شناسهٔ خبر: 67496280 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جلیلی: با تمام وجود می‌گوییم، بژی کردستان/مذاهب و قومیت‌های ایران فرصت است 

سنندج- ایرنا- نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ثمره دریای فرصت در کردستان باید یک جهش باشد، گفت: بدانید که با مسائل استان شما آشنا هستم؛ هم مشکلات استان را می دانم و هم ضعف‌های موجود را می‌شناسم و هم آسیب‌هایی را که در این استان است، رفته و دیده‌ام.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم سنندج با بیان اینکه " ثمره دریای فرصت در کردستان باید یک جهش باشد" گفت: بدانید که مسائل استان شما آشنا هستم، هم مشکلات استان را میدانم و هم ضعف‌های موجود را می‌شناسم و هم آسیب‌هایی که در این استان است را رفته و دیده‌ام.

وی در ادامه بیان کرد: ساعت‌ها در حاشیه و کوچه‌های سنندج راه رفتم و با مردم صحبت کردم. همانقدر که با ضعف‌های استان آشنا هستم با ظرفیت، فرصت و سرمایه‌های گرانسنگ مادی و معنوی کردستان آشنا هستم. اینکه می‌گوییم در ۵ سال آینده باید جهش داشته باشیم، برخی می‌گویند شاهد آن کجاست؟ شاهدش همین کرستان عزیز است دریایی از فرصت‌هاست.

مذاهب و قومیت‌های ایرانی یک فرصت است

سعید جلیلی بیان کرد: جوانان عزیز کردستان باید بدانند که در کنار همه فرصت‌های بزرگی که وجود دارد، فرصت بزرگتر خود مردم عزیز هستند. کردستان عزیز برای ما محلی است که نشان دهد چگونه اقوام و مذاهب مختلف می‌توانند نقش زیبای ایرانی را به جهان نشان دهند. تنوعی که در این استان وجود دارد این قدرت را به ما می‌دهد که بگوییم هریک از مذاهب و قومیت‌ها برای ایران عزیز یک فرصت است که می‌توان قدرت،‌ پیشرفت و اصالت ایران را به رخ جهانیان کشید.

کسانی که سردشت را بمباران شیمیایی کردند، آمدند و به نام فلان قومیت اشک تمساح می‌ریختند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: یک روز به نام مذهب و یک روز به نام فلان قومیت، از اروپا و آمریکا اشک تمساح برای ما می‎ریختند اما همینها در ۷ تیر ۱۳۶۶ سردشت ما را، زن و کود، پیرو جوان را بمباران شیمیایی کردند، نه تنها اشک نریختند بلکه حتی یک بیانیه ساده ندادند. دشمنان ما به دلیل کینه‌ای که از مردم ما دارند، ترک، فارس، عرب، کرد و ترکمن نمی‌شناسند و اگر دستشان برسد همه را آماج حملات خود قرار می‌دهند. امروز ملت ما ایستاده و مقاومت کرده است و در لبه‌های دانش است. دشمنان ما نگران این هستند که ملتی با همبستگی و وحدت خود را پیدا کرده است. باید این باور را داشته باشید که باید با یک جهان فرصت، یک ایران جهش و یک کردستان جهش ایجاد کنید.

روحیه ایرانی و نگاه انقلابی به حداقل‌ها اکتفا نمی‌کند

جلیلی بیان کرد: امروز شما می‌توانید عرصه‌های جدید قدرت و فرصت را به جهش کشور بدل کنید. امروز برنامه ما مشخص است و آنرا ارایه کرده‌ایم، اینکه باید قدرت را به جهش تبدیل کرد و باید رشد ۸ درصد داشته باشیم. نباید به اینها اکتفا کرد، روحیه ایرانی و نگاه انقلابی به قله‌ها نگاه می‌کند و به حداقل‌ها اکتفا نمی‌کند. امروز ملت ما بیشترین اقتدار را در چند قرن اخیر داشته و می‌تواند قدرت برجسته در منطقه و جهان باشد.

با تمام وجود می‌گوییم، بژی کردستان/ ضعف‌ها را با قدرت مردم برطرف می‌کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر از دولت نقش آفرین صحبت می‌کنیم، دولت باید بستر را فراهم کند. به مشکل مسکن معیشت و گرانی واقفیم و کسی نمی‌تواند آنرا کتمان کند اما ضعف را نمی‌توان با ضعف برطرف کرد بلکه باید ضعف را با قدرت برطرف کرد و قدرت ما شما مردم هستید. امروز باید همانطور که شایسته استان است با تمام وجود بگوییم، بژی کردستان.

عده ای جان مردم را در ازای امضای fatf گروگان گرفته بودند

جلیلی تصریح کرد: اما مردم با انتخاب خود شهید ریسی را انتخاب کردند که ایشان ریل را تغییر داد می گفتند ۲۰۰ هزار بشکه بیشتر نمی توانید بفروشید اما اخیرا وزیر خارجه آمریکا می گوید ایران ۲ میلیون بشکه نفت می تواند بفروشد و ما نمی توانیم جلوی او بایستیم اما عده ای در داخل گفتند خود آمریکا نخواست که مانع فروش نفت شود.این رویکردی است که حتی اداره امور عادی را هم نمی تواند داشته باشد.

وی تاکید کرد: شهید رییسی زمانی کشور را تحویل گرفت که روزی ۷۰۰ نفر بر اثر کرونا جان می باختند و می گفتند تا زمانی که اف ای تی اف را امضا نکنیم نمی توانیم واکسن وارد کنیم اما شهید رییسی توانست شهید رئیسی حرکت بزرگی را برای تعامل با جهان آغاز کرد، پروژه های معطل مانده مانند راه آهن سنندج و فرودگاه سقز و آبرسانی را انجام داد؛ چند سال پیش به مرز باشماق رفته بود و جوانانی می دیدم که کوله بری می کردند آیا نباید به جای اینکه جوان ما کوله بری کند، یک صادرکننده مهم تجاری ما باشد؟ این برنامه ای است که فرصت این کشور است جوانانی در همین استان برای خرج زندگی کوله بری می کردند و حادثه می دیدند و جوانی اینجاست که پای خود را از دست داده است آیا نباید وی یک صادرکننده باشد؟

همه فهمیده اند که حرف آخر را ملت ایران می زنند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: افتخار جمهوری اسلامی است که دو روز مانده به انتخابات همه دنیا چشم انتظار انتخابات است که ملت ایران چه کسی را انتخاب می کنند همه فهمیده اند که حرف آخر را ملت ایران می زنند این حق فقط در سیاسی نیست در اقتصاد هم هست این فرصتها نباید فقط برای عده ای خاص باشد و عده ای نجومی دریافت کنند.

وی تصریح کرد: این نمی شود که ۵۰ درصد مردم ما هرگز تسهیلات بانکی نگرفته باشند. اما ۱۰ درصد جمعیت ۹۰ درصد تسهیلات را دریافت کنند امروز در آستانه انتخاب مهم هستیم و آن این است که عده ای می گویند اگر می خواهیم مسائل مان را حل کنیم از همان ۱۱ سال قبل می گفتند به ما رأی بدهید با چند قدرت صحبت می کنیم تا هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد هم اقتصاد توافق کردند و امتیازات دادند طرف مقابل هم ۱۵ بار در گزارش های آژانس تأیید کرد که ایران همه تعهدات خود را انجام داده اما طرف مقابل گفت من کلا زیر میز می زنم و کلا از توافق خارج شد حالا دوباره می خواهند همان نسخه را برای کشور بپیچند نتیجه آن شد؟ می گفتند توافق می کنیم هم سانتریفیوژ بچرخد هم اقتصاد سانتریفیوژها که عمدتا جمع شد و ۸ سال رشد اقتصادی صفر و منفی شد آمار بیکاری در استان های مختلف افزایش یافت دلار ۳ هزار تومانی شد ۳۰ هزار تومان تورم های بالای ۵۰ درصد آوردند.

جلیلی بیان کرد: ما در هوش مصنوعی و کوآنتوم باید از همین امروز کارهایی را انجام دهیم تا قدرت های بزرگ دوباره محدودیت ایجاد نکنند و مانع نشوند در ایران یک جهان فرصت داریم. در کردستان یک دریا فرصت داریم. مثلا در کشاورزی و کشت توت فرنگی و سایر محصولات بازار خوبی دارید.

همین مردمی که بمباران ها را تحمل کردند باید در مسیر پیشرفت در اولویت باشند

وی ادامه داد: روسیه در کنار شما سالانه بیش از 11 میلیارد دلار محصولات کشاورزی و صیفی جات وارد می کرد که عمدتا از اروپا بود امروز اروپا روسیه را تحریم کرده و یک بازار 11 میلیارد دلاری به روی شما باز شده و باید کردستان سهم خود را از این بازار بگیرد. در عراق و منطقه چنین بازاری هست اگر این بازار را بشناسید و جوان خود را تقویت کنید و در معدن و کشاورزی و دامداری و سایر بخش ها که استان شما برجسته و نمونه است می تواند دریایی از فرصت و ارزآوری برای شما و کشور داشته باشد. این بحث ها قابل برنامه ریزی است تا به این فرصت ها دسترسی داشته باشید امروز می گوییم یک کردستان فرصت و یک کرستان جهش و با حضور همه ایرانی ها و کرد و ترک و فارس و شیعه و سنی یک موفقیت بزرگ رقم خواهد خورد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با انتخاب شما در روز جمعه، ملت ما راه خود را پیدا خواهد کرد اگر می خواهیم این موفقیت شکل بگیرد و پیشرفت صورت بگیرد که عدالت باشد و همه مردم باید دیده شوند نباید تبعیض قائل شویم اگر در استان کاری می خواهید بکنید، باید بومیان استان در اولویت باشند باید بدانید همین مردمی که بمباران ها را تحمل کردند باید در مسیر پیشرفت در اولویت باشند.

نظر شما