شناسهٔ خبر: 67493275 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

نگرانی امنیتی آمریکا از قرارداد مایکروسافت با شرکت اماراتی

با وجود چراغ سبز واشنگتن به قرارداد میان مایکروسافت و شرکت هوش مصنوعی اماراتی، این همکاری نگرانی‌های امنیت ملی را در آمریکا برانگیخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)مایکروسافت و شرکت هوش مصنوعی جی ۴۲ امارات در ماه مه، برنامه‌هایی را برای صرف یک میلیارد دلار روی پروژه‌هایی در کنیا اعلام کردند. این قرارداد با جلب نظر دولت‌های آمریکا و امارات مذاکره شد و با دیدارهایی در واشنگتن میان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ویلیام روتو، همتای کنیایی او مصادف شد.

موافقان پروژه کنیا، آن را نقشه راه احتمالی برای قراردادهای شرکتی-دولتی می‌بینند که می‌تواند کمک کند آمریکا نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در «جنوب جهانی» که شامل بازارهای نوظهور در آفریقا و آسیای مرکزی است را گسترش دهد. مایکروسافت و جی ۴۲، با بهره بردن از روابط منطقه‌ای امارات عربی متحده، متعهد شده اند در پروژه‌های متعددی در سال‌های آینده همکاری کنند.

اما نگرانی‌های رو به رشدی در واشنگتن وجود دارد که اتکا به مایکروسافت، جی ۴۲ و دولت امارات، ممکن است امنیت ملی را به مخاطره بیندازد و این شرکت‌ها قادر نخواهند بود فناوری را کسب کنند که برای موفقیت آمیز بودن شراکتشان، به آن نیاز دارند.

محور اصلی رابطه دو شرکت، توافقی است که اوایل سال میلادی جاری، چراغ سبز دولت بایدن را دریافت کرد و مایکروسافت اجازه یافت در قبال موافقت شرکت جی ۴۲ با قطع روابطش با شرکت‌های چینی، ۱.۵ میلیارد دلار در این شرکت اماراتی سرمایه گذاری کند. به گفته منابع آگاه، مقامات پنتاگون بدبین هستند که جی ۴۲ به طور کامل ارتباط خود را با چین قطع خواهد کرد.

همچنین، شکست‌های مکرر مایکروسافت در عرصه امنیت سایبری که در یک گزارش دولتی برشمرده شده است، این نگرانی‌ها را برانگیخته که قدرت‌های خارجی ممکن است به شبکه‌های آمریکایی حساس دسترسی پیدا کنند. سایر مقامات در این فکر هستند که آیا ارسال هوش مصنوعی پیشرفته به کشورهای منطقه خلیج فارس با سوابق حقوق بشر قابل بحث آنها، ایده خوبی است؟

فوری‌ترین سوال این است که آیا باید به صادرات تراشه‌های اچ ۱۰۰ شرکت انویدیا به خاورمیانه مجوز داده شود. این تراشه در دیتاسنترهای هوش مصنوعی بکار برده می‌شود. بعضی از مقامات آمریکایی حتی این مسئله را با تکثیر سلاح هسته‌ای برابر می‌دانند زیرا تراشه‌های انویدیا، پرتقاضاترین سلاح در رقابت تسلیحات هوش مصنوعی است.

در حالی که دولت بایدن، یک استراتژی منطقه‌ای گسترده‌تر را ارائه می‌کند، فرآیند صدور مجوز برای صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی با حجم بالا به منطقه خلیج فارس را کند کرده است. مشخص نیست که آیا این مجوزها اعطا می‌شوند یا خیر، اما به گفته افراد مطلع، مقامات آمریکایی امیدوارند در ماه‌های آینده به اجماع برسند.

مقاومت در برابر توافق جی ۴۲ و مایکروسافت، ممکن است مانع تلاش‌های دولت آمریکا برای کمک به شرکت‌های آمریکایی برای پیشتازی جهانی در توسعه هوش مصنوعی شود که به جبهه جدید در جنگ سرد میان واشنگتن و پکن تبدیل شده است. مقامات آمریکایی می‌خواهند مطمئن شوند که شرکت‌های آمریکایی از تلاش‌های کشورهای خلیج فارس برای تامین مالی و ساخت پروژه‌های بزرگ هوش مصنوعی سود می‌برند نه رقیبان چینی آنها. اما با مشروط کردن دسترسی به فناوری آمریکایی، آنها امیدوارند دولت‌های منطقه خلیج فارس را مجاب کنند روابط خود با پکن را کمرنگ کنند.

دیوید کادی، سخنگوی مایکروسافت در بیانیه‌ای به بلومبرگ گفت: ما همکاری نزدیکی با شورای امنیت ملی و وزارت بازرگانی داریم و امنیت ملی آمریکا همچنان یک اولویت اصلی خواهد بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت آمریکا همواره با شرکت‌های بزرگ برای گسترش دسترسی ژئوپلیتیکی آمریکا همکاری کرده و دولت بایدن هم از این قاعده مستثنی نبوده است. اما تاکنون اقدامات دولت بایدن در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های چین در کشورهای در حال توسعه، ناچیز بوده است.

نظر شما