شناسهٔ خبر: 67499924 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

تاکید معاون پژوهشی وزارت علوم بر استفاده دانشگاهها از ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان ظرفیت‌های بسیار زیادی برای همکاری صنایع با دانشگاه‌ها، مراکز پارک علم و فناوری و مراکز رشد را فراهم کرده است که موجب گسترش فعالیت‌های پژوهش‌محور و تحقیقاتی در حوزه تولیدات دانش‌بنیان خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه گیلان، نشست تخصصی هم‌افزایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی با صنایع و دستگاه‌های اجرایی استان گیلان با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار گیلان، رئیس دانشگاه گیلان و مدیران کل استانی و صاحبان صنایع و شرکت‌های استان توسط دانشگاه گیلان با هدف بررسی روش‌ها و راهکار‌های بهره‌برداری صنایع از ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد.

 پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به عدم آشنایی بسیاری از صنایع با ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان که در سال 1401 در مجلس شورای اسلامی مصوب شده گفت: این قانون ظرفیت‌های بسیار زیادی برای همکاری صنایع با دانشگاه‌ها، مراکز پارک علم و فناوری و مراکز رشد را فراهم کرده است که موجب گسترش فعالیت‌های پژوهش‌محور و تحقیقاتی در حوزه تولیدات دانش‌بنیان خواهد شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به رویکرد حمایتی دولت سیزدهم نسبت به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، بر ضرورت توجه به تولیدات دانش‌بنیان برای رسیدن به جهش تولید و نقش همکاری دانشگاه و صنعت در نیل به این هدف تأکید کرد و گفت: از آنجاییکه ارتباط ملموس صنعت و دانشگاه می‌تواند ظرفیت‌های یکدیگر را به تکامل برساند؛ نگاه دانش‌بنیان و علمی در همه مسائل راهگشا است و فقط در حوزه تولید خلاصه نمی‌شود که در این راستا گام‌های خوبی در دولت سیزدهم برداشته شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه گیلان در حوزه دانش‌بنیان ظرفیت‌های خوبی دارد، گفت: میزان بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت‌های این قانون در سال گذشته مبلغی حدود 4.2 هزار میلیارد تومان و سهم استان گیلان از این مبلغ سیزدهم درصد بوده است که عدم اطلاع صاحبان شرکت‌ها و صنایع استان گیلان از ظرفیت‌های این قانون بر سهم کم استان اثرگذار بوده است.

تاکید استاندار گیلان بر همکاری دانشگاه و صنعت 

 اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز در این نشست با اشاره به حمایت دولت از تولید شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: دولت سیزدهم به‌ویژه رئیس جمهور عزیز شهیدمان آیت الله دکتر رئیسی تحت منوبات مقام معظم رهبری نگاه راهبردی ویژه‌ای به دانش‌بنیان‌ها در همه بخش‌ها داشته و دارد.

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم ارتباط‌گیری صنعت و دانشگاه، بر اهمیت پژوهش‌محوری از سوی دانشگاهیان و نخبگان آموزشی تأکید کرد و افزود: تربیت نیروی ماهر برای صنعت در اولویت دانشگاه‌ها قرار داشته و بدین منظور پیوند صنعت و دانشگاه برای توسعه و پیشرفت کشور ضرورت دارد.

استاندار گیلان با بیان اینکه پیوند حلقه‌های صنعت و دانشگاه به گره‌گشایی مشکلات در حوزه تولید می‌انجامد، گفت: امکانات دانشگاه‌ها برای مهارت‌اندوزی دانشجویان به‌روز رسانی شود.

 عباسی ضمن اشاره به ضرورت تبدیل شرکت‌ها و صنایع به کارگاه آموزشی برای تربیت نیروی متخصص تصریح کرد: فرایند توسعه و پیشرفت در کشور با پیوند صنعت و دانشگاه رقم می‌خورد.

وی با تأکید بر لزوم میدانی کردن حل مسائل واحدهای دانش‌بنیان افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه فقط با تشکیل جلسه محقق نمی‌شود و این جلسات بیشتر جنبه مسأله محوری دارد و دانشجویان و صنعت آموزان در مرحله علم آموزی باید به صورت میدانی وارد کارزار شوند. 

 

قانون جهش تولید دانش بنیان صنایع را به سمت نوآوری جهت می دهد 

 محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان نیز در این نشست، ضمن اشاره به حمایت‌های استانداری گیلان برای برگزاری نشست‌های مختلف نخبگان دانشگاهی با صاحبان صنایع استان، با مهم خواندن رقابت در عرصه صنعت در دنیای حاضر، گفت: با توجه به نیازمندی های صنعت، اگر ظرفیت های علمی دانشگاه با قانون های حمایتی دولت پیوند یابد می توان از ظرفیت های نوآورانه استفاده نمود و بسیاری از مشکلات را حل کرد.

دکتر دوستار با ابراز خرسندی از تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، به گسترش ظرفیت های ایجاد شده برای ارتباط دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت: تصویب این قانون ظرفیت‌های مناسبی را جهت توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی و فناوری و رشد کسب و کارهای دانش بنیان و تعمیق ارتباط صنعت و دانشگاه ایجاد کرده است که سبب گشایش رابطه واقعی صنعت و دانشگاه خواهد شد.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه هدف اصلی این قانون جهت‌دهی حمایت‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه ارتباط دانشگاه با صنایع و واحدهای تولیدی است، برگزاری این نشست را در راستای آگاهی صنایع استان برای استفاده از ظرفیت های ایجاد شده، اثرگذار دانست.

گفتنی است، در این نشست جزییات ماده 13 قانون جهش تولید دانش بنیان؛ چالش‌ها، بایدها و نبایدهای این قانون توسط معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت تخصصی ارائه شد و همچنین تنی چند از صاحبان صنایع و مدیران کل استانی به بیان نظرهای خود درخصوص ظرفیت های بهره مندی از این قانون پرداختند.

شایان ذکر است پس از برگزاری نشست، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان بازدید کردند. 

نظر شما