شناسهٔ خبر: 67497331 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

یک معامله پرسود برای ترامپ در عربستان

شرکت متعلق به دونالد ترامپ چند ماه باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، با یک شرکت عربستانی حوزه املاک بر سر ساخت برج مسکونی مجللی در شهر جده قرارداد امضا کرده تا هر چه بیشتر منافع تجاری خود را در این کشور حوزه خلیج‌فارس افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش تابناک، وبگاه «میدل ایست آی» نوشت، بر مبنای این قرارداد شرکت ترامپ روابط تجاری خود را با شرکت املاک و مستغلات عربستانی «دار گلوبال» گسترش می‌دهد و شرکت مذکور از نام و برند ترامپ به روی یک آسمان‌خراش مجلل جدید استفاده می‌کند.

طبق این گزارش «اریک ترامپ» یکی از پسران رئیس جمهور سابق آمریکا و معاون اجرایی شرکت ترامپ گفت: «ما از اینکه جای پای خود را در خاورمیانه گسترش می‌دهیم مشعوف بوده و به موجب روابط دیرینه خود با شرکت دار گلوبال استاندارد ترامپ را به این منطقه می‌آوریم.»

شرکت دار گلوبال یکی از شرکت‌های املاک و مستغلات عربستانی لیست شده در بازار بورس لندن است و ارزش املاک و دارایی‌هایش در چندین کشور شامل امارات متحده عربی، عمان، قطر، انگلیس، اسپانیا و بوسنی به ۵.۹ میلیارد دلار می‌رسد.

«زیاد الشعار» مدیر عامل شرکت دار گلوبال نیز گفته است: «ما از تقویت روابط جاری خود با شرکت ترامپ و گسترش پروژه‌های خود در بازار املاک رو به رشد عربستان به منظور بازتعریف این بازار خرسند هستیم.»

به نوشته میدل ایست آی، توافق جده باعث تعمیق هر چه بیشتر روابط میان شرکت ترامپ و شرکت «دارالارکان» شرکت مادر برای «دار گلوبال» می‌شود.

شرکت ترامپ در سال ۲۰۲۲ هم یک توافق مربوط به پروژه ساخت ساختمانی مجلل و یک مجموعه زمین گلف در عمان امضا کرده بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده بود، شرکت ترامپ توسط شرکت «دارالارکان» به این معامله ورود پیدا کرد. این پروژه هنوز در حال ساخت است اما شرکت ترامپ تاکنون در نتیجه این معامله دست‌کم پنج میلیون دلار کسب کرده است.

براساس برآوردها، این پروژه در سال ۲۰۲۸ تکمیل خواهد شد.

شرکت دار گلوبال، از شرکت‌های تابعه برای دارالارکان، یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در حوزه املاک و مستغلات در عربستان سعودی است. این شرکت با صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان که تحت نظر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان قرار دارد، در ارتباط است.

انتشار خبر معامله مذکور موجب خواهد شد تا مناقشه نسبت به فعالیت‌های تجاری ترامپ، نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا تشدید شود.

یک گزارش کنگره آمریکا برای سال ۲۰۲۲ دریافت که ۶ دولت خارجی از جمله عربستان سعودی بیش از ۷۵۰ هزار دلار را در یک هتل متعلق به ترامپ در واشنگتن در ضمن لابی کردن با دولت او در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ صرف کرده‌اند.

«جارد کوشنر» مشاور ترامپ در زمان ریاست جمهوری و داماد او، روابط نزدیکی را با ولیعهد عربستان سعودی و دیگر مقام‌های پادشاهی‌های حوزه خلیج‌فارس برقرار کرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز پیش از این در گزارشی فاش کرده بود، کوشنر ۶ ماه بعد از ترک دولت ترامپ توانست سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری صندوق ثروت حاکمیتی عربستان در شرکت خودش در میامی موسوم به «افینیتی پارتنرز» را جلب کند. طبق این گزارش، امارات متحده عربی و قطر نیز هر یک ۲۰۰ میلیون دلار در  این طرح سرمایه‌گذاری کردند.

نظر شما