شناسهٔ خبر: 67495725 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

پزشکیان: دولت نباید در بازار ارز دخالت کند

صاحب‌خبر -

مسعودپزشکیان معتقد است: ارز را باید تک نرخی می کنیم و بازار تصمیم می گیرد. چه کسی گفته به عده ای ارز ترجیحی داده شود و به بعضی ها ارز ۴۰ هزار تومانی داده شود. اگر بازار را آزاد بگذاریم دولت این حاکمیت را بردارد. الان یکی جنس می فروشد و صادر می کند دولت می گوید این را که صادر کردی باید به ارز فلان قیمت به من بدهید الان برای پتروشیمی ها صرف نمی کند؛ اگر در داخل بفروشد بیشتر برایش می ارزد. از این طرف ارز واقعی را می خواهند از طرف دیگر رفتی جنس فروختی به این قیمتی که می گوییم بدهید.

به گزارش دنیای بانک، مسعود پزشکیان شامگاه سه‌شنبه -۱۲ تیرماه ۱۴۰۳- در دومین مناظره انتخاباتی دور دوم و آخرین مناظره در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با موضوع « اقتصادی» دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را برای دولت چهاردهم تشریح کرد.

حاج قاسم خار چشم دشمنان بود

پزشکیان گفت: در بحث‌هایی که در مناظره شب گذشته مطرح شد، ظاهرا تداعی شده که من خدمت سردار بزرگ ملی شهید قاسم سلیمانی طوری ‌بی‌احترامی نسبت داشته‌ایم؛ من ایشان را یک غرور ملی و خار چشم دشمنان می‌دانم، او الگویی است که جوانان ما بتوانند از آن استفاده کنند و راهش را ادامه دهند خیلی از مشکلات مملکت را با دیدی که ایشان داشت می‌توانیم حل کنیم.

وی گفت: شهید سلیمانی در خارج قهرمان ظلم ستیز و در داخل به عنوان یار و یاور ستم دیدگان بود، فارغ از این که مذهبی یا غیر مذهبی، با حجاب یا بی حجاب بودند روحش شاد و یادش گرامی باد.

پزشکیان درپاسخ به سوال مجری درباره قانون راهبردی مجلس مانع خروج بازگشت آمریکا به برجام شد، با توجه به این قانون پس از خروج آمریکا از برجام مصوب شد و اجرای تعهدات ایران را به اجرای تعهدات طرف مقابل موکول کردعلت مخالت شما با این قانون چیست گفت: اینکه گفته شده قانون را قبول نداریم به هیچ وجه درست نیست. ما از اول گفتیم چارچوب قانون اجرا می کنیم. از اول گفتیم سیاست‌های کلی رهبری و مسیری را که داریم می رویم طی خواهیم کرد بنابراین امکان دارد چیزی که قانون است بخواهیم بگوییم اجرا نخواهیم کرد چرا که قدم اول کار اشتباه می شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: یکی از بحث‌هایی که در قانون راهبردی وجود دارد این است که آمریکا باید تمام تعهداتش را انجام دهد تا ما دوباره برگردیم بنابراین یکی از مشکلاتی است که باید با مجلس، شورای امنیت و سیاست‌گذاران مملکت صحبت کنیم و راه حل برون رفت را با این پیشنهادی که هست چگونه می‌شود حل کرد. طبیعتا با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس، سیاست خارجی و شورای امنیت صحبت می‌کنیم و به یک زبان و نگاه مشترک در این زمینه برسیم، آیا با این روند خواهیم توانست به آن اهداف برسیم یا خیر.

داشتن فقط «یک گزینه» ممکن است منجر به شکست شود

پزشکیان در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه اگر آمریکایی ها به تعهدات عمل نکردند با این وجود به تعهداتان عمل می کنید؟، گفت:  این که تعهدات عمل نکنند ما به تعهدات عمل کنیم اینگونه نیست. ما وقتی وارد گفت‌وگو می شویم اصولا اگر با یک گزینه وارد شویم این گزینه که اگر قبول نکنند خود به خود قطع می شود. آیا در کشور تصمیم بر این داریم با یک گزینه وارد گفت‌وگو شویم یا گزینه دیگری در دست داشته باشیم که بخواهیم حرف مان را عزت، حکمت و  مصلحتی که رهبری اشاره کرده‌اند را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم اجرا کنیم؛ همیشه یک گزینه ممکن است منجر به شکست شود. حاکمیت و مدیریتی و سیاستی می تواند موفق باشد که گزینه های مختلف در اختیار داشته باشد.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که چه تغییری خواهید داشت افزود: این به کارهای کارشناسی بر می گردد که باید انجام شود، آیا ما می خواهیم ارتباطمان را با دنیا و مشکلاتمان را کشورها حل کنیم؛ اگر می‌خواهیم حل کنیم باید گزینه‌های مختلفی که می‌توانیم عزت، حکمت و مصلحت را حفظ کنیم انتخاب کنیم.

وی گفت: اگر ما از این راه می خواهیم برویم و آنها نپذیرند معنی آن این است که ما تا آخر می خواهیم در تحریم‌ها بمانیم؛ آیا به مصلحت کشور است که ما در تحریم ها با این نگاه تا آخر بمانیم و این وضعیت ادامه پیدا کند نهایتا تصمیمی است که گرفته شود.

هیچ دولتی درون قفس نتوانسته به رشد و توسعه برسد

پزشکیان گفت: هیچ حاکمیتی و دولتی در طول تاریخ در درون قفس نتوانسته به رشد و توسعه برسد و ما مجبوریم برای شکوفایی اول با کشورهای همسایه و منطقه تعاملات و تبادلات پیدا کنیم و بعد با کشورهایی که در دنیا زندگی می‌کنند. لازم است در این کار از کارشناسان و نخبگانی که در کشور هستند استفاده کینم، هماهنگی و تعامل داشته باشیم و در نتیجه چارچوب های قانونی که این مسیر را تصحیح کند و به طرف آن حرکت کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این مجری که با این نکاتی که گفتید می‌توانید تمام تحریم‌ها را لغو کنید، اظهار داشت: هیچ وقت قرار نیست که تمام تحریم ها را لغو کنیم یا نکنیم. گفت‌وگو و مذاکره است و در آن بستگی دارد آنها چه می‌دهند و ما چه می‌دهیم. این چیزی نیست که صد در صد می رویم و تمام مسایل را حل خواهیم کرد.

وی بیان کرد: ما می‌خواهیم ما مشکلمان را با دنیا حل کنیم یا خیر؟ اگر می خواهیم حل کنیم باید گزینه‌های مورد نظر را در اختیار داشته باشیم، آن چیزی که مصلحت جامعه باشد و رشد و پویایی کشور در آن را در اختیار داشته باشیم که این را کارشناسان داخلی باید در بیاورند. کارشناسان باید راه برون رفت از این مساله را در بیاورند تا از بن‌بست بیرون بیاییم. من معتقدم که از بن‌بست باید بیرون بیاییم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

مردم شرایط را خودتان مقایسه کنند و رای دهید

پزشکیان گفت: اینکه برادرمان می‌گویند این آمار غلط است روند پولی که به جامعه آمده با درصد رشد با هم فرق دارد آن چیزی که من دیروز به شما نشان دادم این بود که پولی که در دولت رئیسی چاپ شده است، یک وقتی ۲+۲ می‌شود چهار،‌ یک وقتی ۴+۴ می‌شود ۸، این رشد با هم فرق دارد؛ اینکه ما چقدر پول مملکت را در این دوره اضافه کرده‌ایم آمارش مشخص است بروند از کارشناسان و از بانک مرکزی بپرسند. زندگی مردم هم مشخص است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم گفت: شما الان در زندگی‌تان با پولتان می‌توانید گوشت بخرید، نان بخرید، خانه بخرید، ماشین بخرید، چطور شده اینها اجازه ندادند پول زیاد شود روند هم که مشکل ندارد، پس چرا شما گرفتار شده‌اید، چرا نمی‌توانید در این مملکت خانه کرایه کنید، چرا یک کشاورز نمی‌تواند زندگی کند چرا بازنشسته می‌آید دم مجلس و او را کتک می‌زنند.

درباره اشتغال و مسکن چه کرده‌اند؟

پزشکیان بیان کرد: اگر شما می‌گوید فلان کار را کرده‌اید پس کجاست؟ مگر در دولت رئیسی نمی‌گفتند اشتغال دو برابر خواهد شد، مگر نمی‌گفتند سالی یک میلیون مسکن درست خواهیم کرد و تازه مجوز داده‌اند و در این سه سال ۹۰۰ هزار واحد بوده است.

وی ادامه داد: قرار بود سالی یک میلیون مسکن درست کنند، قرار بود تورم را تک‌رقمی کنند، سه سال است که تورم بالای ۴۰ درصد است یعنی پدر مردم با این تورم درآمده است؛ حقوق را ۲۰ یا ۱۵ درصد اضافه کرده‌اند. بعد هم می‌گویند ما بلدیم و برنامه داریم برنامه را می‌دادید به آقای رئیسی تا اجرا کند، مگر شما با او نبودید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: مردم شما زمان آقای خاتمی زندگی‌تان بهتر از این بود یا نبود حالا هر آماری که اینها می‌خواهند بدهند. آیا زندگی‌تان، شغل‌تان، راحتی‌تان و گرانی‌ آیا اینگونه بود که اینها می‌گویند. اگر این گونه بود که حق با این‌ها است اگر اینگونه نیست بدانید که این آدم‌هایی که با این نگاه می‌گویند ما این کار را می‌کنیم شما بلد نیستید و ما بلد هستیم کل بلد بودن اینها این است که در شورای امنیت رئیس بوده است، ۴ تا کاغذ را بررسی می‌کرده است، چند نفر کارمند زیر نظر او کار می‌کردند که می‌گوید من مدیریت کرده‌ام.

پزشکیان گفت: آدمی که یک اداره را مدیریت نکرده است، ۱۰ نفر آدم زیر دست او کار نکرده‌اند، آمده و برای مملکت می‌گوید که من برنامه دارم من دیروز از برادرم (جلیلی) سوال کردم که آیا دولت رئیسی برنامه داشت یا نداشت.

وی افزود: اگر دولت رئیسی برنامه داشت برنامه‌ای که شما آوردید چیست؟ یعنی می‌خواهید سیستم‌ها از نو تکرار کنید یا برنامه رئیسی را می‌خواهید ادامه دهید. اگر می‌خواهید برنامه دولت آقای رئیسی و قانون را ادعا می‌کنند می‌خواهند اجرا کند این حرف‌ها چیست که می‌زنند؛ از طرفی می‌گویند شما قانون را اجرا نمی‌کنید از طرفی می‌گوید من برنامه که وجود دارد پس این برنامه که وجود دارد پس این حرف‌ها چیست که می‌زنید؟

FATF را قبول نمی کنند اما می‌خواهند با دنیا رابطه بگیرند

پزشکیان اظهار داشت: لطفا ایشان (جلیلی) بگویند برنامه‌شان چیست؟ می‌خواهید من ۱۰۰ تا کتاب در زمینه برنامه بیاورم؛ همین دیروز نزدیک به ۱۵۰ اقتصاددان امضا کردند و از روند کاری ما و دولت ما و آنچه که دادیم دفاع کردند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اینها یک عده‌ هستند که در جایی به اسم دولت سایه نشسته‌اند و برای همه چیز تصمیم می‌گیرند و بعد می‌گویند ما فلان کار را می‌کنیم. اگر کنار بایستید و این حرف‌ها را بزنید که مالیات ندارد، در تئوری هر حرفی را می‌توان بیان کرد. شما دولت آقای خاتمی را با حرف‌هایی که الان می‌زنید مقایسه کنید و مردم خودشان قضاوت کنند.

وی خطاب به مردم گفت: اگر شما می‌خواهید رای بدهید این حرف‌ها را که یک گروهی می‌نشینند تصور می‌کنند که می‌توانند دنیا را درست کنند و در مورد تحریم‌ها هم قرار است تا زمانی که آنها کوتاه نیایند اینها هم کوتاه نیایند، FATF را هم با این روند قبول نخواهند کرد و بعد هم می‌گویند ما با دنیا رابطه داریم.

پزشکیان خطاب به اقتصاددانان و کارخانه‌داران عنوان کرد: خداوکیلی اگر راست می‌گویند روز جمعه به اینها رای بدهید و همه چیز تمام شود.

ادامه‌ دولت روحانی نیستم؛ این تهمت است

پزشکیان با بیان این که تعهد می‌کنم که به دنبال عدالت و رفع تبعیض هستم، گفت: قهرمان ملی ما، شهید سپهبد بزرگوار سلیمانی، امنیت عراق را تامین کرد ولی ما بازار را به دیگران می‌دهیم. مدیر ضعیف یعنی اینکه مذاکره کنیم؛ اما نتیجه آن این طور است که پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل برود. من تعهد می‌کنم تلاش کنم هیچ خانواده ایرانی نگران فرزند خود نباشد.

وی با بیان این که علت وضعیت فعلی مدیران نالایق و بی‌تجربه و غیرکارشناس هستند اظهار داشت: می‌گویند آنها که دور من جمع شده‌اند بد هستند. دور شما چه کسانی جمع شده‌اند؟ آنها که از سفارت عربستان بالا رفتند.

برنامه‌ریزی آمرانه را قبول ندارم

پزشکیان ادامه داد: جلوی دیدگان مردم دارد تهمت می زند که من ادامه دهنده راه روحانی هستم. جلوی دیدگان مردم به افرادی که نیستند تهمت می زنند. حاضر نیست رو در رو با آنها بحث کند.

وی افزود: مردم عزیز شب گذشته دو مسیر و تفاوت هایش را دیدید. یکی سیاستگذاری از بالا توسط گروهی محدود بود و دیگری سیاستگذاری با مشارکت و بهره برداری از خرد جمعی؛ من برنامه ریزی آمرانه را قبول ندارم؛ تصمیم باید با مشارکت بخش خصوصی و اندیشکده‌ها باشد. برنامه‌ریزی در دولت سایه زندگی مردم را بهتر نخواهد کرد. من به این شیوه پایان خواهم داد. چنانچه در بهداشت و درمان این کار را انجام دادم.

این نامزد انتخاباتی تاکید کرد: ما با سه گانه فکر غلط، مدیر غلط و عملکرد غلط روبه رو هستیم، ما امنیت عراق را فراهم کردیم، ولی بازارش را دیگران گرفتند، این حاصل فکر غلط است، فکر و مدیر غلط یعنی مذاکره‌کننده‌ای که کشور را زیر قطعنامه سازمان ملل می برد.

وی گام اول در بهبود وضعیت اقتصادی کشور را رفع تحریم‌ها دانست و توضیح داد: من رفع تحریم را در برنامه دارم، اما همه مشکلات کشور تحریم‌های آمریکا نیست. همه مشکلات کشور ناشی از تحریم نیست. من به دنبال جهش تولید با مشارکت مردم هستم؛ مسأله اقتصاد کشور مدیران غلط، فکر غلط و عملکرد غلط است، ما این رویه را تغییر خواهیم داد؛ من اصول خودم را بیان کرده ام و بیش از ۱۴۰ اقتصاددان تایید کرده‌اند.

 دروغ نمی‌گویم؛ وعده رویایی نمی‌دهم 

پزشکیان افزود: من تعامل با جهان و شایسته گزینی اصلاح خواهم کرد. خیال می‌کنند بدون رابطه با دنیا به رشد ۸ درصدی برسیم. من تعهد می کنم تصمیم های حساس را با مشارکت مردم بگیرم. من تعهد می کنم ارتباطات با دنیا را دوباره برقرار کنم و برای رفع تحریم های ظالمانه یک ساعت وقت را تلف نکنم. من تعهد می کنم به دنبال عدالت و رفع تبعیض باشم تا هیچ خانواده ایرانی نگران نباشد.

وی ادامه داد: مردم من به شما دروغ نمی‌گویم. وعده‌های رویایی نمی‌دهم و قول‌های غیرعملی فریب نمی‌دهم اما تعهد می‌کنم که متخصص‌ترین افراد در اقتصاد را به کار بگیرم. تصمیمات اساسی با مشارکت مردم بگیرم و ثبات را به اقتصاد ملی برگردانم و مردم را بلاتکلیف نگذارم. مداخله‌های بیجای دولت در اقتصاد را از بین ببرم.

پزشکیان خطاب به جلیلی گفت: دیروز قافیه را باختید، ایشان به من می گوید حزبی هستم، کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود به مردم دروغ می‌گوید، چون من حزبی نیستم، من به مشارکت مردم معتقدم، من بر اساس حزب و گروه نیامده‌ام.

وی گفت: آقای جلیلی چون دیروز قافیه را باخته امروز آمده که باید جواب این سوال ها را بدهم. ۴ دقیقه دائم تهمت زده است. به من تهمت زده جواب سوال شما را نداده است. جواب سوال شما را داده دائم به من گفته شما حزب هستید. ایشان می گوید من حزب هستم یک دروغ واضح است، رئیس جمهوری که می‌خواهد فردا رئیس جمهور شود می گوید من حزبی هستم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من حزبی نیستم و همه می‌دانند و این را گفته ام. جلوی دیدگان مردم به من تهمت می زند. فردی که می‌خواهد فردا رییس جمهور شود مثل آب خوردن به آدمها تهمت می زند، فردا معلوم نیست چه بلایی سر مردم می خواهد بیاورد. به من می‌گوید که مردمی نیستم

۶۰۰ خانه بهداشت به اسم ۶۰۰ شهید ساختم

پزشکیان گفت: من رئیس دانشگاه بودم. اینها که ادعا می‌کنند بسیجی هستند، من رئیس دانشگاه بودم جراح قلب بودم و همسرم فوت کرده بود، اما دو پسر خودم را به کوه های کلیبر برای ساختن خانه بهداشت کارگری می کردند. ۶۰۰ خانه بهداشت به اسم ۶۰۰ شهید ساختم و با مشارکت مردم این کار را کردم.به مشارکت مردم معتقدم، ۵۰ مرکز بهداشتی بدون اعتبار برای مردم ساختم.

وی تاکید کرد: من بر اساس حزب و گروه بالا نیامدم. من با مردم بالا آمدم، اما رئیس جمهوری که می خواهد فردا رئیس جمهور شود مثل آب خوردن جلوی چشم مردم تهمت می‌زند ببین با مردم چکار می‌تواند بکند. من نه حزبم، نه جناح و نه دسته ام.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما (جلیلی) خودتان می‌گویید که دولت سایه هستید من که نمی گویم. شما می گویید و تخریب می کنید؛ آقای جلیلی می گوید دور و بر من این آدم‌ها جمع شده اند. بیشتر گروه حامی قالیباف الان با من کار می کنند. بیشتر گروه مدیران شهید رئیسی دارند الان با من کار می کنند، اینها همه دولت فلان هستند. بارها گفته ام که راهم راه امام علی (ع) است. مسیر حکومتی که باید اجرا شود راهی است که حضرت علی (ع) در خطبه اش به مالک گفته است.

مردم همه زندگی من هستند

پزشکیان توضیح داد: شاخص مردم هستند. با همه این دعواهایی که کردیم ۴۰ درصد مردم پای صندوق های رای آمدند ۶۰ درصد فعلا ما را قبول ندارند، پس مردم با ما مشکل دارند، این تفکر هم بیاید مشارکت ۱۰ تا ۲۰ درصد می شود یعنی ۲۰ درصد می‌خواهد بر مردم حکومت کند.

وی افزود: ایشان (جلیلی) می‌گوید من با مسکن مهر مخالفم چه کسی گفته من مخالف هستم؛ یک آدمی مخالفت کرد به من چه ارتباطی دارد. این هم تهمت دیگری است؛ مردم ببینید اینها چه کسانی هستند، تمام زندگی من مردم هستند. اما کار اینها تهمت زدن است.

مشکلات اقتصادی با حذف یارانه حل نمی شود

پزشکیان در پاسخ این سوال مجری که شما گفتید که اگر یارانه‌ها قطع شود و به دهک‌های پایین داده شود مشکلات اقتصادی حل می‌شود و در جای دیگری گفته‌اید مبلغ ۴۵ هزارتومان یارانه کمر اقتصاد را خرد کرد، بگویید قرار است این شیوه پرداخت یارانه در دولت متوقف شود و اگر قرار است به بعضی دهک ها پرداخت شود کدام دهک ها را حذف خواهید کرد، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی با حذف یارانه حل نمی شود، من چنین چیزی را نگفته ام. حرف هایی که شما از رسانه ها اینجا اعلام می کنید. دیروز هم گفتم که رسانه ای اعلام کرد که ما گفته ایم که مولوی عبدالحمید بزرگ سیستان و بلوچستان به او بی احترامی کردیم که بعد مشخص شد که پول گرفته اند. بعد رجا نیوز که مدعی اصولگرایی است آنها را پخش کرد و آدم هایی که با آنها بودند گفته بودند فلانی این را گفته است که بعد طرف گفت اشتباه و غلط کردم.

وی توضیح داد: این که رسانه‌ها می گویند یک بحث است از خود من بپرس که شما چه میگویید. من اعتقاد دارم در حکومت جمهوری اسلامی هیچ انسانی شب نباید گرسنه سر بر بالین بگذارد؛ قانون است باید برای مردم مسکن درست می کردند. قانون است باید درمان و آموزش آن را تامین می‌کردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در جامعه ای زندگی می‌کنیم که خیلی‌ها در خیابان‌ها گدایی می کنند و شب در بیغوله‌ها می‌خوابند و ما راحت اینجا ادعا می کنیم که خیلی کارها انجام می دهیم، حاکمیت وظیفه دارد آنهایی که گرفتارند و زندگی خود را تامین کنند به هر شکل ممکن باید مشکلشان حل شود.

پزشکیان در پاسخ این سوال که شما این پرداخت یارانه را ادامه خواهید داد، گفت: باید مشکل را حل کند. هر طوری که شده وظیفه حاکمیت این است که نگذارد کسی آواره و بی‌خانمان بماند. نگذارد کسی گرسنه بماند؛ نگذارد که او خانواده و بچه هایش از بهداشت و آموزش بی‌بهره باشد؛ این قانون جمهوری اسلامی است.

وی بیان کرد: زمانی که ما این قانون را می نوشتیم ادعا می کردیم که مملکت را می خواهیم گلستان کنیم، اما الان چه کار انجام دادیم. بنابراین طبیعی است که به من نباید یارانه بدهند طبیعی است یارانه فردی که ماشین‌های آنچنانی سوار می‌شود را باید قطع کنند و به فرد دیگر بدهند. چه کسی گفته باید به من پول دهند و به آن یکی ندهند، نتواند نان شب خود را پیدا کند. در خیلی جاها برای نان خریدن پول قرض می‌گیرند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: این نگاه اعتقادی که بنده دارم و کاری که تا الان در زندگی کردم که این عزیز (جلیلی) می‌گوید که تو مردم را قبول نداری، من تا الان از یک مریض برای جراحی یک ریال پول نگرفته ام، خیلی از دوستان می‌گفتند از بیمارستان بیرون بیا سهام بخر، گفتم من بخش خصوصی نمی‌روم گفتند بازنشسته شدی برو گفتم بازنشسته ام شدم نمی‌روم، من محرومین را درمان می‌کنم شما بروید پولداران را درمان کنید.

پزشکیان خاطرنشان کرد: در حکومت اگر من قدرت را دست بگیرم نمی گذارم فقرا و محرومین گرسنه شب سر بر بالین بگذارند. روش من این طور است که از کسی که پولدار است خواهم گرفت و به آن کسی که پولدار نیست خواهم داد، که برای این کار دهها راه وجود دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت : اولین قدم شناسایی مسائل است. شما (جلیلی) از نظر علمی و مدیریتی که می گویید نقشه دارم، نقشه بدون ارزیابی وضعیت موجود روی هوا است. اول باید بدانیم با چه مواجه هستیم کجا است و چگونه است.

وی گفت: در جمهوری اسلامی نقشه ای برای این کارها وجود ندارد و به همه یارانه می‌دهند، اول باید بدانیم که به چه کسانی یارانه بدهیم به چه کسانی ندهیم. این روش آمار و اطلاعات و داده می خواهد، در نهایت براساس شناخت باید جلو برویم و بدانیم چه منابعی داریم.

پزشکیان در پاسخ سوال مجری مبنی بر اینکه شما سه سال قبل در یک جلسه دانشجویی اشاره کرده بودید در همین بنزینی که اینها گران کرده بودند بنده معتقد بودم که قیمت بنزین را به قیمت بازار آزاد بدهند یعنی همان ۲۰ یا ۲۵ هزار تومان، اما بیایند و به ازای هر فرد بگویند هر فرد ایرانی ۲۰ لیتر در ماه سهمیه‌اش است، اگر مصرف نکرد در بازار بفروشد. رئیس ستاد شما هم اشاره کرده که هر قیمتی برای بنزین، گازوئیل، برق و وسایل حامل‌های انرژی اگر کارشناسی طرح شود با آرامش و همکاری مردم این قیمت‌ها جا خواهد افتاد. سوال من مشخصاً این است که آیا نظر شما همچنان همان نظری است که سابقا مطرح کرده‌ بودید و تغییر کرده است؟ خطاب به مردم گفت: مردم عزیز بدانید برادرمان (جلیلی) که می‌خواهد رئیس جمهور شود، دولت (سیزدهم) با تمام قوایش اعم از استانداران، دهیاران، و بخشدارانش در روستا کار می‌کنند و یک عده‌ای را هم تهدید می‌کنند که اگر رای ندهید چه می‌شود.

وی در ارتباط با انرژی بیان کرد: اینکه من در یک جلسه دانشجویی حرفی را بیان کرده‌ام بله گفته‌ام. اینکه در حاکمیت می‌خواهید چه کنید جلسه دانشجویی که نیست، حاکمیت است. ما پرت انرژی داریم این انرژی را بیشتر پولدارها که خانه بیشتر، منابع بیشتر، ماشین و امکانات بیشتری دارند مصرف می‌کنند؛ آن وقت   هزینه‌ها را افزادی می‌دهند که برق و بنزین کمتر مصرف می‌کنند، خانه‌شان یک لامپ دارد؛ حاکمیت یارانه را به افرادی می‌دهد که پولدار هستند. اگر قرار است این مساله عادلانه حل شود این پول باید عادلانه داده شود به من که پولدار هستم هم بدهند به کسی که مصرف نکرده هم بدهند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: بدون نظر کارشناسی و بحث گفت وگو با مردم نباید چنین اتفاقاتی بیافتد، اما قرار نیست آن روستایی و کسی که یک اتاق دارد و ماشین ندارد و ۴ بچه هم دارد، همان یارانه را به کسانی که پولدار هستند چندین ماشین‌ دارند، بدهیم، آنها این گونه مصرف کنند و و افراد دیگر هزینه گرانی‌اش را بدهند، به آنها باید حقشان را بدهیم.

پزشکیان افزود: ما باید راه‌حلی پیدا کنیم که بتوانیم مشکل افرادی را که در این گرانی یارانه که برای یک عده خاص در برق، گاز می‌دهند حقشان و سهمشان را بدهند.

وی در پاسخ به سوال مجری که شما به راه حل مشخصی در این زمینه رسیده‌اید، گفت: ‌من آن زمان در دولت نبودم، در ارتباط با اینکه تصمیم و نگاهم این است که اگر عدالت وجود دارد اول باید آن محروم را دید، آن فردی را دید که جان و زندگی خود را در انقلاب و جنگ می‌گذارد. پس اگر قرار است به من یارانه بدهند اول باید به آن فرد محروم داده شود، بعد اگر نوبت رسید به من هم بدهند هیچ اشکالی هم ندارد، اما نباید با سوبسید دادن به من، سفره نان و زندگی او را ساقط کنند و بعد به گدایی بیندازند این نگاه کلی است.

وی اضافه کرد: آنچه که در قانون است و آنچه که باید با کارشناسی نشست و حل کرد این است که ما باید روزی این کار را انجام بدهیم و  یارانه‌ای را که به یک عده می‌دهیم و به یک عده نمی‌دهیم عادلانه کنیم. چرا باید من که خانه‌ام ۱۰ اتاق و ۱۰۰ تا چراغ دارد همان پول را بگیرم و کسی که خانه‌اش یک چراغ دارد هم همان را بدهند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: چرا خانه من استخر داشته باشد و وسایل گرمایش و سرمایش داشته باشد، گاز مصرف کنم همان سوبسید را در گاز به من بدهند که به یک روستایی بدبخت می‌دهند. اگر ما نگاه ما عادلانه است و اگر قرار است یارانه  بدهیم به اقشار آسیب‌پذیر بدهیم و از من پول مصرف اضافه را بگیرند. اینکه چگونه باید کاری کرد که آدم‌ها صدمه نبینند نیاز به کار کارشناسی دارد در قانون هم آمده است که باید آن را اجرا کرد.

 

ارز ترجیحی رانت ایجاد می‌کند

پزشکیان در پاسخ به این سوال که اگر توافقی بدست نیاید و تحریم ها باقی ماند اولین اقدام شما برای مهار تورم و تثبیت قیمت ها چیست؟ گفت: بحث هایی را آقای دکتر (جلیل) گفتند باید جواب بدهم بعد وارد موضوع شوم؛ این تورم را به شما نشان دهم. در دولت شهید رئیسی وضعیتی مسکنی بود که باید درست می شد و فقط مجوز دادند و ساخته هم نشد و این طرحی است که آقای دکتر (جلیلی) می گویند که تازه اگر بدهند. اگر زمین را بدهند یعنی اگر زمین هم داده شود با این حقوق ها کارمندان که حداقل برای یک خانه صدمتری یک میلیارد پول می‌خواهد. یک میلیارد را از کجا می خواهند بدهند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مگر قول نداده بودند که سالانه یک میلیون می سازیم من می گویم آنها اگر بعد از ۸ سال هم یک میلیون با این روش می ساختند؛ آن وقت، چرا به مردم راست نگفتند. این که ما می گوییم این کارها را خواهیم کرد. ما که قانون ها را داریم چرا اجرا نمی کنند.

وی اظهار داشت: من وزیر بودم قانون وجود داشت متاسفانه قانون را عمل نمی‌کردند، چون پول را مجلس نمی‌گذاشت قانون اجرا نمی‌شد و نهایتا می‌گفتند قانون را اجرا نکردیم. منابع برای این کار گذاشته نشود هیچ دولتی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. منابع را از کجا می‌خواهند بگذارند. حقوق کارمند را درست بدهند که بتواند یک مقدار ذخیره کند که بعد با ذخیره‌اش بتواند خانه بخرد و از بانک وام بگیرد و وام را پس دهد. با این حقوقی که به کارمندان می‌دهیم صد سال دیگر هم نمی توانند در تهران خانه بسازند.

پزشکیان در رابطه با تثبیت قیمت‌ها، گفت: اول باید بدانیم علت تورم چیست؟ علت آن دولتی است که از جیب مردم پول را بر می‌دارد. دولت بزرگ می‌شود در نتیجه ناترازی به وجود می‌آید در ناترازی مجبور به چاپ پول هستند و دولت از بانک ها پول اضافه بر می‌دارد، کاری که در این قدم انجام دهیم یک مساله ای وجود دارد یعنی اگر ما بتوانیم ارز وارد مملکت کنیم و صادرات کنیم می توانیم جلوی تورم را تا حدود زیادی بگیریم و فشار را از مردم برداریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به محاصره تحریمی که وجود دارد باید بگویم که تحریم چه بلایی سرما آورده است. در زمانی که تحریم است نهایتا قیمت ها گران می شود و معاملات شکل نمی گیرد گرانی به وجود می آید و باعث می شود که دولت دست به جیب مردم ببرد. کاری که در داخل بدون در نظر گرفتن حذف تحریم ها می توانیم انجام دهیم  یک اصلاح ناترازی در انرژی، گاز و ارز و مدیریت است یعنی سه عاملی است که باید روی آن کار کنیم. ما الان به مقدار زیادی یارانه بنزین و برق می دهیم اگر بتوانیم هزینه آن را کنترل کنیم می توانیم از آن به بهداشت و درمان و مسایل و معیشت مردم برسیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر ارزی که اینگونه به مردم پرداخت می کنیم ارز ترجیحی، به هرکس که ارز ترجیمی داده می‌شود به آنها رانت می‌دهند. ما باید ارز را تک نرخی کنیم غیر از بحث دارو و نهادها و مواد غذایی مردم ارتباط دارد.

دولت نباید در بازار ارز دخالت کند

پزشکیان درباره مقابله با رانت ارزی گفت: ارز را باید تک نرخی می کنیم و بازار تصمیم می گیرد. چه کسی گفته به عده ای ارز ترجیحی داده شود و به بعضی ها ارز ۴۰ هزار تومانی داده شود. اگر بازار را آزاد بگذاریم دولت این حاکمیت را بردارد. الان یکی جنس می فروشد و صادر می کند دولت می گوید این را که صادر کردی باید به ارز فلان قیمت به من بدهید الان برای پتروشیمی ها صرف نمی کند؛ اگر در داخل بفروشد بیشتر برایش می ارزد. از این طرف ارز واقعی را می خواهند از طرف دیگر رفتی جنس فروختی به این قیمتی که می گوییم بدهید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: چرا اقتصاد روز به روز بدتر می شود برای این که دولت در بازار دخالت می کند دولت نباید در ارز دخالت کند آن چیزی که باید یارانه بدهد دارو و کالاهای اساسی است که مردم مشکل پیدا نکنند بقیه را بازار خود را تنظیم می کند و مشکلی پیش نمیآید.

وی گفت: برادرمان (جلیلی) اطلاعات غلط درخصوص مسکن می‌دهند آدمی که می‌گفت با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم توهم برداشته بود. آیا الان باز می‌خواهد سبد بدهد من هم خواهم داد؛ اما به چه گروهی با چه پولی با چه مقدار منابعی و چگونه این کار را انجام خواهیم داد. وضعیت دولت آقای رئیسی و تورم ۴ سال است که بالای ۴۰ درصد است. بانک مرکزی می‌گوید آمار تورم ۵۲ درصد است بدترین وضعیت تورم در این دولت اتفاق افتاده است.

پزشکیان افزود: مردم عزیز شما ببینید آیا سفره‌هایتان با ۱۰ برابر کردن بهتر شده است؛ اگر حق با ایشان (جلیلی) است به او رای بدهید، اما اگر بدتر شده است، تصمیم بگیرید، همین الان هم با شما صادق نیستند و حرف‌هایی می‌زنند که فردا یا اجرا نخواهند کرد و یا نخواهند توانست که اجرا کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال مجری که وقتی به اظهارنظر اطرافیان جنابعالی نگاه می‌کنیم نکاتی جلب توجه می‌کنند از جمله اینکه یکی از اعضای ستاد شما که قبلا وزیر راه و شهرسازی بودند چند سال قبل در یکی از برنامه‌های تلویزیون گفتند دخالت دولت در بحث اجاره نشینی باعث فساد می‌شود. رئیس ستاد شما هم که زمانی وزیر شهرسازی بودند شبیه همین اظهار نظر را مطرح کرد و گفته است راه حل مسکن خروج دولت است. به هر حال قانون ساخت یک میلیون مسکن را در سال برای دولت الزام کرده است برنامه دولت شما برای اجرای قانون و ساخت مسکن و مدیریت اجاره‌بها چیست؛ تصریح کرد: برنامه من اجرای قانون و چیزی است که در قانون آمده است. وقتی می‌گویید طرفداران من، در طرفداران من راست و چپ و مذهبی و بی‌تفاوت و نگاه ، آدمی که نماز هم نمی‌خواند وجود دارد، او طرفدار است آمده است و نظر هم دارد.

وی ادامه داد: قانون را اجرا خواهم کرد آن چیزی که از نظر قانون در اختیار باشد. دولت شهید رئیسی اعلام کرده بود یک میلیون مسکن درست می‌کند، مجلس هم گفته بود این مسکن را بسازید اما منابع را قرار نداده بودند نتیجه آن هم همین وضعیت مسکنی است که وجود دارد. آماری که نشان می‌دهد کل مجوزهایی مسکنی است که زمان دولت شهید رئیسی داده شده است که تقریباً فرقی با قبل از آن هم ندارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: به این دلیل که پول نداشتند وعده دادند اما نتوانستند اجرا کنند. اگر من هم وعده بدهم و بگویم یک میلیون مسکن درست می‌کنم و بعد نتوانیم این کار را انجام دهیم می‌شود همان حرف‌هایی می‌شود که همیشه بیان کرده‌ایم اما نتوانستیم انجام دهیم.
پزشکیان اظهار کرد: آن زمان می‌گفتند ما یک میلیون مسکن درست می‌کنیم یک میلیون شغل می‌دهیم و تورم را تک‌رقمی می‌کنیم آیا این کار شد؟ این وضعیت تورم ما است. من طبق آنچه که قانون در اختیارم قرار داده و آنچه که اینها مدعی بودند را در حد توانم اجرا خواهم کرد من خارج از قانون کاری نمی‌توانم انجام دهم.

آمایش سرزمینی را اجرا نکنیم تهران با فاجعه روبه‌رو خواهد شد

پزشکیان گفت: در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری طرح آمایش سرزمین دیده شده است بنابراین بوده که اجازه ندهیم شهرهای بزرگ بزرگتر شوند بنابراین بوده روستاها را طوری توسعه دهیم که از روستاها بلند نشوند به حاشیه نشینی بیایند و از حاشیه‌نشینی اینگونه شهر بزرگ شود و شما بخواهید مسکن درست کنید. مشخص است وقتی همه به آنجا آمدند قیمت زمین بالا می‌رود و با وضعیت اقتصاد مملکت وضعیت به کجا خواهد رسید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: علاوه بر اینکه راهی که شهید رئیسی ادامه داده و قانون اجازه داده را پیگیری خواهم کرد بلکه آمایش سرزمینی که در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است را به شدت پیگیری خواهم کرد تلاش خواهیم کرد توسعه متوازن به وجود بیاید. تهران در سال‌های نه‌چندان دور مشکل آب پیدا خواهد کرد، همین الان از نظر محیط زیست نشست زمین دارد و بسیاری از منابع زیرزمینی در حال اتمام است. اگر آمایش سرزمینی در تهران اجرا نکنیم با فاجعه روبه رو خواهد شد.

باید جلوی تورم را بگیریم

پزشکیان در پاسخ این سوال که آیا اجاره مسکن را با همین طرح ساخت مسکنی که اشاره می‌فرمایید انجام خواهد داد؟ گفت: ما باید در طرح آمایش به کسانی که کار می‌کنند بتوانیم پول به کارکنان پرداخت کنیم که در خانه‌ای که می‌نشینند زندگی کنند. چه چیزی باعث می‌شود قیمت اجاره مسکن بالا می‌رود آیا غیر از تورم؟ تورم را چه کسی درست کرده است دولت درست کرده است؛ باید حقوقی که به کارکنان می‌دهیم براساس تورم بدهیم.

وی ادامه داد: وقتی دولت‌ها -فرقی هم نمی‌کند چه دولت شهید رئیسی چه دولت روحانی و چه سایر دولت‌ها – براساس تورم پول‌ها را پرداخت نمی‌کنند مشکل ایجاد می‌شود بعد می‌گویند ما می‌خواهیم مشکل حل کنیم. وقتی دولت شبانه جیب مردم را خالی می‌کند نمی‌تواند آن یک مشکلش را حل کند و فقط یکی مشکلش را حل می‌کند. اگر ما هنر کنیم و قدرت داشته باشیم و جلوی تورم را بگیریم که باید هم بگیریم و به کسی که نمی‌تواند حتی خانه اجاره کند کمک کنیم و حقوقش را متناسب با آن اجرا کنیم تعدادی از مشکلات را می‌توانیم حل کنیم.

اگر بازار آزاد است باید واکسن را هم آزاد می‌کردند

پزشکیان در پاسخ به این سوال که آیا با واردات خودرو موافق هستید یا مخالف. اگر موافق هستید ارز مورد نیاز آن را از کجا تامین خواهید کرد، گفت: من آن زمانی هم که وزیر بودم این اعتقاد را داشتم ما بازار را بسته‌ایم. وقتی واکسن‌ تولید می‌کردیم دولت قیمت گذاری می‌کرد و می‌گفت شما با این قیمت باید بفروشید همان واکسنی را که تولید می‌کردیم اگر تولید نمی‌کردیم و می‌خواستیم وارد کنیم باید ۱۰۰ برابر خرید می‌کردیم. دولت اجازه نمی‌داد ما در واکسن رقابت کنیم و مغزها و استعداهای ما را با حقوق‌ها کم در سیستم نگه می‌داشت، اما مرزها را بسته بود و به اسم بازار آزاد جنس‌هایی را که تولید می‌کرد و به بازار می‌داد با قیمت‌های آنچنانی که می‌بینید تحویل مردم می‌داد با کیفیتی که وجود دارد.

وی افزود: اگر بازار آزاد است اجازه می‌دادند واکسن هم آزاد شود و این یکی را هم ‌آزاد می‌کردند. واکسنی که مزیت مملکت ما بود دولت قیمت‌گذاری می‌کرد و ماشینی که در حقیقت مزیت ما نیست و اگر به خارج بفرستیم باید نصف قیمت که سهل است یک چهارم قیمت هم نمی‌خرند، مرزها را بسته‌ایم و این جنس را به مردم تحویل می‌دهیم.

به کجا رسیدیم که به واردات ماشین دست دوم رضایت دادیم

پزشکیان بیان کرد: الان هم قانون وجود دارد که نگذاشته‌اند، البته آن موقع می‌گفتند ماشین‌هایی که می‌خواهیم وارد کنیم ماشین‌های دست دوم وارد کنیم، ما در این مملکت به کجا رسیده‌ایم که به ماشین دست دوم رضایت داده‌ایم اما همین هم اجازه نمی‌دهند که وارد شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در این روند هم خیلی آدم‌های هستند که خودشان دلار دارند و اگر اجازه بدهید همان آدم‌ها با دلاری که دارند می‌توانند ماشین وارد مملکت کنند. چرا نمی‌گذاریم و آنهایی هم که وارد می‌کنند دست یک عده رانتخوار است.

وی خاطرنشان کرد: همین بحث‌هایی که دکتر (جلیلی) می‌گویند ما جلوی آن را می‌گیریم و شفاف می‌کنیم، یک عده افراد رانتخوار خصوصی با پول‌هایی که از آنجا برمی‌گردانند همه ماشین‌ها را از چین وارد کرده‌اند و اگر به قیمت این ماشین‌ها نگاه کنید اینجا به چند برابر به مردم ماشین را می‌فروشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: وقتی به مردم پول می‌دهیم پول ایرانی می‌دهیم پولی که ارزش آن یک‌صدم شده است، اما وقتی می‌گوید جنس خارجی بخرید خودمان وقتی می‌خواهیم بفروشیم قیمت آن را ۱۰ برابر می‌کنیم. مردم را از زندگی ساده‌ای که باید بتوانند داشته باشند محروم کرده‌ایم.

دولت در بازار نباید مداخله کند 

پزشکیان در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودرو را آزاد می‌کنید، گفت: واردات خودرو با ارزهایی که آنها دارند باید آزاد شود و به مملکت بیاید.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مجری مبنی بر اینکه اگر کسی ارز نداشت و می‌خواست در داخل خودرویی بخرد آیا شما آزاد می‌کنید، عنوان کرد: در داخل اگر کسی بخواهد خودرو بخرد رقابت است، اگر شما رقابت را باز کنید و ماشین‌ها وارد مملکت شوند خود به خود این بازار خود را تنظیم می‌کند.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که ارز آن را از کجا تامین می‌کنید؛ عنوان کرد:‌ اگر بتوانیم ارز کالاهای اساسی، دارو و غذا را تنظیم کنیم بازار آزاد خودش تنظیم می‌کند و لازم نیست دولت دخالت کند، آن چیزی که ما باید دخالت کنند و اجازه ندهیم مردم مشکل پیدا کنیم دارو و کالاهای اساسی مردم است.

وی ادامه داد: دولت ارز برای پشتیبانی از دارو و کالای اساسی را باید تامین کند بقیه را به بازار بدهد بازار خودش، خودش را کنترل خواهد کرد؛ چرا او باید دخالت کند. ارز هر چقدر باشد، یکی انتخاب می‌کند ماشین بیاورد یکی انتخاب می‌کند کارخانه‌اش را درست کند؛ دولت باید دست از دخالت در قیمت‌گذاری‌ها و مسائل دیگر درست بردارد و مداخله در بازار نکند.

خدمات درمانی بازنشسته‌ها باید رایگان شود

پزشکیان درباره کاهش بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی در دولت خودش گفت: در نظر کارشناسان ایشان (جلیلی) بین لندکروز و ۴۰۵ تفاوتی وجود ندارد و کیفیت آنها یکی است (جلیلی در این لحظه خواست که پزشکیان اسم کارشناس را بگوید چون چنین کارشناسی ندارد)

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره مساله بازنشستگی گفت: در برنامه هفتم توسعه حکمی را تصویب کردیم و دولت را موظف کردیم این کار را بکند. بازنشسته ها بدون هزینه باید خدمات درمانی داشته باشند و هزینه سلامت برای آنها وجود نداشته باشد. بر اساس تورم باید حقوق بازنشسته ها را افزایش دهیم تا قدرت خریدشان متعادل شود. یک سری تسهیلات را در تمام دنیا درباره حمل و نقل و سفر و گردشگری به این افراد تخصیص می دهند تا از باقیمانده عمرشان لذت ببرند. نهاد تنظیم‌گر باید مجموعه نیازهای آنها را در نظر بگیرد.

وی با تاکید بر این که مدیریت سرمایه‌های بازنشستگان باید صورت بگیرد توضیح داد: دولت نزدیک ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به بازنشستگان می دهد و دیگر امکان ادامه ندارد، ساختار و سرمایه های بازنشستگان باید مدیریت و کنترل شود تا سرمایه هایشان هدر نرود. باید کارخانه ها و شرکت‌ها وساختمانهایی که در اختیار بازنشستگان است، طوری مدیریت شوند که به بهره‌وری برسد نه اینکه ضرر بدهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نباید هیات‌مدیره صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های وابسته به آن، حزبی و جناحی باشد که به صندوق‌ها و شرکت‌های زیان‌ده تبدیل شوند.

با یک سازمان جدید نباید برای دولت هزینه درست کنیم

پزشکیان با تاکید بر این که نهاد تنظیم‌گر باید در درون خود سیستم باشد، گفت: نباید با یک سازمان جدید برای دولت هزینه درست کنیم. در ادارات ما بعضی ها نیم ساعت هم کار نمی کنند. هزینه دولت باید کنترل شود. وقتی یک کاری انجام شود باید یک نفر پول بگیرد و پرداخت بر اساس عملکرد باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوریافزود: آقای جلیلی می‌گوید ما برنامه داریم. از نظر علمی هرکاری باید تیم خودش را داشته باشد. ایشان از کجا پول آوردند که با کارشناس‌ها نشستند برنامه نوشتند؛ برنامه را چهار استاد هیات علمی دانشگاه که نمی‌توانند بنویسند؛ برنامه نویس باید بنویسد. من دوره‌ های مدیریت را در کشورهای مختلف دیده‌ام. برنامه‌های آقای جلیلی مبنای علمی ندارد؛ همان‌طور که می‌گویند «با یک میلیون تومان می‌شود شغل ایجاد کرد».

عضو هیچ حزبی نیستم

پزشکیان در جمع بندی مطالب و برنامه های خود در پایان مناظره گفت: اولا من عضو هیچ حزبی نیستم و نبوده‌ام و اقداماتی که من در استان‌مان انجام دادم براساس علم مدیریت بود علیرغم اینکه جزو حزبی نبودم در دولت آقای خاتمی مرا معاون سلامت کردند زیرا کارهایی که انجام داده بودیم کاملا علمی و کارشناسی بود. چندین مرتبه از بهداشت و درمان منطقه‌ای به تبریز آمدند و کارهای ما را دیدند و رفتند. دبیرکل بهداشت جهانی را آوردند تا کارهای ما را نشان دهند و تعجب می‌کردند که ما این کارها را انجام داده‌ایم و مرا معاون کردند.

وی ادامه داد: آقای خاتمی به رغم اینکه من جزو حزبشان نبودم و در تهران کلی افراد دیگر بود آنقدر شخصیت داشت که مرا معاون وزیر بهداشت و درمان کرد. بیشتر قانون‌هایی که الان در قانون برنامه و در مفاهیم بهداشت و درمان و در بیمه و در سیاست‌های کلی است از مفاهیمی است که ما به این مملکت آوردیم و وجود نداشت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: اینکه من فوق تخصص باشم معنایش این نیست که من بلد هستم مدیریت کنم وقتی یک فرد آنقدر نداند که یک پزشک نمی‌تواند مدیر باشد، اگر مدیر شد باید یک دوره‌ای را بگذراند و یک توانمندهایی‌ را داشته باشد ببینید بقیه‌اش را به شکلی رفته است.

همیشه درون مردم بودم و با مردم بودم

پزشکیان عنوان کرد: آقای دکتر فرد باسواد و نخبه ای است، اما در آموزش پزشکی این کارها را می‌تواند انجام دهد اما اینکه در سیستم بهداشتی و اقتصاد بهداشتی این حرف‌ها را بیان می‌کند معنایش این است که متوجه نیستند چه حرف‌هایی را مطرح می‌کند. نه آدم بی‌سوادی هستم و نه خودم را از مردم جدا کرده‌ام من در درون مردم بودم و با مردم بودم و تا حالا برای مردم زندگی‌ کرده‌ام از این به بعد هم اگر زندگی کنم برای مردم خواهد بود حرف‌هایی هم که می‌گویند دولت چندم فلانی، تهمت‌هایی هست که می‌زنند.

وی افزود: امام و مقتدای من حضرت علی(ع) است و تا زنده هستم همان ایده و روش را ادامه خواهم داد جریانی هم که ما الان راه انداخته‌ایم، خیلی از ستادهای شهید رئیسی برای ما کار می‌کنند خیلی از ستادهای دکتر قالیباف هم برای ما کار می‌کنند و البته این تفکر را هم قبول ندارند حالا هر چقدر می‌خواهند تهمت بزنند.

مردم لحظه انتخاب نزدیک است 

پزشکیان گفت: هموطنان عزیز لحظه انتخاب نزدیک می‌شود نقطه تصمیم نهایی و اقدام شما فرا می‌رسد برای ایران فرصتی در راه است فرصتی برای بازگشت به مردم و شنیدن پیام تحول و دوری از وضع خطیر موجود. من برای کوتاه کردن دامنه‌های تبعیض و تحقیر و تحریم به میدان آمده‌ام. من نیامده‌ام که خطری دیگر برای ایران شوم من آمدم تا حکومت صداهایی را که شنیده نشده بشنود. آمدم تا با تفاهم و وفاق ملی سخنگو و پیگیر خواست همه محرومان و طرد شدگان باشم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من ادامه وضع ناعادلانه کنونی را خطربار و برای مردم غیر قابل تحمل می‌دانم. باید با هم اجازه ندهیم که ایران روز به روز ناتوان‌تر و ملت شریف و عزیز آن فقیرتر شود. من این روزها گفتنی‌های بسیاری را گفته‌ام و هنوز ناگفتنی‌های فراوانی هم مانده است.

گردنم را گرو می‌گذارم

پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر با رای اعتماد شما انتخاب شدم پیگیر خواسته‌های شما خواهم بود و همچنان در این راه دروغ نخواهم گفت رای شما حق شما است و انتخاب شما تکلیف سنگینی برای من است، گردنم را در مقابل حرف‌هایم گرو می‌گذارم.

وی گفت: مردم با شما هم گفتنی‌هایی دارم. با آنهایی که نیامدند با زنان بزرگوار با دختران و پسران عزیز با اقوام و پیروان ادیان و مذاهب با معلمان، روستاییان و کشاورزان مظلوم و کارگران و کارآفرینان و اصناف نگران، با کارمندان زحمتکش دولت و شرکت‌ها و فعالان بخش خصوصی با مدافعان محیط زیست، اهالی اندیشه و دانش و فرهنگ با نیروهای نظامی و انتظامی با جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های معزز شهدا، سالمندان بازنشستگان، و معلولان با ایرانیان و دور افتاده از وطن.

صدای تردید و نارضایتی و قهر مردم را پیش از این شنیده بودم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: همه دیدیم در مرحله اول انتخابات حدود ۶۰ درصد مردم نیامدند این پیام معنا دارد برای حکومت و جامعه و جریان‌های سیاسی. من صدای این تردید، نارضایتی و قهر را پیش از این شنیده بودم و باز هم می‌شنوم. آنها از وضعیت معیشت خود به ستوه آمدند و به وضعیت اداره امور معترض هستند.

وی گفت: مردم ما از آینده بهتر ناامید هستند بیشتر آنها به حق از تبعیض، تحقیر و فساد و ناکارآمدی ناراحت هستند، بیشتر شهروندان از داشتن یک زندگی معمولی و بی دغدغه محروم شده اند و حقوق قانونی شان و خواسته های قدیم و جدیدشان در عرصه های مختلف نادیده گرفته شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیاری از زنان خود را از صندوق رای کنار کشیده اند چون نمی خواستند مشارکتشان را مصادره به مطلوب کنند. من از شما می خواهم برای ایران روز جمعه – ۱۵ تیر- به صحنه بیایید و انتخاب کنید. برای من همه شهروندان محترم هستند چه آنان که رای دادند و چه آنان که رای ندادند همه ایرانی هستند و ایران برای همه ایرانیان است.

مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم هواداران کویش را چون جان خویشتن دارم. عهد همه ما در این انتخابات خلق فرصت دیگری برای ایران است که   فقط با شما شدنی است، خاک پای ملت ایران مسعود پزشکیان.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما