شناسهٔ خبر: 67498632 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

۵۶ درصد مسکن‌های روستایی چهارمحال و بختیاری مقاوم‌سازی شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۵۶ درصد مسکن‌های روستایی استان مقاوم‌سازی و بهسازی شده است. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۵۶ درصد مسکن‌های روستایی استان مقاوم‌سازی و بهسازی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ فرشید ریاحی سامانی روز چهارشنبه در نشست خبری مدیران شورای هماهنگی وزارت راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم تاکید کرد: تا سال گذشته ۵۴ درصد مسکن‌های روستایی استان مقاوم‌سازی و بهسازی شده بود که در یک‌سال اخیر این شاخص ۲ درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا پایان سال ۱۴۱۰ شاخص مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن‌های روستایی چهارمحال و بختیاری به ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

ریاحی به حوادث طبیعی رخ داده در چهارمحال و بختیاری همزمان با سه سال اخیر اشاره و تصریح کرد: در زمین‌لرزه سال ۱۴۰۰ شهرستان کوهرنگ ۴۹۶ واحد مسکونی بازسازی و سه هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی از تسهیلات تعمیراتی این حادثه بهره‌مند شدند.

وی یادآور شد: در سیل مانسون سال ۱۴۰۱ چهارمحال و بختیاری ۶۱۰ واحد مسکونی از تسهیلات احداثی و یک‌هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی از تسهیلات تعمیراتی استفاده کردند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شناسایی ۱۸۸ روستای در معرض خطر استان اظهار داشت: مطالعات لازم برای جابجایی و یا درجاسازی تمامی این روستاها انجام و تعین‌تکلیف شد.

وی با اشاره به سیل سال ۱۳۹۶ روستای سید محمد شهرستان لردگان و تصویب جابه‌جایی این روستا گفت: این مصوبه تا سال ۱۴۰۰ راکد بود و از سال ۱۴۰۰ با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود جابه‌جایی ۱۴۷ واحد جابه‌جا شد.

ریاحی تاکید کرد: در صورت تامین منابع متمم تسهیلات بازسازی و تصویب آن در هیات دولت جابجایی روستای سید محمد لردگان تا پایان سال‌جاری به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به تهیه طرح هادی برای ۵۷۳ روستای بالای ۲۰ خانوار چهارمحال و بختیاری افزود: شاخص ورود طرح هادی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت استان ۶۳ درصد است و اجرای طرح هادی در این روستاها همچنان ادامه دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری به وجود چهار هزار و ۲۰۰ کیلومتر معبر روستایی در استان اشاره و تصریح کرد: تاکنون ۹۰۰ کیلومتر این معبرها بهسازی شده و سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر باقی‌مانده که در حال انجام است.

وی یادآور شد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون سالانه چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار تن قیر رایگان برای آسفالت معبرهای روستاهای چهارمحال و بختیاری اختصاص داده شد که یک‌سوم این میزان قیر با همکاری دهیاری‌ها و دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مصرف و بقیه از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مصرف شده است.

ریاحی اظهار داشت: در حوزه مسکن روستایی و در قالب طرح نهضت ملی مسکن ساخت ۱۴ هزار واحد مسکونی در چهار سال در دستور کار قرار رگفت.

وی گفت: از این تعداد تاکنون ۱۵ هزار و ۹۰۰ فقره تسهیلات مسکن روستایی به چهارمحال و بختیاری ابلاغ، بیش از ۱۴ هزار فقره آن به بانک‌ها معرفی شده که ۱۱ هزار و ۳۹۶ فقره منجر به عقد قرارداد شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: همچنین از مجموع این طرح‌ها عملیات اجرایی ۱۰ هزار و ۳۳۸ واحد مکسکونی آغاز و ساخت ۶ هزار و ۸۱۲ واحد تکمیل شده است.

ریاحی با اشاره به اجرای طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در حوزه مسکن شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان افزود: هم‌اکنون ساخت یک‌هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در شهرهای شهرکرد، بروجن و فرخ‌شهر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۹۵ درصد در حال انجام بوده که تحویل برخی از این واحدها به متقاضیان اجرایی شده است.

 چهارمحال و بختیاری ۹۷۵ روستای دارای سکنه دارد که از این تعداد ۵۷۵ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار بوده و براساس آخرین آمار موجود ۴۰ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

نظر شما