شناسهٔ خبر: 67493823 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

روسیه: صحبت از صلح، پوششی برای فشار بیشتر غرب بر مسکو است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه «صحبت از صلح در کی‌یف» را «نمایشی و پوششی برای فشار بیشتر غرب بر مسکو» توصیف و تاکید کرد «رئیس‌جمهوری اوکراین بدون دخالت غرب، اختیاری از خود ندارد».

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با رادیو اسپوتنیک در خصوص سفر ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان به کی‌یف اظهار داشت: صحبت از صلح و آتش‌بس بسیار کلیشه‌ای و نمایشی است و صرف مطرح کردن و به زبان آوردن این کلمات هیچ نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

این دیپلمات روس تاکید کرد: تنها یک هدف وجود دارد و آن این است که غرب به دنبال تحمیل یک شکست راهبردی به روسیه است.

زاخارووا افزود: از کسانی که ابزار دست ایالات متحده هستند نمی‌توان انتظاری جز این داشت چرا که آن‌ها اختیاری از خود ندارند.

وی گفت: ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین نمی‌تواند خود سرنوشت کشورش را رقم بزند؛ او فقط ابزاری برای دولت آمریکاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با تاکید بر این که زلنسکی به ابزاری در دست دولتمردان آمریکایی تبدیل شده است، اظهار داشت غربی‌ها اعتراف کرده‌اند که آن‌ها بودند که به طور مستقیم، زلنسکی را از انجام هرگونه مذاکره منع کردند، بنابراین هرگونه صحبتی در رابطه با صلح و آتش‌بس فقط پوششی و نمایشی است.

ویکتور اوربان دیروز (سه‌شنبه) در سفر به اوکراین در حالی که از ولودیمیر زلنسکی خواست تا برقراری آتش‌بس را برای تسریع مذاکرات صلح و پایان جنگ با روسیه بررسی کند، گفت که خواهان یک توافق همکاری بزرگ با کی‌یف است.

ویکتور اوربان که منتقد صریح کمک‌های نظامی غرب به اوکراین است و در میان رهبران اتحادیه اروپا، گرم‌ترین روابط را با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دارد، در اولین سفر خود به کی‌یف در بیش از یک دهه اخیر، با زلنسکی دیدار و گفت‌وگو کرد.

ایگور ژوکوا معاون رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی طرح ارائه شده از سوی نخست‌وزیر مجارستان برای برقراری آتش‌بس میان کی‌یف و مسکو را رد کرده است.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

نظر شما