شناسهٔ خبر: 67496950 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مومنی‌مقدم: برای رسیدن به سطح اول جهان باید برنامه ۴ یا ۸ ساله داشته باشیم

سرمربی تیم ملی والیبال جوانان ایران گفت: نیروی بالقوه‌ای که تیم ملی جوانان ایران در مسابقات جهان داشت و توانست با اقتدار قهرمان شود، آرزوی هر کشوری است. سرمربی تیم ملی والیبال جوانان ایران گفت: نیروی بالقوه‌ای که تیم ملی جوانان ایران در مسابقات جهان داشت و توانست با اقتدار قهرمان شود، آرزوی هر کشوری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا ، آخرین تمرین تیم ملی والیبال جوانان ایران در تهران امروز (چهارشنبه ۱۳ تیرماه) در سالن فدراسیون والیبال برگزار شد و سرمربی تیم ملی والیبال جوانان ایران در جمع خبرنگاران، گفت: برای شرکت در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا اردوی تیم را از ۲۱ فروردین استارت زدیم. این مسابقات در اندونزی برگزار می‌گردد. اصولا مسابقات آسیایی برای مرحله انتخابی مسابقات جهانی برگزار می‌گردد، اما از آن‌جایی‌که سال گذشته تیم ملی والیبال جوانان ایران در مسابقات جهانی قهرمان شد و در رنکینگ بر پله اول جهان ایستاد، بدون شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا نیز جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب کردیم و شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا صرفا برای بحث قهرمانی قاره آسیا است و این‌که بتوانیم بازیکنانی را پیدا کنیم و روی آن‌ها کار کنیم که در این مسابقات حاضر شوند و برای رقابت‌های جهانی سال آینده بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند.

غلامرضا مومنی‌مقدم با اشاره به شرایط تیم ملی والیبال جوانان ادامه داد: خوشبختانه پنج اردو را پشت سر گذاشتیم و اردوی ششم تیم در یکی از شهر‌های شمال کشور برگزار می‌گردد که این تصمیم به علت شباهت شرایط آب‌و هوایی شمال ایران با کشور اندونزی است. تقریبا به مرز آمادگی ۸۰ درصدی رسیدیم و بازیکنانم به سیستم و فرمتی که به آن نیاز داریم، رسیدند. به هرحال شرایط مسابقات جوانان متمایز و متفاوت با رده نوجوانان است و این رده سنی سبک و سیاق خودش را دارد و بازیکنان هم از نظر فنی و هم از لحاظ تکنیکی باید آمادگی خوبی داشته باشند در کنار آمادگی روانی و ذهنیت بهتری نسبت به رده نوجوانان باید داشته باشند و این کار را انجام دادیم.

وی ادامه داد: طبیعتا در ۲-۳ اردوی ابتدایی مشکلاتی را داشتیم. در مسابقات قهرمانی آسیای مرکزی که در پاکستان برگزار شد شرکت کردیم و شناختی که لازم بود از این تیم که از رده نوجوانان به جوانان آمده بود، پیدا کردیم و آن پتانسیلی که دارند را دیدیم.

سرمربی تیم ملی والیبال جوانان با اشاره به هدف‌گذاری فدراسیون والیبال در رده‌های سنی افزود: هدف‌سازی فدراسیون والیبال تزریق بازیکنان خوب و بااستعداد است و انجام این مسئولیت را به‌عهده مربیان پایه گذاشتند تا بازیکنانی که شانس بیشتری برای حضور در تیم‌ملی بزرگسالان دارند را پرورش دهیم. با این هدف کار خود را شروع کردیم و بازیکنانی را در اردو نگه داشتیم و با آن‌ها کار کردیم که پتانسیل این را دارند که در سال‌های بعد به تیم ملی بزرگسالان تزریق شوند مانند اتفاقی که برای پوریا حسین خانزاده، مبین نصری، عرشیا به‌نژاد و امیرمحمد گلزاده رخ داد و قطعا بازیکنانی از تیم فعلی جوانان نیز پتانسیل اضافه شدن به تیم ملی بزرگسالان را دارند. البته این مسئله به هدف‌سازی و تفکرات سرمربی تیم ملی بزرگسالان باز می‌گردد که بتواند از این پتاسیل‌ها به نحو احسنت استفاده کند.

مومنی‌مقدم با اشاره به پتانسیل بالای والیبالیست‌های ایرانی در رده‌های سنی گفت: به جرات می‌گویم نیروی بالقوه‌ای که تیم ملی جوانان ایران در مسابقات جوانان جهان داشت و توانست با اقتدار قهرمان جهان شود، آرزوی هر کشوری است که چنین نیرویی داشته باشد و از این پتانسیل استفاده کند. در این رقابت‌ها تیم ایتالیا دوم شد که می‌توانم بگویم ۵۰ درصد تیم بزرگسالان‌شان که در لیگ ملت‌ها حضور داشتند همان بازیکنان جوانان بودند. همچنین ۸۰ درصد تیم بلغارستان در لیگ ملت‌ها از تیم جوانان این کشور بود تیمی که دوبار در مسابقات قهرمانی جهان و تدارکاتی جوانان مقابل تیم جوانان ایران مغلوب شد و دیدیم که خیلی خوب به تیم بزرگسالان تزریق شدند. امیدوارم تفکر خوبی بر تیم ملی والیبال بزرگسالان حاکم شود اگر مرحله انتقال بازیکنان از تیم جوانان به بزرگسالان به خوبی شکل گیرد، می‌توانیم حرف‌های خوبی در رده بزرگسالان داشته باشیم و این به ساختار و تفکرات سرمربی باز می‌گردد.

مومنی‌مقدم درخصوص نیمکت تیم ملی والیبال بزرگسالان گفت: اگر قرار به آوردن مربی است باید کسی باشد که از پتانسیل تیم جوانان ایران به خوبی استفاده کند و یک پروسه ۴ یا حتی ۸ ساله داشته باشد تا از این نیرو‌ها به نحو احسنت استفاده شود. قطعا بازهم در سطح جهانی می‌توانیم جزو ۴-۵ تیم اول دنیا باشیم، اما این مسئله نیازمند برنامه‌ریزی خوب و استفاده از تمام توان بازیکنان جوانان است در این دوره نیز ۳-۴ بازیکن جدید به تیم تزریق شده که در آینده از آن‌ها خواهید شنید. همچنین در سایر رده‌های سنی نوجوانان و ۱۶ سال بازیکن تزریق خواهد شد و می‌توان یک تیم خوب تشکیل داد و امیدوارم والیبال ایران دوباره به روز‌های اوجش بازگردد.

مومنی مقدم با اشاره به عدم نتیجه‌گیری تیم ملی بزرگسالان در سال‌های اخیر گفت: عوامل مختلفی در بروز این مسئله دخیل هستند همیشه مثال زدم که به‌عنوان مربی باید معلم هم باشم و بتوانم هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ اخلاقی بازیکنانم را ارتقا دهم و از نظر روان‌شناختی بتوانم بازیکنان را به سطحی برسانم که بهترین کارایی را در مسابقات از او بگیریم. به نظر من یک خلا در این مرحله داشتیم که سرمربی بعدی تیم ملی والیبال می‌تواند از این پتانسیل استفاده کند. وقتی بازیکن بااقتدار قهرمان می‌شود و حتی مربی بزرگی مانند ولاسکو آخر تورنمنت می‌آید و به کادرفنی تیم ملی تبریک می‌گوید و اذعان می‌کند که این بازیکنان از پتانسیل بالایی برخوردارند پس قطعا می‌توانیم از آن‌ها برای تیم ملی بزرگسالان استفاده کنیم.

سرمربی تیم ملی والیبال جوانان افزود: بازیکنان خوبی داریم. امیرمحمد گلزاده ارزشمندترین بازیکن مسابقات جهانی شد و پشت خط زن تیم ملی ایتالیا را کسی نمی‌شناخت، اما حالا آن بازیکن ایتالیا در تیم بزرگسالان فیکس به میدان می‌رود و این مسئله به استفاده از پتانسیل والیبال باز می‌گردد و لازم است که ساختاری که در آینده به آن نیاز داریم را از همین حالا شروع کینم مانند استفاده از بازیکنان جوان و میدان دادن به آن‌ها و شرکت در رقابت‌هایی که شاید از نظر رنکینگ تاثیر نداشته باشد. حتی شرکت در رقابتی که در رنکینگ تاثیر دارد ایرادی ندارد، چون باید هدفی بلندمدت در طی ۴ یا ۸ سال داشته باشیم و باید در مسابقات مهم از این بازیکنان استفاده کنیم تا آب‌دیده شوند و در رده سنی خود در سال‌های آینده حرف برای گفتن داشته باشند مانند سال گذشته که در سطح جهانی قهرمان شدیم و چهار کاپ گرفتیم و بهترین پاسور، بهترین دریافت کننده، بهترین پشت خط زن و ارزشمندترین بازیکن از تیم ایران بود و قطعا می‌توانیم باز هم از این پتانسیل‌ها در کنار سایز بازیکنان استفاده کنیم. در رده سنی ۲۵-۲۶ سال بازیکنان خوبی داریم و اگر برنامه بلندمدت ۴ یا ۸ ساله داشته باشیم می‌توانیم در سطح جهانی حرف برای گفتن داشته باشیم.

وی با اشاره به تاثیر مسائل فرهنگی گفت: بازیکنانی که در اردوی تیم ملی والیبال جوانان هستند، از لحاظ استراحت، تغذیه، تمرین و حتی مسائل خارج از اردو در اختیار کادرفنی هستند. نمی‌گویم بازیکنان تیم بزرگسالان خارج از اردو باید در اختیار کادرفنی باشند، اما اگر تفکراتی که در رده‌های نوجوانان و جوانان در ذهن‌شان است تفکرات حرفه‌ای باشد قطعا می‌توانند در رده سنی بزرگسالان عمکلرد خوبی داشته باشند.

مومنی‌مقدم افزود: بازیکنی مانند متئو اندرسون واقعا بازنشسته است، اما در بهترین شرایط می‌آید و به تیم کشورش کمک می‌کند و اصلا هم از کسب افتخاراتی مانند المپیک و قهرمانی جهان و مدال لیگ جهانی اشباع نمی‌شود. باید این تفکرات را جا بیندازیم و بازیکنان ایرانی باید حرفه‌ای‌تر شوند. اگر فلش‌بک به ۸ سال اخیر بزنند می‌بینند که فدراسیون والیبال و مربیان پایه واقعا برای آن‌ها زحمت کشیدند تا بازیکن مطرحی شوند و در خدمت تیم بزرگسالان باشند. هدف تمامی فدراسیون‌ها این است که اوج عملکرد بازیکنان تیم‌های پایه در تیم بزرگسالان اتفاق بیفتد و مثمر ثمر باشند. امیدوارم این تفکرات از پوست‌اندازی که صورت می‌گیرد و همچنین مربی بزرگی که در کنار تیم ملی بزرگسالان قرار می‌گیرد مانند دوره ولاسکو این نکته را القا کند که این بازیکنان می‌توانند بهترین باشند و برزیل را در برزیل و ایتالیا را شکست دهند باز هم می‌توانیم نتایج خوبی کسب کنیم.

سرمربی تیم ملی والیبال جوانان درخصوص کسب عنوان قهرمانی در رقابت‌های اندونزی گفت: این تیم از نسل دیگری است، اما بنده و همکارانم با توجه به تجربه قهرمانی در آسیا و جهانی، با تمام توان کار می‌کنیم تا مانند سال‌های گذشته بهترین عملکرد بازیکنان را به نمایش بگذاریم. اما هر دوره با دوره قبل متفاوت است و باید دید سایر تیم‌ها در چه شرایطی قرار دارند. خب ژاپن در رده نوجوانان که همسن این بازیکنان بودند در رده آسیا با پیروزی سه بر صفر برابر تیم ایران قهرمان شد. مطمئنا رقبای خوبی مانند ژاپن و کره که در جهان سوم شدند داریم و کار آسانی نخواهیم داشت و مطمئن باشید این تفکر را به بازیکنانم قبولاندیم که بهترین عملکرد خود را به ثبت برسانند و با آن معیار وسطحی تمرین کردیم که تیم به قهرمانی آسیا برسد و آماده‌سازی خوبی را طی کردیم و برمی‌گردیم به این نکته که بازیکنان در مسابقات در چه شرایطی خصوصا از لحاظ ذهنی قرار بگیرند. هدف‌سازی فدراسیون والیبال و شخص تقوی این است که تیم‌های پایه توان‌شان را برای تزریق بازیکن به تیم بزرگسالان بگذارند و بازیکنی را نیاوریم که در آینده به تیم بزرگسالان نرسد. هدف‌مان این است که بازیکنان باکیفیتی را به تیم بزرگسالان تحویل دهیم. در همین نسل ۲-۳ بازیکن بسیار خوب داریم که هنوز کسی آن‌ها را نمی‌شناسد و مطمئنا در آینده از آن‌ها خواهید شنید مانند خانزاده که حالا ستاره تیم ملی است.

مومنی‌مقدم درخصوص دیدار‌های تدارکاتی گفت: از دو روز قبل دیدار‌های تدارکاتی خود را شروع کردیم و یازده دیدار تدارکاتی برگزار خواهیم کرد و سپس با مساعدت رئیس فدراسیون والیبال یک هفته زودتر به اندونزی می‌رویم و آن‌جا نیز ۳-۴ دیدار تدارکاتی خواهیم داشت تا با فرم خوبی در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما