شناسهٔ خبر: 67501679 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اگر تحریم نبودیم، شبیه کدام کشور بودیم؟/ کشورهای اطراف توانستند ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنند، ما سالانه ۲۰ میلیارد دلار هم فراری دادیم

یک کارشناس اقتصادی گفت: میرزایی تصریح کرد: برخی از کشورهای اطراف ایران تا حدود ۸۰ میلیارد دلار توانستند سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنند، اما در مقابل ما سالانه ۲۰ میلیارد دلار هم سرمایه‌مان را فراری دادیم.

صاحب‌خبر -

حجت میرزایی در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به این پرسش که اگر تحریم نبود و ما ۱۲۰۰ میلیارد دلار و حتی ۱۶۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داشتیم، شبیه کدام کشور بودیم؟ اظهار داشت: ما می‌توانستیم امروز شبیه کره‌جنوبی و یا ترکیه باشیم.

وی افزود: سال ۱۹۸۰ درآمد سرانه چین بسیار پایین‌تر از ما بود، یا کره‌جنوبی و ترکیه معادل ما بود. امروز فکر می‌کنم کره‌جنوبی ۱۲ برابر ماست و ترکیه حدود ۶ برابر. این یعنی ما در مقایسه با همسایگان به شدت عقب افتادیم و در آینده هم فرصت‌های بیشتری در جذب سرمایه‌گذاری را از دست می‌دهیم.

نماینده پزشکیان عنوان کرد: الان عربستان بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری دنیا را با ۶۰۰ میلیارد دلار دارد اجرا می‌کند. بزرگ‌ترین پروژه توسعه گردشگری را دارد اجرا می‌کند. همچنین دو کشور امارات و ترکیه در شمال‌غربی و جنوب ایران، در سال گذشته حدود ۵۲ میلیارد دلار درآمد گردشگری داشتند؛ در حالی که این عدد برای ما به ۳ میلیارد دلار هم نمی‌رسد.

میرزایی تصریح کرد: برخی از کشورهای اطراف ایران تا حدود ۸۰ میلیارد دلار توانستند سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنند، اما در مقابل ما سالانه ۲۰ میلیارد دلار هم سرمایه‌مان را فراری دادیم.

۲۲۳۲۲۵

نظر شما