شناسهٔ خبر: 67507826 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

خطرات اقلیمی؛ عامل تهدید چهارپنجم از شهرهای جهان

بیش از نیمی از شهرهای جهان اعلام کرده‌اند سیل و گرمای شدید عواملی خطرآفرین و بدترین مخاطرات اقلیمی پیش‌روی مناطق آن‌ها هستند و هر روز شدیدتر و مکررتر می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، داده‌های جدید منتشر شده از یک سازمان غیرانتفاعی مجری سیستم اعلام وضعیت محیط زیست جهان برای شهرها، ایالت‌ها و مناطق مختلف، نشان می‌دهد که سیل و گرمای شدید گسترده‌ترین تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی برای شهرهای جهان و ساکنان آن‌ها به شمار می‌روند.

بررسی داده‌های زیست‌محیطی سال گذشته ۱۱۳۱ شهر حاکی از آن است که بیش از چهارپنجم (۸۳ درصد) شهرهای جهان با مخاطرات آب‌وهوایی قابل‌توجهی روبه‌رو هستند. این آمار افزایش ۸۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد که بیش از نیمی از شهرها (۵۶ درصد) با چنین شرایطی مواجه و به‌طور قابل‌توجهی تحت‌تأثیر این خطرات قرار گرفته بودند. حدود دوسوم شهرهای گزارش‌دهنده انتظار دارند که این خطرات در آینده شدیدتر (۶۷ درصد) و مکررتر (۶۴ درصد) باشند.

خطرات اقلیمی؛ عامل تهدید چهارپنجم از شهرهای جهان

اصلی‌ترین مخاطرات آب‌وهوایی در شهرهای جهان

سه‌پنجم شهرهای گزارش‌دهنده (۵۸ درصد) اعلام کرده‌اند که سیل خطری اساسی برای آن‌ها است و همین امر آن را به گسترده‌ترین خطر گزارش‌شده در شهرهای جهان تبدیل می‌کند. گرمای شدید (۵۴ درصد شهرها)، خشکسالی (۳۸ درصد)، باران شدید (۳۵ درصد) و خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها (۲۲ درصد)، در جایگاه‌های بعدی این لیست قرار دارد.

داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که حدود یک‌سوم کل پروژه‌های زیرساختی آب‌وهوایی گزارش‌شده توسط شهرها در سال گذشته (۷۲۷ از ۲۳۴۶) بر افزایش سازگاری و تاب‌آوری آب‌وهوایی تمرکز دارند که ۵۵ درصد آن توسط شهرهای جنوب جهانی گزارش شده است. ارزش این پروژه‌ها در مجموع ۴۷ میلیارد دلار، اما دارای سرمایه‌گذاری حدود ۲۱ میلیارد دلار است. این اختلاف ارتباط اساسی بین افشای داده‌های آب‌وهوایی و تأمین مالی پروژه‌هایی را نشان می‌دهد که برای مقابله با مخاطرات آب‌وهوایی ضروری هستند.

تأثیر مخاطرات آب‌وهوایی بر مردم

تجزیه‌وتحلیل داده‌های جدید همچنین تأثیر آشکار مخاطرات آب‌وهوایی بر مردم را بررسی می‌کند. از شهرهایی که سیل را به‌عنوان خطر اصلی گزارش کرده‌اند، ۹۸ درصد از خانوارهای کم‌درآمد، ۷۷ درصد از سالمندان و ۶۷ درصد از جوامع حاشیه‌نشین تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند. از شهرهایی که گرمای شدید را به‌عنوان خطر گزارش می‌کنند، ۹۷ درصد گفتند که سالمندان تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، ۷۵ درصد از خانواده‌های کم‌درآمد و ۷۳ درصد از کودکان آسیب دیده‌اند.

خطرات اقلیمی؛ عامل تهدید چهارپنجم از شهرهای جهان

جهان در حال وارد شدن به قلمرو آب‌وهوایی جدید و خطرناک است؛ ماه به ماه رکوردهای دمایی می‌شکند و همین امر مدیریت مشکل را دشوار می‌کند. تنها داده‌ها می‌توانند بینش‌هایی را فراهم آورد که شهرها برای مدیریت، کاهش و انطباق با تأثیرات سیاره به‌سرعت در حال تغییر زمین نیاز دارد. داده‌ها کلید منحصربه‌فرد پرداختن به اقدامات معنادار و مؤثر برای ارائه آینده‌ای سبزتر، ایمن‌تر و پایدارتر است و با روشن‌تر کردن مسیر، به مقابله با بزرگ‌ترین چالش عصر حاضر کمک می‌کند.

نظر شما