارد که باید برطرف شود.

مدیر دفتر مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه طرح پارکومتر در ۲۰ محور شهری قابل اجرا است، گفت: پروتکل‌های این کار مشخص است، برای نمونه نیم‌ساعت اول رایگان، و نیم‌ساعت دوم ۵۰ درصد و سایر مسائل مشخص شده است و اگر اجرا شود پوشش پارکینگ را توسعه می‌دهد.

خسروی با بیان اینکه ماندگاری تقاضاکنندگان پارکینگ در شهر قم زیر دو ساعت است و نشان می‌دهد که در این شهر به پارکینگ همسطح نیاز است، گفت: در بعضی کاربری‌هایی همچون شهر پزشکان که نیاز به توقف بیشتر دارد، ساخت پارکینگ طبقاتی قابل توجیه است که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته می‌توان یک طبقه تجاری و سه طبقه پارکینگ احداث کرد تا پیوست اقتصادی پروژه تکمیل شود.

نظر شما