شناسهٔ خبر: 67506242 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

بخشایش اردستانی تبیین کرد:

چگونه در افزایش مشارکت مرحله دوم انتخابات ایفای نقش کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه گذشته باید چراغ راه آینده باشد، تصریح کرد: معمولا در مرحله دوم انتخابات شاهد مشارکت پایین‌تری هستیم لذا باید برای افزایش حضور مردم، انگیزه‌ها را تقویت و فضای انتخابات را گرم کرد و فراتر از احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها، باید با یک نگاه کلان برای افزایش مشارکت در انتخابات تلاش کرد.

صاحب‌خبر -

احمد بخشایش اردستانی، نماینده دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت مشارکت حداکثری  و آگاهانه در مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: معمولا مشارکت مرحله اول متناسب با دعوت مقامات کشور، شخصیت‌های سیاسی و احزاب است اما متأسفانه با وجود قریب به 61 میلیون نفر رأی‌دهنده، حدود 24 میلیون در مرحله اول شرکت کردند که حضور و مشارکت مطلوبی نبود.  

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با اشاره به تشویق و تحریک همه احزاب برای مشارکت حداکثری در انتخابات، افزود: با وجود تمام این تلاش‌ها برای تقویت سرمایه اجتماعی و سیاسی، امیدآفرینی و مشارکت حداکثری شاهد حضور مطلوبی نبودیم و این نشان می‌دهد مردم واقعا از شرایط و وضعیت اقتصادی ناراضی هستند و از اصلاح‌طلبی، اصول‌گرایی و سایر احزاب عبور کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: 

بخشایش اردستانی با بیان اینکه گذشته باید چراغ راه آینده باشد، تصریح کرد: در مرحله دوم انتخابات معمولا شاهد حضور و مشارکت کمتری هستیم لذا باید برای افزایش مشارکت، انگیزه‌ها را تقویت و فضای انتخابات را گرم کرد. بنابراین باید فراتر از احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها و با یک نگاه کلان برای افزایش مشارکت در مرحله دوم انتخابات تلاش کرد. 

مشارکت کمرنگ؛ پیام نارضایتی از وضعیت معیشتی

وی با اذعان اینکه اگر یک دو قطبی انتخاباتی شکل بگیرد، قطعا مشارکت افزایش پیدا می‌کند، تأکید کرد: این دو قطبی شدن به معنای مثبت و آشکار شدن مواضع دو طرف برای تصمیم‌گیری بهتر و صحیح‌تر مردم برای انتخاب فرد اصلح است چراکه هرچه مشارکت بیشتر باشد، پشتوانه دولت بعدی قوی‌تر خواهد بود. 

بخشایش اردستانی با تأکید بر اینکه در این زمان کوتاه نمی‌توان برای جلب مشارکت بیشتر در جمعه پیش‌ رو اقدام خاصی انجام داد، گفت: مردم از فضای موجود کشور ناراضی هستند و اولویت آنها سامان یافتن و بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت است. عدم شرکت مردم نشانه و صدایی برای رساندن این نارضایتی از این وضعیت نامناسب اقتصادی است که دولت جدید حتما باید آن را اصلاح کند اما شاید بتوان در این زمان کوتاه با تقویت انسجام‌ ملی و اقناع بخشی از مرددین و طیف خاکستری، میزان مشارکت را نسبت به مرحله اول انتخابات بالاتر برد. 

ضرورت علت‌یابی عدم مشارکت 

نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که رئیس‌جمهور منتخب چه میزان باید منعکس‌کننده صدای این قشر از مردم باشد، گفت: یکی از اصلی‌ترین کارهای رئیس جمهور دولت چهاردهم این است که چرایی عدم شرکت بخش قابل توجهی از مردم را در انتخابات دریابد و با بررسی مطالبات و انگیزه‌های آنها، برای آن چاره‌‌اندیشی و تصمیم‌گیری کند.

بخشایش اردستانی در پایان به ضرورت رعایت اخلاق در فرایند رقابت‌های انتخاباتی از سوی نامزدها، ستادهای انتخاباتی و حامیان تأکید کرد و گفت: طرح مشکلات و دغدغه‌های واقعی و ملموس مردم، به ویژه در عرصه اقتصادی و معیشتی قابلیت و ظرفیت آن را دارد که انگیزه‌ حضور را در میان بخشی از مردم افزایش دهد. 

انتهای پیام

نظر شما