شناسهٔ خبر: 67509785 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حمایت پوتین از فعالیت گروه تماس شانگهای-افغانستان و راهکارهای صلح در اوکراین

اکرم ترابی

رئیس‌جمهور روسیه امروز پنجشنبه گفت، مسکو از ایده از سرگیری کار گروه تماس سازمان همکاری شانگهای و افغانستان حمایت می‌کند و معتقد است که این امر به عادی‌سازی بیشتر اوضاع در این کشور کمک خواهد کرد. او همچنین از پیشنهادات اعضا در مورد حل و فصل مناقشه در اوکراین تشکر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در آستانه گفت: ما این موضوع را درست می‌دانیم که سازمان همکاری شانگهای به طور سنتی از نزدیک درگیر مشکلات افغانستان بوده است. ما از ایده از سرگیری فعالیت‌های گروه تماس سازمان همکاری شانگهای-افغانستان حمایت می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که این به عادی‌سازی بیشتر وضعیت در این کشور کمک می‌کند.

رهبر کرملین همچنین با اشاره به جنگ اوکراین گفت، گزینه حل و فصل بحران اوکراین که از سوی روسیه پیشنهاد شده است، در صورتی که کی‌یف و حامیان غربی آن آماده باشند، بلافاصله خصومت‌ها را متوقف کرده و مذاکرات را آغاز می‌کند.

پوتین تاکید کرد: «اجازه دهید یادآوری کنم که در اواسط ژوئن گزینه حل و فصل دیگری را ارائه کردیم که اگر طرف اوکراینی و مهمتر از همه حامیان غربی آن آماده پذیرش آن بودند، به معنای واقعی کلمه اجازه می‌دادند، فورا مخاصمات را متوقف کرده، جان انسان‌ها را نجات داده و مذاکرات را آغاز کنیم.»

پوتین همچنین در نشست سران سازمان همکاری شانگهای از پیشنهادات اعضا در مورد حل و فصل مناقشه در اوکراین تشکر کرد و آمادگی مسکو را برای در نظر گرفتن آنها اعلام کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش گفت کانون‌های بالقوه درگیری در قاره اوراسیا باقی می‌مانند و گسترش آنها هرج و مرج و بی‌ثباتی را به همراه خواهد داشت. او تاکید کرد: «متأسفانه، در قاره اوراسیا، در اوراسیا بزرگ، هنوز کانون‌های بالقوه دیگری برای درگیری وجود دارد که گسترش آنها مملو از هرج و مرج و بی‌ثباتی است. البته اول از همه، خاورمیانه و به‌ویژه وضعیت نوار غزه است.»

انتهای پیام  

نظر شما