شناسهٔ خبر: 67495160 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

ابراهیم فیاض در گفت‌وگو با ایبنا -۵

می‌خواهند جنبش رسانه‌ای ۱۴۰۱ را به ساختار اجتماعی تبدیل کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: غربی‌ها در قالب یک دموکراسی هدایت‌شده می‌خواهند یک دولت اباحی‌گرا سرکار بیاورند. دولتی که همه چیز را رها کند! حتی ممکن است اسم و شکل آن چپ و سوسیالیستی باشد اما می‌خواهد هنجارها را نابود کند و راه سرمایه‌داری را در ایران باز کند.

صاحب‌خبر -

سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): انتخابات ریاست‌جمهوری با رقابتی تنگاتنگ بین دو نامزد به دور دوم کشیده شد و جمعه این هفته مردم تکلیف نهایی فردی که روی صندلی دفتر پاستور خواهد نشست را مشخص خواهند کرد. برای جامعه‌شناسی انتخابات پیش‌رو با ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که بخش اول، دوم، سوم و چهارم آن منتشر شد و اکنون بخش چهارم آن پیش روی شماست.

ابراهیم فیاض با اشاره به «دموکراسی هدایت‌یافته» به عنوان مهمترین بعد جهانی شدن در برنامه‌های امریکایی‌ها گفت: دموکراسی هدایت‌یافته در ظاهر دموکراسی است اما هدایت‌شده به سمت منافع غرب و امریکاست. در سایر کشورها کارگزار اینها حکومت‌های استبدادی هستند که منافع آنها را تامین می‌کنند اما در کشورهایی کهحائز دموکراسی هستند، دموکراسی هدایت‌شونده اجرا می‌شود که اسم آن را هم «انقلاب‌های رنگی» گذاشتند. انقلاب رنگی همان ایجاد دموکراسی‌های هدایت‌یافته و وابسته بود. این هم فقط مربوط به کشورهایی عقب‌مانده نیست حتی در کشوری مثل آلمان هم دانشجویان آلمانی معتقد بودند مرکل دست‌نشانده امریکاست و آنها دموکراسی آلمانی را هدایت کردند. بنابراین این یک روال است که امریکایی‌ها سعی می‌کنند دموکراسی‌های هدایت‌شده ایجاد کنند. اما در مقابل غرب‌گرایان که اهرم این نوع دموکراسی هستند، بوم‌گرایان حضور دارند که دموکراسی استقلالی دارند و تابع آنها نیستند.

او ادامه داد: جوامعی که دموکراسی در آنها برقرار است تحولات بسیار گسترده و عمیقی دارند چون جوامع پویایی هستند که قبل، در حین و بعد از انتخابات تحول پیدا می‌کنند. حتی از این انتخابات تا انتخابات بعدی هم تحول پیدا می‌کنند. غربی‌ها هم اینها را رصد می‌کنند و سعی می‌کند با ابزار رسانه سوار این تحولات اجتماعی شوند و آن را به سمت منافع خود جهت دهند و هدایت کنند. مثلاً امریکایی‌ها در سال ۸۸ شاهد اتفاقات بودند و تحولات را رصد می‌کردند. در همین انتخابات هم منازعه دو گفتمان غرب‌گرا و بوم‌گرا را شاهد هستند که یکی عیارش غرب‌گرایی دیگری ناظر به کشور و فرهنگ خود است. امریکایی‌ها و کل شبکه‌های خارجی و داخلی وابسته به آنها به نفع غرب‌گراها عمل می‌کند و با ابزار رسانه تحولاتی ایجاد می‌کند تا جنبش‌هایی به وجود بیاورد و بعد هم اگر بتواند جامعه را به اغتشاش بکشد تا دموکراسی بعدی را هدایت کند.

او گفت: در دانشگاه تهران در سال ۸۸ در درس جهانی‌شدن گفتم که کل این شلوغ‌بازی‌ها برای این است که ایران با امریکا مذاکره کند. همینطور هم شد و همان جنبش و اغتشاشاتی که در ۸۸ به وجود آوردند تبدیل به دولت‌غرب‌گرایی شد که من اسم آن را «دولت برجام بی فرجام» گذاشته‌ام. دولتی بر سر کار آمد که کارش مذاکره برای هیچ بود! همان زمان هم گفتم که اینها فقط بازی‌های زبانی است و هیچ خبری نیست. در همان دولت گفتم ساختارهای جهانی جواب نمی‌دهد که ایران بخواهد وارد این بحث‌ها شود. بنابراین این مذاکرات و برجام مثل آبنباتی هست که به ایران می‌دهند که غذا نیست و فقط برای این است که کمی دهانش شیرین شود.

فیاض ادامه داد: بنابراین با رسانه سعی می‌کنند افرادی را سر کار بیاورند که در جهت آنها باشند. شما در دولت قبلی مشاهده کردید که حتی بیش از چیزهایی که امریکایی‌ها می‌خواستند، داوطلبانه خیلی کارها را انجام دادند. آن قدر در اجرای تعهدات تند جلو رفتند که خود آمریکایی‌ها شوکه شدند. باور نمی‌کردند که همه تعهدات را در مقابل «هیچ» انجام دهند!

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دموکراسی‌های هدایت‌یافته هیچ است. در انقلابات رنگی مانند اوکراین هم کشور را به ویرانی رساندند. یک دلقک سینمایی را با لباس نظامی و ادا و اطوار به عنوان رئیس جمهور سرکار آوردند و آخرش هم ببینید که نتیجه‌اش چه شد؟ تازه هنوز هم مانده چون جنگ اوکراین تمام نشده. انقلابات رنگی همان دموکراسی هدایت‌یافته برای روی کار آوردن غرب‌گراهاست. در کشور ما نیز تمام تلاش غرب در جهت به‌وجود آوردن دموکراسی‌های وابسته است و تلاش می‌کنند دموکراسی‌های مستقل بومی شکل نگیرد. اصل در دموکراسی بوم‌گرایی است چرا که هسته اصلی دموکراسی مردم است و مردم نیز بوم‌گرا هستند.

او گفت: اما با استفاده از رسانه و شبکه‌های اجتماعی و هم اکنون با استفاده از ربات و هوش مصنوعی در جهت شکل‌گیری دموکراسی‌های وابسته تلاش می‌کنند. به لحاظ فکری هم هیچ بحث منسجمی ندارند و نا به هنجار صحبت می‌کنند. یعنی فقط به فکر رای آوردن هستند و راحت دروغ می‌گویند و می‌گویند دروغ نگفته‌ایم. گفته‌اند بنزین را گران می‌کنیم اما بعد که با واکنش مردم مواجه شدند می‌گویند نگفته‌ایم! بالاخره این‌ها می‌خواهند نماینده سرمایه‌داری جهانی در ایران باشند و به قول خودشان می‌خواهند قیمت‌ها را «واقعی» کنند که یک دنیا آدم تلف بشوند و گرسنه و نابود شوند.

فیاض اضافه کرد: بعد از انقلاب نیز در زمان نوسازی و بازسازی نیز گفتند که در جنگ شهید جنگی داده‌ایم و باید اکنون باید شهید اقتصادی هم داشته باشیم! تهران را گران کردند و فروپاشی خانواده، فروپاشی اخلاقی نتیجه کارهای همین ها بوده است. دولت غرب‌گرایی که پس از اتفاقات سال ۸۸ به‌وجود آمد نتیجه کار این افراد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان گفت: دولت بعدی که غربی‌ها می‌خواهند در ایران سرکار بیاورند هم نتیجه جنبش و اغتشاشات سال ۱۴۰۱ است. در قالب یک دموکراسی هدایت‌شده می‌خواهند یک دولت اباحی‌گرا سرکار بیاورند. دولتی که همه چیز را رها کند! حتی ممکن است اسم و شکل آن چپ و سوسیالیستی باشد اما می‌خواهد هنجارها را نابود کند و راه سرمایه‌داری را در ایران باز کند. حتی در زمینه‌ای مثل همجنس‌گرایی که الان در تجمعات برخی از این ستادها هم حضور داشتند. این دولتی که میخواهند سرکار بیاورند فقط ساختارشکنی و اباحی‌گری می‌کند تا جنبش را که به شکل رسانه‌ای در ۱۴۰۱ به‌وجود آوردند را تکمیل و تبدیل به ساختار اجتماعی کنند. مهمترین نکته در این خصوص هم از بین بردن هنجارهای دینی و سرکارآوردن یک نوع اباحه‌گری است که راه فساد سرمایه‌داری عادی شود.

نظر شما