شناسهٔ خبر: 67500527 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نخستین همایش بین‌المللی مهدویت تجلی‌گاه غدیر در عراق برگزار شد

اولین همایش بین‌المللی فعالان مهدوی با شعار «مهدویت تجلی‌گاه غدیر»با حضور دهها تن از اندیشمندان، صاحب نظران، کارشناسان و فعالان حوزه مهدویت از ۱۵ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

اولین همایش بین‌المللی فعالان مهدوی با شعار "مهدویت تجلی‌گاه غدیر" با حضور ده ها تن از اندیشمندان، صاحب نظران، کارشناسان و فعالان حوزه مهدویت از ۱۵ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در عتبه کاظمین در بغداد پایتخت عراق آغاز به کار کرد.

این همایش بین المللی به همت جمعی از فعالان مهدویت از بیش از ۱۵ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، اسپانیا، مصر، استرالیا، روسیه، آفریقا، اندونزی، آرژانتین، آلمان و هند با هدف تعامل، هم افزایی میان فعالان حوزه مهدویت و معرفی ساختار مشخص برای سازماندهی و تداوم ارتباط و زمینه‌سازی جهت اجرای برنامه‌های مشترک و مناسبتی به خصوص در اربعین حسینی (ع) برگزار گردید.

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو خبرگان رهبری از استان اصفهان یکی از سخنرانان این همایش در سخنان خود با اشاره به کلام رهبرمعظم انقلاب اسلامی که امانت رهبری و امامت جامعه اسلامی از ۱۱ هجری تا ۲۶ هجری به منزله یک انسان ۲۵۰ ساله است که رهبری انقلاب اسلامی کتابی در این خصوص نگاشته اند، گفت: غدیر آغاز امامت و ظهور امام زمان (عج) زمان خاتمیت این امامت است.

وی از اهداف برگزاری این همایش را، نزدیک شدن افکار مهدویت در جهان اسلام به یکدیگر عنوان کرد و افزود: مقاومت اسلامی که در منطقه در حال انجام است می‌بایست رنگ و بوی مهدویت پیدا کرده و توجه‌ای ویژه به امامت امام زمان (عج) داشته باشد.

فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده از ایران نیز از دیگر سخنران این همایش بود که در سخنان خود موضوع تهدیدهای آخری الزمانی برای خانواده مبتنی بر حدیث پژوهی مهدویت ارائه کرد.

سید ریاض الحکیم از عراق، آیت الله الشیخ سامی از کشور مصر، شیخ محمد الشقیر از لبنان، شیخ ابراهیم الصمیدعی از عراق و آیت الله نجم الدین طبسی از جمهوری اسلامی ایران دیگر سخنرانان اولین روز این همایش بودند.

در این همایش دو روزه علاوه بر علمای شیعه، تعدادی از برادران فعال اهل سنت در حوزه مهدویت نیز حضور دارند

کارگروه‌های تخصصی "فرهنگ و رسانه "، "خانواده" و" اندیشه و بیان" در دومین روز این همایش، نشست‌های کارشناسی خود را برگزار می‌کنند و در پایان همایش و مراسم اختتامیه نیز مصوبات همایش اعلام خواهد شد.

همچنین پنل مهدویت، فرهنگ و رسانه، از سه پنل تخصصی در همایش بین المللی مهدویت با شرکت فعالان و مسئولان و صاحب نظران رسانه‌ها، فضای مجازی و فرهنگی مهدویت از کشورهای لبنان، مراکش، تونس، عراق و ایران و آرژانتین برگزار شد.

پنل مهدویت، فرهنگ و رسانه، از سه پنل تخصصی همایش بین المللی مهدویت عصر روز سه‌شنبه ۱۲ تیر ماه به ریاست حجت الاسلام حمید احمدی با شرکت فعالان و مسئولان و صاحب نظران رسانه‌ها، فضای مجازی و فرهنگی مهدویت از کشورهای لبنان، مراکش، تونس، عراق و ایران و آرژانتین برگزار شد، و در آن راه‌های نشر اندیشه مهدویت و جریان سازی فرهنگ مهدوی و ظرفیت‌های رسانه‌ها و راه‌های هم افزایی در تولید و نشر محتواها و برنامه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام احمدی با طرح پرسش‌های متعدد پرداخت و گفت از جمله مهم‌ترین مساله ما این است که چگونه می‌خواهیم و با چه ساز و کار و اقدام‌های جمعی می‌توانیم مهدویت به عنوان نظام اندیشگی به یک جریان فرهنگی و رسانه‌ای مؤثر در سطح جهان تبدیل شود؟ آیا ادبیات و محتوای تولیدی مناسب این حرکت می‌باشد؟ راه‌کارهای هم‌افزایی چیست؟ چگونه اقدام مشترکی داشته باشیم؟ ازظرفیت‌های مهم همانند مراسم جهانی اربعین چگونه می‌توان برای این امر بهره برد؟ این پنل صبح فردا نیز به ادامه بررسی مسائل این حوزه ادامه خواهد داد.

نظر شما