شناسهٔ خبر: 67506096 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عواملی که به تهدیدی برای تولیدکنندگان پسته تبدیل شده است

بر اساس محاسبات کارشناسان تولید کننده پسته، باغاتی که کمتر از ۲۱۰۰ کیلوگرم در هکتار پسته خشک تولید داشته باشند فاقد صرفه اقتصادی هستند و دلیل ادامه فعالیت باغداران پسته با تولید کمتر از میزان مذکور، عدم محاسبه هزینه‌های سرمایه‌ای در تولید پسته است.

صاحب‌خبر -

ابراهیم رودسرابی کارشناس محقق و پژوهشگر پسته در مه‌ولات در گفت و گو با ایسنا به بررسی و مقایسه هزینه‌های تولید، تجارت پسته و بازارهای صادراتی، مقایسه میزان تولید پسته در واحد سطح، در ایران و کشورهای رقیب مانند آمریکا و بررسی علل تفاوت عملکرد تولید در دو کشور پرداخت.

 وی افزود: از نظر عملکرد پسته کاران آمریکا به سه گروه تقسیم می‌شوند، ۱۵ درصد در گروه عالی با میانگین عملکرد ۴۴۸۲ کیلوگرم پسته خشک در هکتار، ۶۵ درصد در گروه متوسط با میانگین عملکرد ۳۹۲۱ کیلوگرم پسته خشک در هکتار و ۲۰ درصد باغداران در گروه ضعیف با عملکرد ۲۸۰۱ کیلوگرم پسته خشک در هکتار تولید دارند؛ در حالی که میانگین عملکرد تولید پسته خشک در ایران ۸۰۰-۷۵۰ کیلوگرم در هکتار است.

این کارشناس محقق و پژوهشگر پسته خاطرنشان کرد: در کشور آمریکا هیچگونه یارانه‌ای برای تولید پسته وجود ندارد و صرفاً کسانی که در موضوع بازاریابی و صادرات عملکرد قابل قبولی داشته باشند از اندکی یارانه دولتی بهره‌مند می‌شوند.

رودسرابی گفت: در کشور آمریکا بعد از ۸ سال باغات پسته از نظر هزینه‌های تولید و فروش به نقطه سر به سر و سوددهی می‌رسند.

عوامل مؤثر بر میزان عملکرد پسته

وی در خصوص مهمترین عوامل مؤثر بر میزان عملکرد پسته در آمریکا گفت: زمین مناسب، آب کافی و مطمئن، پایه و رقم پسته به عنوان مهمترین عوامل مؤثر بر میزان عملکرد پسته در این کشور هستند.

رودسرابی افزود: در کنار عوامل مذکور مدیریت باغات مبتنی بر دانش و فناوری باعث موفقیت باغداران آن کشور شده است. ضمن اینکه در کشور آمریکا باغداران دارای عملکرد ضعیف، به هیچ عنوان امکان ادامه فعالیت ندارند.

وی ادامه داد: گرچه هزینه دستمزد در آمریکا ۲۰ برابر ایران، قیمت گازوئیل ۲۰۰ برابر ایران و قیمت برق ۴۰۰ برابر ایران و قیمت نهاده‌ها چندین برابر ایران است، اما تولید محصول پسته در آمریکا سودآوری بیشتر از تولید این محصول در زادگاه آن یعنی ایران دارد.

این کارشناس محقق و پژوهشگر پسته گفت: کارشناسان و تجار بر این عقیده‌اند که پسته کاران کشورهای رقیب در نبود انواع یارانه مجبور به افزایش بهره‌وری و افزایش تولید در واحد سطح شده‌اند.

وی افزود: عدم تمایل پسته کاران کشور ما به افزایش بهره‌وری، منابع ارزان مانند آب و انرژی و پرداخت انواع یارانه دولتی در حوزه آب، برق، سوخت و نهاده‌های تولید است.

رودسرابی افزود: پسته کاران کشور ما تاکنون با استفاده از منابع ارزان قیمت و به بهای نابود کردن منابع انرژی و آب و زمین محصول پسته را تولید و به بهایی اندک صادر کرده‌اند که در واقع این سوبسید نصیب مصرف کنندگان در بازارهای هدف شده است.

پایین بودن بهره‌وری و عدم توان رقابت جدی‌ترین تهدید

وی جدی‌ترین تهدید برای تولید کنندگان پسته کشور را پایین بودن بهره‌وری و عدم توان رقابت با کشورهای رقیب دانست و گفت: با توجه به اینکه عمده تولید پسته کشور جنبه صادراتی داشته و درصد ناچیزی از پسته در داخل کشور مصرف می‌شود، آگاهی و آشنایی باغداران با مسائل مرتبط با تجارت پسته بسیار با اهمیت است و به جهت‌گیری تولید کنندگان پسته در خصوص تولید و فروش پسته کمک شایانی می‌کند.

این کارشناس محقق و پژوهشگر پسته ادامه داد: کشورهای رقیب به‌ ویژه آمریکا با تمرکز برافزایش بهره‌وری و بازارهای صادراتی، کنترل بازار پسته را در دست دارند و به همین دلیل قیمت پسته توسط این کشور تعیین می‌شود؛ بنابراین باغداران ایرانی تنها در صورتی امکان ادامه فعالیت و تولید را دارند که با افزایش تولید محصول در واحد سطح بتوانند پسته خود را با قیمت جهانی این محصول عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در جهان حدود ۴۰ میلیارد دلار خشکبار صادر می‌شود که سهم پسته از این مقدار حدود ۷ درصد است؛ بنابراین سایر خشکبارها چون قیمت ارزانی دارند به عنوان یک رقیب برای پسته در آینده و در صورت گرانی بیش از حد پسته، بازار مصرف پسته را تهدید می‌نمایند.

بیش از ۵۰ درصد پسته ایران قابلیت صادرات ندارد

رودسرابی افزایش بیش از حد قیمت پسته را به نفع تولید کنندگان این محصول ندانست و گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد پسته ایران با توجه به آلودگی‌های قارچی و میزان زیاد باقیمانده سموم در محصول پسته قابلیت صادرات به کشورهای اروپایی و ژاپن را ندارد.

وی افزود: به اعتقاد تاجران پسته کشور، یکی از مزیت‌های باغداران پسته در کشور ما امکان تولید مغز پسته سبز (پسته کال) است، با توجه به اینکه در کشورهای رقیب هزینه کارگری بسیار بالا و برداشت مکانیزه انجام می‌شود امکان تولید مغز پسته سبز وجود ندارد.

کارشناس محقق و پژوهشگر پسته اظهار کرد: مغز پسته سبز در صنایع غذایی استفاده زیادی دارد و با قیمت مناسب از باغداران خریداری می‌شود. همچنین با توجه به تولید بالای پسته دهان بسته در باغات کشور، مغز پسته نیز از مزیت‌های دیگر پسته کاران ما برای تولید و فروش است.

وی با اشاره به اینکه در کشور آمریکا، به دلیل مدیریت بالا، در صد بسیار کمی از پسته تولیدی، دهان بسته است، گفت: با توجه فاصله زیاد کشور آمریکا با بازارهای آسیایی، تولیدکنندگان پسته ایران باید از این فرصت استفاده کرده و پسته خود را زودتر و با قیمت مناسب روانه بازار کنند.

رودسرابی با تأکید مجدد برافزایش بهره‌وری از طریق مدیریت مبتنی بر دانش در باغات پسته گفت: اجرای برنامه‌های منظم آموزشی و ترویجی، آمادگی لازم برای هماهنگی حضور کارشناسان و مشاوران مطرح کشوری در شهرستان‌هایی که تولید پسته دارند ضروری است.

وی در پایان نقش انجمن پسته مه‌ولات را در شکوفایی صنعت پسته شهرستان به عنوان قطب تولید پسته خراسان رضوی را بسیار مهم ارزیابی کرد و بر پویایی و فعالیت جدی‌تر انجمن پسته این منطقه تأکید کرد.

انتهای پیام

نظر شما