شناسهٔ خبر: 67506478 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کیلوهای اضافه‌ای که با ورزش کم می‌شوند

شهرکرد-ایرنا- به عقیده برخی از کارشناسان پس از شیوع ویروس کرونا، اضافه وزن برخی از جوانان و نوجوانان به دلیل کم شدن فعالیت فیزیکی و بدنی به عنوان یک چالش مطرح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علاوه اضافه وزن بعضی از افراد در زمان شیوع ویروس کرونا، سبک زندگی افراد و کم تحرکی نیز در افزایش وزن به ویژه در بین کودکان نیز از سوی برخی از کارشناسان مورد سوال است.

برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که باید ورزش همگانی از سوی خانواده‌ها دنبال شود و این عده می گویند که وزن ها و کیلوهای اضافه کودکان باید در همین سنین کنترل شود.

کیلوهای اضافه‌ای که با ورزش کم می‌شوند

وضعیت ورزش در خانواده‌ها چگونه است؟

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: براساس برآوردهای انجام شده در بحث تحرک و فعالیت بدنی؛ کشور شرایط خوبی در این بخش به خصوص پس از شیوع ویروس کرونا ندارد.

علیرضا کلانتری در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان تحرک در کشور بعد از کرونا به شدت کاهش یافته است، اظهار داشت: براساس اطلاعات مرکز آمار ایران و دفتر تحرک بدنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ترتیب۵۱ و ۵۲ درصد جمعیت کشور فعالیت و تحرک بدنی دارند اما براساس برآورد میدانی انجام شده از سوی وزارت ورزش و جوانان تنها ۲۱ درصد جامعه از تحرک و فعالیت بدنی لازم (داشتن ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی در هفته) برخوردار هستند.

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: در همین ارتباط با توجه به مطالبه‌های مردمی فعالیت‌های مناسب و امیدوار کننده‌ای در وزارت ورزش و جوانان برای کاهش و جبران این ناترازی‌ها در حال انجام است.

وی با اشاره به تدوین برنامه ملی پیشرفت ورزش و مردم گفت: طرح ملی ورزش و مردم برای توسعه و تعمیم ورزش همگانی با ۱۱کلان پروژه برای نخستین بار در کشور طراحی شده که ساماندهی ورزش صبح‌گاهی و عصرگاهی از جمله این پروژه‌ها است.

به گفته کلانتری، طرح ملی ورزش و مردم برنامه منعطف، بلند مدت، به طور کامل مردمی و بر مبنای مطالبه و ذائقه مردم با هدف توسعه ورزش همگانی و بدون تصدی گری وزارت ورزش و جوانان و با رویکرد مردمی‌سازی، ارزان سازی و تحقق ورزش رایگان تعریف و در حال اجرا است.

کیلوهای اضافه‌ای که با ورزش کم می‌شوند

افزایش سرانه ورزشی به ۳۰ دقیقه

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی نیز با اشاره به کم تحرکی در جامعه گفت: در گذشته ماشینی شدن زندگی از جمله عوامل کم تحرکی و فعالیت ناکافی عنوان می‌شد در حالی که امروز فضای مجازی اوقات فراغت بسیاری از افراد را پرکرده است و از عوامل موثر و تاثیرگذار در کاهش فعالیت بدنی شناخته می‌شود.

علی خلیلی در گفت وگو با ایرنا افزود: براساس آمار سال ۱۳۹۵ سرانه ورزشی کشور تنها ۱۳ دقیقه اعلام شده که نسبت به میانگین جهانی بسیار پایین است؛ براساس برنامه‌ریزی انجام شده تلاش می‌شود این سرانه تا سال ۱۴۱۰ به ۳۰ دقیقه افزایش یابد.

این رییس فدراسیون ادامه داد: در این ارتباط فدراسیون ورزش‌های همگانی تلاش می‌کند با اجرای برنامه‌های مختلف و مصوب در شورای‌عالی ورزش برای تحقق این برنامه و ارتقای سرانه ورزشی کشور براساس هدف‌گذاری انجام شده گام‌های اساسی بردارد.

وی با اشاره به طرح ملی ورزش و مردم گفت: آگاهی بخشی و ارائه اطلاعات کافی به مردم در خصوص ضرورت انجام فعالیت‌های بدنی را گامی اساسی در راستای دانش افزایی و ارتقای سواد بدنی عنوان کرد و گفت: امروز دولت در تلاش است با روان‌سازی در امور، شرایط ورزش ارزان و رایگان را برای مردم فراهم کند.

کیلوهای اضافه‌ای که با ورزش کم می‌شوند

برنامه ملی ورزش و مردم گامی برای سبک زندگی سالم

مسوول کمیته ورزش روزانه کشور نیز معتقد است: برنامه ملی ورزش و مردم طرحی هوشمندانه و تلاشی برای حرکت به سمت سبک زندگی سالم و با کیفیت تر شدن زندگی مردم است.

امیر یگانه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به برنامه راهبردی فدراسیون ورزش‌های همگانی در خصوص فعالیت کمیته تخصصی ورزش صبح‌گاهی و عصرگاهی افزود: ورزش روزانه از زیرمجموعه‌های ورزش همگانی و شامل ورزش صبح‌گاهی و عصرگاهی است و در هردوی آن‌ها توصیه می‌شود مدت زمان ورزش کردن بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه، همراه با ۱۰ دقیقه پیاده روی است.

کیلوهای اضافه‌ای که با ورزش کم می‌شوند

توسعه زیرساخت‌ها در ورزش همگانی

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در خصوص زیرساخت‌های لازم در ورزش همگانی گفت: انجام ورزش‌های همگانی برخلاف ورزش قهرمانی با توجه به گستره‌ای که دارد در هر فضایی امکان‌پذیر است.

به گفته کلانتری، بستر اولیه ورزش همگانی خلاقیت، نوآوری و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود از جمله اماکن ورزشی پارک‌ها، بوستان‌ها، اماکن بخشی خصوصی و استفاده از توان سرمایه‌گذاران برای ایجاد زیرساخت‌های ورزشی است و بستر دوم پیش‌بینی شده برای ورزش همگانی فضای مجازی و یا همان فضای واقعی ناملموس است که نقش مهمی در جبران کمبود زیرساخت‌ها دارد.

کلانتری با اشاره به وجود سه هزار و ۴۰۰ طرح ورزشی نیمه‌تمام در کشور گفت: تلاش شده با استفاده از قوانین موجود این طرح‌ها در شورای‌عالی ورزش در یک بازه زمانی ۶ و هفت ساله با کمک دولت و بخش خصوصی تعیین تکلیف شود.

وی با تاکید براینکه اگر مردم پای کار ورزش بیایند ضمن نهادینه شدن فرهنگ فعالیت و تحرک‌بدنی در کشور بخش بزرگی از کمبود زیرساخت‌ها جبران می‌شود، ادامه داد:تلاش می‌شود زیرساخت‌های ورزشی براساس آمایش سرزمین محیط جغرافیایی، ظرفیت‌ها، نیازها و استعدادها گسترش یابد.

فعالیت ۳۴هزار باشگاه ورزشی

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان فعالیت ۳۴هزار باشگاه ورزشی با یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار و ایجاد ۳۰۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم و تاثیرگذاری آن‌ها در تولید کالاهای مرتبط با رشته‌های ورزشی مختلف را نمونه‌ای از نقش ورزش در توسعه پایدار کشور عنوان کرد.

به گفته کلانتری، باشگاه‌های ورزشی در حال تولید سلامت هستند و به همین دلیل باید به آن‌ها تسهیلات ارزان قیمت و بلند مدت پرداخت کرد.

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان افزود: ورزش شاید موتور مولد در اقتصاد کشور به شمار نرود اما به عنوان یک کاتالیزور ارزشمند است که کشورهای توسعه یافته از این قابلیت به خوبی استفاده می‌کنند.

به اعتقاد کلانتری، یکی از مولفه‌های مهم در بحث ورزش به خصوص ورزش همگانی سلامت است مهمترین راهبرد در این خصوص دسترسی ارزان، آسان و رایگان مردم به خدمات و اماکن ورزشی است اصلی که تاکنون مغفول مانده و امروز به عنوان یک راهبرد مطرح است.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود برنامه‌های تعریف شده در بخش ورزش همگانی براساس ذائقه و انتظارات مردم و شرایط جغرافیایی طراحی و تعریف شود که بتوان جذابیت لازم به وجود آید.

به گفته کلانتری، مخاطبان برنامه ملی ورزش و مردم آن دسته از افرادی هستند که تاکنون وارد برنامه‌های ما نشده و در خانه مانده‌اند به همین دلیل نمی‌شود با برنامه‌های تکراری گذشته مردم را جذب ورزش کرد بلکه باید با تعریف برنامه‌هایی با جذابیت بالا یک حس خوب به مردم داد.

تاثیرگذار بر سواد بدنی‌

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی در رابطه با انتقاد برخی افراد درخصوص سرگرمی بودن رشته‌های ورزشی این فدراسیون گفت: هر رشته ورزشی که بتواند تحرک بدنی را افزایش دهد می‌تواند بر رفتار و سواد بدنی مردم تاثیرگذار باشد.

خلیلی با بیان اینکه فدراسیون ورزش‌های همگانی انجمن‌های متعددی با هدف‌های مختلف دارد افزود: این انجمن‌ها به دنبال کسب عنوان قهرمانی نیستند اما برای ایجاد انگیزه یک سری کارهای رقابتی نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تمرکز فدراسیون ورزش‌های همگانی برای تزریق حال خوب به جامعه از طریق انجام بازی‌های فکری است، یادآور شد: اصل کار در فدراسیون ورزش‌های همگانی عمومی کردن ورزش‌ها در قالب برگزاری پیاده‌روی‌های خانوادگی، ورزش‌های صبح‌گاهی و عصرگاهی است.

خلیلی تولید موسیقی ویژه ورزش‌های روزانه را از مهمترین برنامه‌های فدراسیون وزرش‌های همگانی عنوان کرد و افزود: رویکرد فدراسیون ورزش‌های همگانی استفاده از موسیقی‌های مجاز، سنتی، محلی و ملی هستیم.

به گفته خلیلی، تربیت مربی و ارائه آموزش‌های لازم به مربیان و صدور کارت برای مربیان را از دیگر برنامه‌های این فدراسیون عنوان کرد.

ورزش شهری در شهرکرد به صورت آزمایشی

رییس هیات ورزش های همگانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به جایگاه برتر استان در ورزش‌های همگانی در کشور گفت: شهرکرد تا ۲ ماه آینده به عنوان شهر مجری طرح آزمایشی (پایلوت) جدید ورزش محلات در معرفی کشور می‌شود.

مرتضی محمدیان دهکردی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: توسعه ورزش های همگانی توسط وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون ورزش های همگانی ابلاغ شده است و هم‌اکنون در استان موضوع ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی فعال است و چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از استان‌های سرآمد در ورزش صبحگاهی کشور تبدیل شده است.

وی گفت: هم‌اکنون ورزش شهروندی با موضوع المپیاد ورزش محلات در دستور کار وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته است و در راستای اجرای این طرح نشست مشترکی بین اداره کل ورزش و جوانان، هیات ورزش های همگانی استان و شهردار شهرکرد برگزار شد تا بتوان با استفاده از ظرفیت ورزشی شهرداری شهرکرد، اجرای این طرح در شهرکرد آغاز شود.

محمدیان اظهار داشت: با توجه به اینکه راه ورزش قهرمانی از ورزش همگانی می‌گذرد و ورزش همگانی در حوزه محلات از دیرباز مورد استقبال بوده است، توسعه این ورزش یک راهکار برای افزایش شور و نشاط اجتماعی و لازمه زندگی شهری است.

به گفته وی، در این طرح توسعه ۱۰ رشته ورزش انفرادی و ۱۰ رشته ورزش گروهی از جمله فوتبال گل کوچک، بستکبال و والیبال خیابانی، دارت، طناب‌کشی، طناب زنی، و بازی‌های فکری، شطرنج، داژبال ، تنیس روی میز و بدمینتون و اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: شهرداری شهرکرد نیز آمادگی خود را برای در اختیار گذاشتن فضاهای ورزشی و زمین‌های چمن برای اجرا وتوسعه این ورزش اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا، در سال ۱۴۰۰ اعلام شده بود در سنجش اولیه طرح کوچ در کشور ۳۰.۱ درصد دانش‌آموزان کل کشور دارای اضافه وزن و چاقی، ۶۳.۹ درصد دانش‌آموزان وزن طبیعی و ۶ درصد دانش‌آموزان خیلی لاغر و لاغر بودند.

سالانه سه درصد وضعیت چاقی و لاغری دانش‌آموزان باید اصلاح شود و دانش‌آموزان چاق و یا دارای اضافه وزن و یا لاغر و خیلی لاغر به مشاوران تغذیه ارجاع داده شدند و در بین دانش‌آموزان لاغر و خیلی لاغر اضافه وزن و دانش‌آموزان چاق و خیلی چاق نیز کاهش وزن داشتند.

نظر شما