شناسهٔ خبر: 67508495 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیشنهادهایی به دولت چهاردهم برای ارتقای کیفیت نظام آموزشی

شهره دانشیار

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در راستای کیفیت‌بخشی نظام آموزش و پرورش پیشنهادهایی به دولت چهاردهم داشت و گفت: اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین، ثبات مدیریت، جبران کمبود نیروی انسانی و ... برای بهبود نظام آموزشی باید مدنظر و در دستور کار دولت بعدی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

احمد محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بر اساس تأکیدات هرساله مقام معظم رهبری به‌ویژه در هفته بزرگداشت مقام معلم که اشاره خوبی به جایگاه معلم و آموزش و پرورش داشتند گفت: رهبر انقلاب فرمودند آموزش و پرورش تولیدکننده نیروی انسانی است و افراد و سایر دستگاه‌ها مصرف‌کننده هستند.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور شهید آموزش و پرورش را نه اولویت، بلکه اولیت می‌دانست،افزود: ایشان ایران قوی را در پرتوی تعلیم و تربیت برنامه‌ریزی کرده بود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رئیس جمهور شهید، آموزش و پرورش و اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در اولیت نظام تعلیم و تربیت در کشور می‌دانستند ادامه داد: چرا که عامل توسعه، رشد، پیشرفت کشور، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی قلمداد می‌شد. در این راستا اقدامات خوبی در مسیر اتفاق افتاد و حضور ایشان در شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش حضوری موثر داشت و هدف این بود که این اولویت در آموزش و پرورش و ایران قوی در پرتوی تعلیم و تربیت باید به‌صورت کاربردی و برنامه‌ریزی شده اتفاق بیفتد.

محمودزاده با بیان اینکه در راستای ایران قوی، خوشبختانه توفیق پرداختن به اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را داشتیم، گفت: نقشه راه سند تحول بنیادین سالیان سال در گوشه کمد نگهداری می‌شد، امسال آموزش و پرورش این توفیق را داشت تا مصوبه نقشه راه را به تصویب برساند. همچنین بازنگری در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رخ داد که از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری تلقی می‌شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌ریزی مدرسه در تراز در سطح کشور اتفاق افتاده است، ادامه داد: ۱۰ درصد از مدارس دولتی و ۵۰ درصد مدارس خاص اعم‌ از مدارس غیردولتی و هیئت‌امنایی در مسیر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مدرسه در تراز قرار گرفته است.

وی گفت: اثر سوابق تحصیلی بر کنکور در دو مجلس و دو دولت به دلیل حجم بالای کاری  انجام نشده بود اما در دولت سیزدهم این اقدامات محقق شد. سال گذشته اثر سوابق تحصیلی پایه دوزادهم نهایی شد و امسال اثر سوابق تحصیلی پایه دهم و یازدهم نهایی شد. در پایه نهم و ششم برگزاری امتحانات هماهنگی استانی اتفاق افتاد و این موضوع برگشت دانش‌آموزان به مدرسه و داخل کتاب را رقم می‌زند و به عدالت آموزشی و تربیتی کمک بزرگی می‌کند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با اشاره به اثرات مثبت الگوی سوابق تحصیلی، عنوان کرد: این امر کیفیت آموزشی و مهندسی کیفیت را در حوزه و مسائل آموزشی به همراه خواهد داشت و تاثیر خود را بر آینده کیفیت آموزشی خواهد گذاشت.

محمودزاده با اشاره به پیشنهاد سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به دولت چهاردهم و آینده، تصریح کرد: اینکه همواره آموزش و پرورش مورد اولویت و اولیت است، باید در دولت آینده نیز مورد توجه رئیس‌جمهور منتخب مردم قرار گیرد. بی‌ثبات مدیریتی یکی از دغدغه‌های اساسی رهبری در سطوح ستادی و مدیریت‌های استانی است که چالش‌هایی را به همراه داشته است و طی سالیان گذشته بر کیفیت‌بخشی آموزشی آموزش و پرورش تاثیرات منفی گذاشته که امیدواریم موردنظر رئیس‌جمهور منتخب مردم در دولت چهاردهم قرار بگیرد.

محمودزاده با اشاره به کیفیت‌بخشی آموزشی و پرورشی و اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ادامه داد: امیدواریم نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد توجه وزیر آموزش و پرورش آینده قرار بگیرد و بتوانیم سال جاری را در راستای شعار ایران قوی توسط مدرسه و معلم قوی سپری کنیم.

وی اظهارکرد: امیدواریم نیروی انسانی در دولت چهاردهم ساماندهی و دیگر شاهد کمبود نیرو نباشیم.

انتهای پیام

نظر شما