شناسهٔ خبر: 67507333 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

رئیس سازمان سینمایی:

اقتصاد سینمای ایران در دولت سیزدهم احیا شد

خزائی گفت: احیای اقتصاد سینمای ایران در دولت سیزدهم باعث شد سرمایه‌گذاران در شهرستان‌ها راغب به حضور و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های سینمایی شوند چرا که امید دوباره در بین آنان زنده شده است.

صاحب‌خبر -

اقتصاد سینمای ایران در دولت سیزدهم احیا شدبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «محمد خزائی» معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی چهارشنبه شب در آیین افتتاح پردیس سینمایی «ملل» در مشهد اظهار داشت: برقراری عدالت فرهنگی که دولت شهید آیت‌الله رئیسی بین استان‌ها ایجاد کرد، کم‌سابقه بوده که نمونه‌های بارز آن افزایش سالن‌های سینمایی، احیای سینما‌های تعطیل و آسان کردن دریافت مجوز برای تولید فیلم در شهرستان‌ها است.

وی افزود: امروز شاهد رشد چشمگیری در عرصه مخاطب، فروش و تولید آثار سینمایی در خراسان رضوی هستیم. بر اساس آمار، ساخت سالن‌های سنیمایی در استان خراسان رضوی در دولت سیزدهم رشد ۱۱۳ درصدی داشته است.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم ۵۷۳ سالن سینما در کشور وجود داشت که بر اساس برنامه‌ریزی و نقشه راهی که تدوین شد، رسیدن این عدد به هزار سالن سینمایی معادل ساخت ۴۳۰ سالن در پایان سال ۱۴۰۴ هدفگذاری شد که امروز در پایان سه سال دولت سیزدهم ۲۹۳ امین سالن سینمایی کشور به بهره‌برداری رسیده است.

خزائی تصریح کرد: روند افتتاح سالن‌های سینمایی در کشور طبق برنامه ادامه خواهد داشت به طوری که تا ۲۰ شهریورماه و پایان کار دولت سیزدهم شمار سالن‌های افتتاح شده به ۹۰۰ سالن سینمایی خواهد رسید و تا پایان سال ۱۴۰۴، ۱۰۰ سالن سینمایی دیگر نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به چهلمین روز شهادت آیت‌الله رئیسی گفت: توجه دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور به نقاط محروم و ارتباط مستقیم با مردم به خصوص محرومان موجب شد که امروز سینما وحدت در شهرستان محروم تربت جام و پردیس سینمایی ملل در منطقه کم‌برخوردار مشهد به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شاهد جهش در حوزه فرهنگ و هنر کشور در دولت سیزدهم بودیم، خاطرنشان کرد: دوره مدیریتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، سال‌های پرکاری بود به طوریکه از ساعت شش صبح تا ۱۲ شب مدیران این وزارتخانه مشغول فعالیت بودند. در هیچ دولتی سابقه نداشته است که رئیس سازمان سینمایی به ۸۰ شهرستان کشور سفر کرده و نیاز‌های سینمایی آن مناطق را بررسی کرده باشد که این مهم در دولت سیزدهم رخ داد.

خزائی با اشاره به تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رشد سینما در کشور ابراز داشت: در سال ۱۴۰۰ و ابتدای کار دولت سیزدهم در نشستی که با تهیه‌کنندگان داشتم، همگی اعلام کردند که سینمای ایران ورشکسته است و از نوروز سال ۱۴۰۱ در سینما‌ها بسته و تعطیل خواهند شد. رسما به من اعلام کردند که باید دولت به آنان یارانه دهد تا بتوانند روی پای خود بایستند در غیر این صورت تعطیل خواهند کرد.

وی افزود: امروز با همت مسئولان و همراهی مردم شاهد رشد ۷۰۰ درصدی مخاطب در سه سال گذشته با توجه به شیوع کرونا و قهر مردم با سینما و رشد ۳۰۰ درصدی فروش سینما و شکستن رکورد سال ۱۳۹۸ هستیم. با این رشد این حقیقت به اثبانت رسید که فقط ارائه یک فیلم خوب نمی‌تواند فروش سینما را مطلوب کند بلکه برنامه‌ریزی جامع، حمایت و زمان‌بندی‌های صحیح باعث خواهد شد تا اقتصاد سینمای ایران دوباره احیا شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: احیای اقتصاد سینمای ایران در دولت سیزدهم باعث شد سرمایه‌گذاران در شهرستان‌ها راغب به حضور و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های سینمایی شوند چراکه امید دوباره در بین آنان زنده شده است.

خزائی با اشاره به حوزه کادرسازی در بخش فیلم در دولت سیزدهم، اظهار داشت: ۷۵ درصد از مجوز‌هایی که در این دولت به کارگردان اولی‌ها داده شد مربوط به کارگردانان شهرستانی بود، این اقدام در سینمای ایران بی‌سابقه است، سال گذشته چهار کارگردانی که در جشنواره فیلم فجر حضور یافتند از مراکز برخی استان‌ها و شهرستان‌های مرزی بودند در حالیکه پیش از این کارگردان شهرستانی برای رسیدن به موفقیت چاره‌ای جز ساکن شدن در تهران و مهاجرت نداشتند.

وی گفت: امروز قوانین برای تولید فیلم بویژه در شهرستان‌ها آسان شده است، نمونه بارز آن دادن مجوز به تهیه‌کننده شهرستانی است، هر فردی که می‌تواند با سرمایه خود، کارگردانی برگزیند و در شهرستان محل زندگیش فیلمی را بسازد، می‌تواند از وزارتخانه مجوز تهیه‌کنندگی بگیرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در دولت سیزدهم به بسیاری از وعده‌های خود در حوزه فرهنگ و هنر عمل کردیم و این اقدامات گردآوری و در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما