شناسهٔ خبر: 67494043 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

چرا از مناظره کرسنت طفره می روند؟

صاحب‌خبر -

رییس شورای عالی راهبردی ستاد مرکزی نفت و انرژی مسعود پزشکیان گفت: آقای جلیلی، تایید می کنید که در نامه ای به آقای احمدی نژاد گفتید که اگر قرارداد کرسنت را اجرا نکنیم خسارت چندانی به کشور وارد نمی شود و مهم نیست؟ این روزها که میلیاردها دلار جریمه شدیم تایید می کنید با نامه شما تصمیم غلط گرفتیم و متحمل کلی خسارت شدیم؟

چرا از مناظره کرسنت طفره می روند؟
تین نیوز

رییس شورای عالی راهبردی ستاد مرکزی نفت و انرژی مسعود پزشکیان گفت: آقای جلیلی، تایید می کنید که در نامه ای به آقای احمدی نژاد گفتید که اگر قرارداد کرسنت را اجرا نکنیم خسارت چندانی به کشور وارد نمی شود و مهم نیست؟ این روزها که میلیاردها دلار جریمه شدیم تایید می کنید با نامه شما تصمیم غلط گرفتیم و متحمل کلی خسارت شدیم؟

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، امید وطن خواه در نشست خبری با موضوع کرسنت، FATF و ناترازی که در ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان برگزار شد، اظهار داشت: شعار جمهوری اسلامی؛ استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود، شعاری که ۹۸ درصد جمعیت به آن آری گفتند و جمهوری اسلامی استقرار یافت، اکنون چه اتفاقی افتاده که بعد بیش از ۴ دهه به جایی رسیدیم که مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری به ۳۹ درصد رسیده است؟

وطن خواه افزود: مهمترین دلیل این میزان مشارکت عدم توجه مسئولین به شعارهای بنیادی انقلاب است.

وی بیان داشت: برابری، معیشت، آزادی سیاسی و اندیشه و..  از جمله سرفصل های قانون و حقوق ملت است و در عرصه های مختلف به آن اشاره شده است.

وی بیان داشت: قرار نیست پزشکیان کار جدیدی انجام دهد آمده است قانون اساسی را که عصاره خون فرزندان انقلاب از شهدای زمان انقلاب و جنگ تا شهدای اندیشه اجرا کند، آمده است که قانون اساسی، بیان اندیشه و نقد حاکمیت را داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما آمده ایم با کاسبان تحریم و فرهنگ دروغ مبارزه کنیم و دولتی حاکم شود که محوریت آن تعهد، تجربه و تخصص باشد.

وی افزود: ما مجبوریم که با دنیا مذاکره کنیم دولتها بوجود آمده اند که مذاکره کنند، مذاکره با چند کشور همسایه و دوست که کار خارق العاده ای نیست، مذاکره با دشمن مهم است ولی باید بر اساس برد-برد باشد.

رییس شورای عالی راهبردی ستاد مرکزی نفت و انرژی مسعود پزشکیان بیان داشت: کاسبان تحریم مخالف مذاکره و FATF هستند و به ناترازی ها اعتقاد دارند و این وضعیت ریشه در فساد دارد، ما آمده ایم که با این مفسدین مبارزه کنیم.

وی گفت: امیدواریم اتفاقی که در افغانستان رخ داده در ایران تکرار نشود و جلوگیری از این موضوع با اعتماد مردم امکانپذیر است.

وی در ادامه به موضوع کرسنت اشاره و اظهار داشت: شما که در خصوص قرارداد کرسنت ادعا دارید چرا جرات مناظره ندارید؟ پاسخ دهید که با مردم چه کردید؟

وطن خواه بیان داشت: آقای جلیلی این درست است که کسانی که در پرونده کرسنت دستگیر شدند مورد آزار و اذیت قرار گرفتند؟ آقای جلیلی این درست است که معاون وزیر اطلاعات در نامه ای از شما خواسته است که کل تحقیقاتی که تیم اول از این متهمان به عمل آورده است، نادیده گرفته شود ، اما شما به این نامه توجهی نشان ندادید و تحقیقاتی که با آزار و اذیت متهمان اخذ شده بود را مبنا قرار دادید؟

وی ادامه داد: آقای جلیلی چرا آقای احمدی نژادِ مخالف کرسنت در نهایت از کرسنت دفاع و خواستار اجرای آن شد ، چرا جنابعالی مانع دستور رئیس جمهور وقت شدید؟ احمدی نژاد که زنگنه و خاتمی نبود! شما بر چه اساسی جلوی اجرای دستور مافوق خود را گرفتید؟

رییس شورای عالی راهبردی ستاد مرکزی نفت و انرژی مسعود پزشکیان آقای جلیلی به شما مکرر ابلاغ شد که قرار بود گاز کرسنت به شیخ نشین شارجه صادر شود و این شیخ نشین با ابوظبی رقابت دیرینه دارد و با انعقاد قرارداد کرسنت ابوظبی با سفارت آمریکا و عربستان هماهنگ شد که این قرارداد کنسل شود تا شارجه از لحاظ تامین انرژی مستقل نشود. به نظر شما چرا حرکت شما همراستا با حرکت آمریکا بود و منافع آمریکا و عربستان را تامین کرد؟ اینها تماماً در اسناد رسمی بین المللی قابل رویت است.

وی گفت: آقای جلیلی مگر شما نمی گویید قرارداد با قیمت پایین بسته شده بود، مگر خبر ندارید که مکانیسم تجدید نظر در قیمت قرارداد پیش بینی شده بود و حتی نامه ای که اسفند ۸۳ شرکت نفت به کرسنت زده بود که قیمت نفت بالا رفته است و باید تجدیدنظری در قیمت گاز بکنیم، به رویت شما رسانده شده است، چرا به این موضوع توجه نکردید و جلوی مذاکرات تیم آقای احمدی نژاد را گرفتید؟

وطن خواه تاکید کرد: آقای جلیلی، اصلاح طلب ها قرارداد را بسته بودند اما شما چرا جلوی هر مذاکره مجدد را گرفتید و حتی همفکرانتان که می خواستند مذاکره کنند را مانع شدید؟

وی ادامه داد: آقای جلیلی شما خواستید این موضوع را سیاسی کنید در صورتی که همه دولتهای موافق آن بودند، چراکه هم برای کشور درآمد داشت هم امارات به ما وابسته می شد. اما شما مانع شدید. آیا شما بیشتر از رییس جمهور و وزیر نفت اطلاعات داشتید ؟

رییس شورای عالی راهبردی ستاد مرکزی نفت و انرژی مسعود پزشکیان گفت: آقای جلیلی، اصلاً حرف شما درست، یک  سری آدم فاسد در این موضوع بودند، دستگاه قضایی دو بار رسیدگی کرده و اگر فسادی بوده حتماً برخورد کرده اما چرا جلوی قرارداد را گرفتید؟ ما از قطر در صادرات گاز به امارات عقب افتادیم و کلی درآمد را از دست دادیم و امروز به خاطر اجرا نکردن قرارداد باید ضرر حدود ۱۸ میلیارد دلاری بدهیم .

وی ادامه داد:  آقای جلیلی ، تایید می کنید که در نامه ای به آقای احمدی نژاد گفتید که اگر قرارداد کرسنت را اجرا نکنیم خسارت چندانی به کشور وارد نمی شود و مهم نیست؟ این روزها که میلیاردها دلار جریمه شدیم تایید می کنید با نامه شما تصمیم غلط گرفتیم و متحمل کلی خسارت شدیم؟

وطن خواه خاطرنشان کرد: آقای جلیلی شما بهتر می دانید که اعتبار بین المللی شرکت های کشور چقدر اهمیت دارند، اما کاری که با ما عدم اجرای کرسنت کرد اعتبار ۱۰۰ ساله شرکت نفت را یکجا حراج کردیم، چرا این بلا را سر شرکت نفت آوردیم؟

وی تاکید کرد: آقای جلیلی شما می دانید که قطری ها بعد از ما ، قرارداد گاز دلفین را با امارات بستند که منهای هزینه انتقالش، قیمتش پایین تر از قرارداد ما بود؟ به نظرشما اگر ما قرارداد کرسنت را اجرا کرده بودیم امروز امارات سر جزایر سه گانه متعلق به ما این همه می ‍توانست به کشور ما و عزت ما حمله کرده و کشور ما را تهدید کند ؟ آیا به نظر شما این همه مشکلات توسط شما ایجاد نشده است؟

رییس شورای عالی راهبردی ستاد مرکزی نفت و انرژی مسعود پزشکیان گفت: آقای جلیلی چرا از مناظره و رو در رو شدن با مسولین وزارت ارشد که از قرار داد کرسنت دفاع میکنند، چندین سال است که به شدت هراس دارید؟

وی خطاب به مردم گفت: برد هر رای شما از موشک کروز بیشتر است، صندوق رای متعلق به مردم است، نظام مال مردم است، چند درصدی که این را نمی خواهند از کشور خارج شوند.

رییس شورای عالی راهبردی ستاد مرکزی نفت و انرژی مسعود پزشکیان در خاتمه ابراز امیدواری کرد که روز شنبه جشن پیروزی را برای ملت خواهیم گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما