شناسهٔ خبر: 67503324 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

سوالات هدفمند برای حمله به ظریف، طیب نیا، آخوندی و ...

مین‌گذاری صداوسیما برای پزشکیان /همه برای کمک به جلیلی به میدان آمدند +جدول

خبرگزاری خبرآنلاین، در گزارشی به مقایسه سوالات صدا و سیما از ۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در آخرین برنامه مناظره پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، میان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان شب گذشته برگزار شد. مناظراتی که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، دیگر میان دو نامزد برگزار نشده بود و شاید اگر تعیین تکیلف رئیس قوه مجریه به مرحله دوم انتخابات کشیده نشده بود، صدا و سیما هنوز به تن به برگزاری این نوع مناظرات نمی‌داد.

اما یکی از نکات قابل توجه، نحوه مواجهه سازمان صدا و سیما با مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در این مناظرات بود، چرا وحید جلیلی برادار او مرد شماره ۲ این سازمان است و پیمان جبلی، رئیس صدا و سیما، معاونت رسانه‌ای جلیلی در دوران حضور در شورایعالی امنیت ملی را برعهده داشت. میثم نیلی صاحب رجانیوز، محمد حسن روزی‌طلب سرپرست اداره‌کل برنامه‌های سیاسی، علیرضا خدابخشی مشاور رئیس سازمان، محمدعلی صائب معاون سیاسی سازمان و مسئول دفتر پیشین سعید جلیلی از دیگر چهره‌های نزدیک به این نامزد انتخاباتی هستند که این سازمان را مدیریت می‌کنند. همین مسئله نیز، باعث شد تا در مناظرات اخیر، اصل بی‌طرفی رسانه ملی زیر سوال برود.

مین‌گذاری صدا و سیما برای پزشکیان

اگر چه در اولین دور مناظره میان جلیلی و پزشکیان، نحوه ورود مهدی خسروی، مجری برنامه به میان سخنان پزشکیان برای کمک به سعید جلیلی با انتقاداتی مواجه شده بود و برخی بر این باور بودند که پزشکیان علاوه بر جلیلی با مجری برنامه و قائم مقام صدا و سیما مناظره کرد، اما در برنامه شب گذشته، دخالت صدا و سیما رنگ و بوی ملموس‌تری به خود گرفت و به‌گونه‌ای پیش رفت که خسروی علاوه بر پرسیدن سوالاتی از اظهارات قدیمی پزشکیان و اطرافیانش و حتی اطرافیانش در حدود 20 سال پیش، چندین مرتبه به میان حرف او آمد تا این نامزد انتخاباتی را به چالش بکشاند.

این در حالی است که خسروی علاوه بر سوالات کلی، فقط ۸ سوال از جلیلی پرسید و اجازه داد تا این کاندیداها به بیان اظهاراتش بپردازد. به عبارت دیگر، پزشکیان در مناظره دوم 14 بار و جلیلی 8 بار مورد سوال قرار گرفتند.

نحوه سوالات خسروی از این دو کاندیدای انتخابات با انتقاداتی مواجه شد، چنانچه محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «مناظره اول خیلی آرام شروع شد و در انتها مقداری هیجانی شد، علاوه بر این هر دو طرف احترام یکدیگر را حفظ می‌کردند و با ادب یکدیگر را صدا می‌کردند اما مناظره دوم از همان ابتدا تند شد و به نظر می‌رسید مقداری هیجانی شد و همچنین مجری نقص داشت.»

وی ادامه داد: «به این معنی که مجری از مجری‌گری در آمد و حالت جانبه‌دارانه به خودش گرفت، از ابتدا مقداری مشکوک شد، به این ترتیب که به نظر می‌رسید سوالات از پزشکیان با هدف تخریب و شبه‌افکنی است اما سوالاتی که از جلیلی می‌پرسد، در راستای رفع شبعه در اجتماع است. این ویژگی بسیار هم واضح بود به این ترتیب که می‌گفت شما را در اجتماع به این صورت می‌شناسند، نظر شما چیست. البته به دلیل اینکه ارتباطات جلیلی با صدا و سیما عمیق است چراکه در هر صورت برادرش در صدا و سیما حضور دارد و به نظر می‌رسد سوالات را تقلبی به جلیلی رسانده بودند.»

* در جدول زیر، سوال پرسیده در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری میان پزشکیان و جلیلی را مشاهده می‌کنید.

ردیف

سوالات مسعود پزشکیان

سوالات سعید جلیلی

۱

مشاور سیاسی شما در میزگرد سیاسی اینگونه اظهار داشت که قانون اقدام راهبردی مجلس مانع از بازگشت امریکا به برجام شد؛ باتوجه به این که قانون پس از خروج آمریکا از برجام مصوب شد و اجرای تعهدات ایران را به اجرای تعهدات طرف مقابل موکول کرد؛ علت مخالفت شما با این قانون چیست؟

آقای ظریف اشاره کرده که آقای جلیلی پشت تمام تحریم‌ها ایستاده است، آقای عبدالعلی زاده رئیس ستاد آقای پزشکیان هم گفتند که یک پای قطعنامه‌های ضد ایرانی آقای جلیلی است، علاوه بر خنثی سازی تحریم‌ها در دولت شما، برای رفع تحریم‌ها شما چه تلاشی خواهید کرد، پیش‌بینی می‌کنید که در دوره مسئولیت‌تان به توافق برسید؟

۲

یکی از موضوعات مهم در کشور، بحث ناترازی انرژی است و یک دیدگاه برای کاهش این ناترازی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه موضوع بنزین است. مسئله قیمت بنزین همیشه یک موضوع مورد توجه مردم بوده زیرا می‌تواند شاخص بسیار تأثیرگذاری در معیشت مردم باشد. آقای پزشکیان، شما سه سال پیش در یک جلسه دانشجویی اشاره کرده بودید که در همین بنزین که گران کردند، بنده معتقد بودم که قیمت بنزین؛ قیمت بازار آزاد بدهند، یعنی همان ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، اما بیایند به ازای هر فرد بگویند، هر فرد ایرانی مثلاً ۲۰ لیتر در ماه سهمیه‌اش است، اگر مصرف نکرد، در بازار بفروشد. رئیس ستاد شما هم این را اشاره کرده که هر قیمتی برای بنزین، گازوئیل، برق و سایر حامل‌های انرژی اگر کارشناسی‌تر شود، با آرامش و همکاری مردم، این قیمت‌ها جا خواهد افتاد. آیا نظر شما همچنان همان نظری است که سابقاً مطرح کرده بودید یا تغییر کرده و در مجموع برای حل مشکل ناترازی انرژی چه کار خواهید کرد؟

در موضوع مصرف انرژی، منتقدان شما معتقد هستند که با طرح موسوم به وان که شما برای مدیریت حامل‌های انرژی مطرح کردید، عملاً دولت ابزار کنترلی خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند قیمت‌های حامل‌های انرژی را مدیریت کند. آیا در دولت شما قیمت حامل‌های انرژی مثل بنزین قرار است آزاد شود تا بعد یارانه آن را در قالب‌های دیگر به حساب سرپرستان خانوار واریز کنید و آیا کشور زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این طرح دارد؟ با قیمت بنزین نهایتاً چه کار خواهید کرد؟

۳

برخی از فعالان بورس و بخش تولید می‌گویند که در دوران مسئولیت آقای طیب‌نیا که الان مشاور شما هستند، نرخ بهره بالا موجب شد که به بورس آسیب وارد شده و تأمین مالی تولید؛ دچار مشکل شود، تشدید ناترازی بانک‌ها شدت بگیرد که اثرات آن را بعد از چند سال در جهش تورم دیدیم. شما فرمودید که از نظر کارشناسان خود استفاده می‌کنید، در این مورد اگر ممکن است مشخص بفرمایید آیا رویکرد دولت شما متفاوت از عملکرد گذشته آقای طیب‌نیا یا دولت آقای روحانی خواهد بود؟

منتقدان شما بر این باورند که اگر رئیس جمهور شوید، بورس ریزش خواهد کرد و حتی ریزش چند روز اخیر بورس را هم مربوط به حضور شما در انتخابات دانسته و می‌گویند که شما طرفدار اقتصاد دستوری هستید. لطفا مشخصا و صراحتا بگویید که آیا معتقد به تامین مالی از بورس هستید یا خیر و وضعیت بورس در دولت شما چگونه خواهد بود؟

۴

* شما قبلا گفتید اگر یارانه‌ها حذف شود و یارانه فقط به افراد در دهک‌های پایین داده شود مشکلات اقتصادی حل می‌شود. یکی از وزرای دولت قبل که اکنون به ستاد شما ملحق شدند در زمانی که دولت آقای روحانی بودند؛ اشاره کردند که پرداخت یارانه نقدی برای ما مصیبت عظماست. لطفا بگویید آیا قرار این شیوه پرداخت یارانه در دولت شما متوقف شود یا اگر قرار است به برخی از دهک‌ها پرداخت بشود کدام دهک‌ها را حذف خواهید کرد؟

با این که مسئله یارانه بسیار مسئله مهمی است و منابع گسترده‌ای را هم برای پرداخت طلب می‌کند؛ درباره پرداخت یارانه نقدی چه برنامه‌ای دارید؟ از کجا تامین می‌کنید؟ چه راهکاری برای تامین پایدار آن دارید؟

۵

یکی از موضوعات مهمی که مردم دست به گریبان هستند موضوع مسکن است که همه شما می‌دانید این جزو دغدغه‌های شماست، هم قیمت مسکن، هم به ویژه در شهرهای بزرگ و هم بحث اجاره مسکن که تناسبی با توان مالی جامعه ندارد و بخش زیادی از درآمد سالیانه عموم مردم چه آن‌ها که شاغل هستند یا بازنشسته هستند، یا کارمند دولت یا بخش خصوصی یک بخش مهمی از درآمدهای شان هزینه مسکن می‌شود، زمانی که اظهار نظر اطرافیان شما را می‌بینیم نکاتی وجود دارد. مثلا رئیس ستاد شما عنوان کرد که راه‌حل مسکن خروج دولت است. برنامه دولت جنابعالی برای ساخت مسکن چیست؟

سه سال پیش گفته بودید که مدل مسکن مهر را برای خانواده‌هایی که مسکن ندارند با رفع معایب آن ادامه خواهید داد، شما وعده خانه‌دار کردن مردم و رفع مشکلات اجاره‌نشین‌ها را دادید. چگونه این وعده را محقق می‌کنید؟

۶

آقای پزشکیان در بحث مهار تورم یکی از دغدغه‌های مردم عدم ثبات قیمت‌ها است که هم شما و هم آقای جلیلی به آن اشاره کردید؛ به ویژه آنچه که به سفره مردم مربوط می‌شود مثل شیر، مثل ماست، مرغ، تخم مرغ، گوشت این‌ها چیزهایی است که دیگر نیاز به توضیح ندارد و تورم از جمله عوامل اصلی افزایش بر بی‌ثباتی قیمت‌ها است. شما در میزگرد گفته‌اید یا باید تحریم‌ها را حل کنیم یا زندگی مردم به فلاکت کشیده می‌شود. اگر تحریم‌ها از بین نرفته و توافقی حاصل نشد قیمت‌ها چه می‌شود؟

شما در میزگرد اقتصادی گفتید که برای مهار تورم باید حکمرانی ریال اتفاق بی‌افتد، منظورتان را از حکمرانی ریال می‌فرمایید و اگر به خاطر ادامه ناترازی بودجه، حکمرانی ریال اتفاق نی‌افتاد و تورم و افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا کرد؛ اولین اقدام شما برای تثیبت قیمت‌ها چیست؟

۷

کیفیت خودروهای داخلی در چند سال اخیر به یکی از مسائل مورد توجه مردم تبدیل شده و در نهایت موضوع واردات خودروی خارجی، به بحث روز ما الان مبدل شده است. آقای پزشکیان چند سال پیش در دیدار با مدیرعامل یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی با واردات خودروهای خارجی مخالفت کرده و فرموده بودید که با واردات خودرو؛ دشمن به دنبال خروج ارز از کشور است. اما در مناظره‌ دیشب، اشاره کردید که باید بازار را باز کنیم و دور خود قفس درست نکنیم، بالأخره شما با واردات خودرو مخالف هستید یا موافق؟ اگر موافق هستید، ارز مورد نیاز آن را از کجا تأمین خواهید کرد؟

شما گفته بودید واردات خودرو بحث صفر و صدی نیست. منظور شما از واردات کنترل شده چیست؟ برنامه‌تان چیست؟

۸

موضوع بازنشستگی یکی از موضوعات مهمی است و قشر زحمتکش بازنشسته این برنامه را تماشا می‌کنند، سال‌ها خدمت کردند و انتظار به حق‌شان است که در دوران بازنشستگی آسایش و آرامش داشته باشند. بحث ناترازی صندوق‌های کشور از ناترازی‌های جدی است که علی رغم تلاش‌های سال‌های گذشته همچنان یکی از دغدغه‌های جدی است. در بیانیه ستاد انتخاباتی شما برای کاهش ناترازی صندوق بازنشستگی به ایجاد نهاد تنظیم‌گر اشاره شده است، منظور از این نهاد تنظیم‌گر چیست و دولت چطور بدهی شما به صندوق‌های بازنشستگی کاهش دهد و منابع مالی برای متناسب سازی حقوق از کجا تامین می‌کنید؟

شما در برنامه‌های‌تان به ساماندهی وضعیت بازنشسته‌ها اشاره کردید، از کجا منابع این همسان سازی را تامین می‌کنید، اقدام شما برای رفع مشکل ناترازی صندوق‌ها چیست؟

۲۷۲۱۵

نظر شما