شناسهٔ خبر: 67503919 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تلاش کاخ سفید برای نگه داشتن بایدن در میدان رقابت‌های انتخاباتی

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: به رغم اذعان رئیس‌جمهور امریکا به عملکرد ضعیفش در مناظره اخیر و درخواست دموکرات‌ها از وی برای واگذاری جایگاهش به فردی توانمند، کاخ سفید همچنان تلاش دارد از جو بایدن به عنوان چهره مطلوب دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو یاد کند. 
جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا و کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ این کشور که مناظره چندان جالبی با دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواه خود نداشت، در جریان سخنرانی در کارزار انتخاباتی در ویرجینیا اعتراف کرد که مناظره‌اش با ترامپ اصلاً خوب نبود. وی در جمع حامیان مالی خود گفت: «عملکرد من خیلی بد بود، اما می‌دانید من دو بار در ژوئن و پیش از مناظره سفر خارجی داشتم که اختلاف زمانی زیادی داشتند.» رئیس‌جمهور ۸۱ ساله امریکا ادامه داد: «وقتی از سفر‌ها برگشتم به توصیه‌های رئیس دفترم گوش ندادم و برای همین در زمان مناظره داشت خوابم می‌برد. این توجیه نیست، اما توضیح است.» با وجود این اعتراف بایدن به ضعف عملکردش که تأییدی بر ناتوانی جسمی اوست، کاخ سفید همچنان بر باقی ماندن بایدن در کارزار انتخابات پافشاری می‌کند. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سؤالی در رابطه با عملکرد نه‌چندان خوب جو بایدن در مناظره، در کنفرانسی خبری گفت: «جو بایدن نیز یک انسان است. کسی است که با تراژدی مواجهه داشته و مستقیم با آن دست و پنجه نرم کرده است. او کسی است که می‌داند پس از زمین خوردن، چگونه روی پای خود بایستد. او می‌داند که چگونه بازگردد.» وی در ادامه با اشاره به اینکه بایدن در روز مناظره سرما خورده بود، تأکید کرد که بایدن می‌داند چگونه کار خود را انجام دهد و سوابق او گواهی بر این مسئله است. سخنگوی کاخ سفید همچنین عنوان کرد که پزشک بایدن هیچ نگرانی در رابطه سلامت بایدن ندارد. او افزود: «رئیس‌جمهور ایالات متحده، آلزایمر یا زوال عقل ندارد و می‌داند چگونه کارش را انجام دهد.» 

 بایدن تصمیم دشوار بگیرد
با این حال، دموکرات‌ها یک به یک به صف موافقان خروج وی از عرصه رقابت‌ها می‌پیوندند. لوید داگت، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان امریکا به عنوان نخستین نماینده دموکرات کنگره این کشور، رسماً از بایدن خواست از رقابت انتخاباتی انصراف دهد. داگت که از ایالت تگزاس است با صدور یک بیانیه ابتدا دوره ریاست جمهوری نخست بایدن را تحسین کرده و آن را «تحول‌آفرین» دانست، اما تأکید کرد زمان آن رسیده که یک عضو دیگر، حزب ترامپ را در انتخابات پنجم نوامبر به چالش بکشد. داگت در بیانیه‌ای به همین منظور، تصریح کرد: «تصدیق می‌کنم که نخستین تعهد جو بایدن بر خلاف دونالد ترامپ نه به خودش بلکه همواره به کشور ما بوده است. من امیدوار هستم که او تصمیم دشوار و دردناک را برای کنار کشیدن از رقابت اتخاذ کند. من محترمانه از او می‌خواهم این کار را انجام دهد.» ستاد انتخاباتی بایدن به درخواست برای اظهارنظر درباره این بیانیه و درخواست‌های چهره‌های دیگر دموکرات و جمهوریخواه در طول یک هفته گذشته پاسخ نداده است. داگت در بیانیه خود تأکید کرد: «بایدن در نظرسنجی‌ها به میزان چشمگیری کمتر از آرای سناتور‌های دموکرات در ایالت‌های کلیدی رأی به دست آورده و در اکثر نظرسنجی‌های ریاست جمهوری نیز پشت سر ترامپ قرار داشته است. من امیدوار بودم که مناظره پنج‌شنبه شب زمینه‌ای برای تغییر این وضعیت فراهم کند، اما این اتفاق نیفتاد.» البته دموکرات‌های دیگری بوده‌اند که صرفاً گفتند شایسته است که بایدن دست‌کم این انصراف را مدنظر قرار دهد. در همین مورد، مایکل کویگلی، یک نماینده دموکرات دیگر کنگره امریکا که چهره‌ای میانه‌رو از ایالت ایلینوی است روز سه‌شنبه به سی. ان. ان گفت: «او باید با خودش صادق باشد. تصمیم‌گیری در این زمینه به عهده خود اوست. من فقط می‌خواهم او در این موقعیت دریابد که تصمیمش تا چه میزان نه فقط بر رقابت او بلکه تمامی رقابت‌های دیگری که در ماه نوامبر سر می‌رسند تأثیر خواهد گذاشت.»

نظر شما