شناسهٔ خبر: 67501582 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

فیروزی: برای سلامت بازنشستگان برنامه داریم

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت ورزش و جوانان گفت: استفاده از ظرفیت پیشکسوتان در حوزه ورزش و جوانان و تدوین برنامه‌هایی در راستای سلامت روح و جسم بازنشستگان و همچنین امکان بهره‌مندی از فضاهای مناسب برنامه‌هایی برای اوقات فراغت آن‌ها از جمله برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان است. معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت ورزش و جوانان گفت: استفاده از ظرفیت پیشکسوتان در حوزه ورزش و جوانان و تدوین برنامه‌هایی در راستای سلامت روح و جسم بازنشستگان و همچنین امکان بهره‌مندی از فضاهای مناسب برنامه‌هایی برای اوقات فراغت آن‌ها از جمله برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، برنا فیروزی معاون توسعه مدیریت و منابع در آیین تکریم پیشکسوتان وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: خدمت یکایک عزیزان، پیشکسوتان و بازنشستگان ارجمند عرض سلام و ادب و احترام دارم. سالروز مباهله پیامبر گرامی اسلام و همچنین روز خانواده و تکریم از بازنشستگان را تبریک عرض می‌کنم. 2 دهه تلاش برای تغییر کلمه بازنشسته راه به جایی نبرده است و ما متاسفانه تا به امروز همچنان از این واژه در مورد قشری از جامعه که سالها تلاش کرده اند استفاده می‌کنیم. کلمه‌ای که بار مثبت ان زیاد نیست و یادآور توقف و کنار کشیدن است. از این تریبون از اعضای محترم شورای فرهنگی عمومی کشور تقاضا داریم نسبت به بازنگری و تغییر این عنوان اقدام ویژه‌ای انجام دهد.

او ادامه داد: بازنشستگان عزیز ما نیروی فعاله کشور هستند که تلاش کرده اند وزحمت کشیده اند بسیاری از انها شب و روزو عمرو جوانی خود را صرف کارکرده اندو باید کشور به این تلاش و زحمت مستمر پاسخ گوید.
فیروزی افزود: بر اساس فرهنگ رایج در جامعه ورزش کشور، من علاقه‌مند هستم از واژه پیشکسوت به جای بازنشسته استفاده ‌کنم؛ واژه‌ای که بار مثبت بیشتری به همراه دارد. کما اینکه به فرموده مقام معظم رهبری بازنشستگی در اسلام و انقلاب اسلامی معنا ندارد و در نظام جمهوری اسلامی که متکی به ایمان و اندیشه انقلابی است، این فکر نمی‌تواند حاکم باشد. باور داریم که وضع فعلی بازنشستگان همیشه به صورت یک الگو در مقابل چشم کارکنان فعلی دولت قرار خواهد گرفت و هر چه وضع بازنشستگان بهتر باشد، کارکنان فعلی دولت با دلگرمی بیشتری کار خواهند کرد چون نسبت به آینده خود نگرانی‌ای ندارند. سکان‌دار نظام جمهوری اسلامی فرمودند باید طوری بنا کنیم که کسی که 30 سال کار کرده است، در پایان کار خود احساس افتخار کند. بازنشسته از شاغل بودن جدا نیست و بازنشستگی آیینه آینده شاغل است و باید این آیینه را تمام قد در برابر جوانان خود قرار دهیم. چه از حیث این که در این دوران با آن‌ها با احترام و توجه برخورد شود و چه از بابت اینکه که تجربیات آن‌ها ارزشمند و کاربردی است.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: امروز بازنشستگی به معنای پایان دادن به یک حرفه طولانی نیست. در سراسر دنیا پروژه‌هایی در سطوح ملی تعریف شده است که چطور تجربیات کاری میان نسل‌ها منتقل شود. کارگاه‌ها و سمینارهایی و دوره‌های آموزشی معتدد برگزار می‌شود و از پیشکسوتان هر شغل به عنوان مربی کارآفرینی استفاده می‌شود. بسیاری از بازنشستگان عزیز ما می‌توانند در دورانی از زندگی خود که تجربیاتی گرانقدری دارند، از تجربیات خود استفاده کنند و به کارآفرینی مشغول شوند و در سمت مشاور به کارآفرینان کمک کنند. تجربه و قدرت مدیریت عزیزان پیشکسوت از ظرفیت‌های ذی‌قیمت و قابل توجه کشور است و ما باید به عنوان تسهیل‌گر برای اجرای این فرایند، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری داشته باشیم.

او در خصوص اینکه در برخی از کشورها سن بازنشستگی متغیر است، گفت: تعریف سال‌مندی در حال حاضر نسبی شده است و نمی‌شود که بگویم که هرکسی که سنش بالا رفته، از کار افتاده دانست. ممکن است کسی در سن 80 سالگی نیاز به مراقبت نداشته باشد و چه بسا در مقام مراقبت از دیگران به عنوان سرپرست حضور داشته باشد اما فردی در سن 60 سالگی، توان کار کردن جدی نداشته باشد و به همین علت برخی‌ کشورها سن بازنشستگی را متغیر و بعضا به خواست خود افراد و موافقت دستگاه تغییر می‌هند. استفاده از ظرفیت پیشکسوتان در حوزه ورزش و جوانان و تدوین برنامه‌هایی در راستای سلامت روح و جسم بازنشستگان و همچنین امکان بهره‌مندی از فضاهای مناسب برنامه‌هایی برای اوقات فراغت آن‌ها از جمله برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان است. اعتقاد داریم هر گونه حمایت از بازنشستگان پیشکسوت، مفهوم امید دارد و از آنجا که سبک زندگی این عزیزان، آیینه تمام قد آینده همه ما است، افزایش میزان امید آن‌ها به امید زندگی در جامعه گره خورده است.

فیروزی در پایان گفت: وقتی جوانان حس کنند که در دوران بازنشستگی و سالمندی زندگی باکیفیتی خواهندداشت، ترس از رسیدن این دوران، تبدیل به امید و بعضا آرزو می‌شود. این دوره بهترین زمان برای افراد می‌شود که با فراغ خاطر به فعالیت‌هایی در دست دارند، بپردازند و ما هم باید تلاش کنیم این تصویر را در جامعه ایجاد کنیم و فعالیت و حضور پیشکسوتان و بازنشستگان را در حوزه ورزش و پیوند آن با انگیزه و پشتکار جوانان می‌تواند به ساخت این تصویر کمک کند. غرض، عرض خیر مقدم بود و اطاله کلام نمی‌کنم و در پایان عرایض خودم را ضمن عرض خیر مقدم مجدد، با آیه‌ای از کلام وحی که خطاب به همه ما است، به پایان می‌رسانم، فَإِذا فَرَغتَ فَانصَب، پس هنگامی که از کار مهمّی فارغ می‌شوی به مهم دیگری بپرداز.

انتهای پیام/

نظر شما