شناسهٔ خبر: 67492937 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مقایسه دو جنگنده با قابلیت‌های مشابه

دوئل شکارچیان آسمان: F-15EX آمریکا در مقابل Su-35 روسیه / کدام‌یک در داگ‌فایت پیروز است؟

گرچه مهارت خلبانان و استفاده مؤثر از فناوری، نتیجه نبردهای هوایی را تعیین می‌کند؛ ولی دراین‌بین نباید قابلیت‌ها و توانایی‌های جنگنده‌ها را نیز فراموش کرد. اف-۱۵ آمریکا به عنوان برترین شکارچی عملیاتی جهان آیا می‌تواند از پس سوخو ۳۵، ستون فقرات نیروی هوایی روسیه برآید؟

صاحب‌خبر -

غزال زیاری: سوخو Su-3 روسی و F-15 آمریکایی از جمله قدرتمندترین هواپیماهای جنگنده در صنعت هوانوردی نظامی هستند که هر دو قابلیت درگیری مؤثر با اهداف زمینی و هوایی دارند و در طول سال‌های اخیر، بارها ارتقا یافته‌اند. آن‌ها از تجهیزات مدرن الکترونیک هوانوردی (اویونیک)، فناوری رادار، تجهیزات ارتباطی و مهمات متعددی برخوردارند.

هر دو جت در کشورهایشان در نبردهای هوایی جزو بهترین‌ها هستند؛ هوانوردی روسیه، سوخو Su-35 را جنگنده نسل ++۴ می‌داند و آمریکا، جنگنده F-15EX Eagle II را برای مأموریت‌های برتری هوایی و حملات زمینی ویرانگر، مدرن‌سازی کرده است؛ اما حالا سؤالی که مطرح است آن است که در داگ فایت (تعقیب و گریز) این دو جنگنده، کدام‌یک پیروز خواهد بود؟

دوئل شکارچیان آسمان: F-15EX آمریکا در مقابل Su-35 روسیه / کدام‌یک در داگ‌فایت پیروز است؟ جنگنده اف-۱۵

البته این دو جنگنده تاکنون رودرروی یکدیگر قرار نگرفته‌اند و بنابراین نمی‌توان پاسخ مستقیمی برای این سؤال ارائه داد، ولی ازآنجاکه قابلیت‌های این دو جنگنده باهم قابل‌مقایسه‌اند، بحث به استفاده مؤثر از فناوری‌های آن‌ها کشیده می‌شود؛ عواملی ازجمله انتخاب خلبانان براساس تجربه، نحوه استفاده از هواپیما و آگاهی کلی از موقعیت، ازجمله عوامل تعیین‌کننده‌ای هستند که در پیروزی یکی از این دو جنگنده در نبردهای هوایی تاثیرگذار خواهند بود.

داگ‌فایت

مقایسه ویژگی‌های فنی
ویژگی سوخو Su-35 بوئینگ F-15EX Eagle I
خدمه ۱: خلبان ۱: خلبان
۲: خلبان و افسر سیستم تسلیحات
طول ۲۱٫۹ متر ۱۹٫۴۵ متر
گشودگی بال ۱۵٫۳ متر ۱۳ متر
ارتفاع ۵٫۹ متر ۵٫۶۴ متر
وزن خالی جنگنده ۱۹٬۰۰۰ کیلوگرم ۱۵٬۶۹۴ کیلوگرم
بیشترین وزن برخاست ۳۴٬۵۰۰ کیلوگرم ۳۶٬۷۴۱ کیلوگرم
پیشرانه ۲ موتور توربوفن پس‌سوز
Saturn AL-41F1S
۲ موتور توربوفن پس‌سوز
F110-GE-129 جنرال‌الکتریک
رانش خشک ۸۶٫۳ کیلونیوتن
(۱۹۴۰۰ پوند نیرو)
۷۶٫۳۱ کیلونیوتن
(۱۷۱۵۵ پوند نیرو)
رانش با پس‌سوز ۱۳۷٫۳ کیلونیوتن
(۳۰۹۰۰ پوند نیرو)
۱۳۱ کیلونیوتن
(۲۹۵۰۰ پوند نیرو)

داگ فایت درواقع نبرد هوایی نزدیک بین هواپیماهای جنگی است که به خاطر شباهت به تعقیب و گریز، داگ‌فایت (نبرد سگ‌ها) نام گرفته است. هواپیمای درگیر در داگ‌فایت، مانورهای اولیه جنگنده را برای حمله یا فرار از مخالفان انجام می‌دهد. باید در نظر داشت که داگ فایت با جنگ‌های هوایی متفاوت است و شامل برنامه‌ریزی استراتژیک برای مأموریت‌های خاص می‌شود.

دوئل شکارچیان آسمان: F-15EX آمریکا در مقابل Su-35 روسیه / کدام‌یک در داگ‌فایت پیروز است؟ جنگنده سوخو-۳۵

این دو جت در سوریه مأموریت‌های متعددی انجام داده‌اند و همین گمانه‌زنی‌ها درباره برنده احتمالی این دو جنگنده در داگ فایت را مطرح می‌کند.

جنگنده Su-35 دارای رادار آرایه‌ای اسکن الکترونیکی غیرفعال Irbis-E است که برد هدف زمینی را تا ۴۰۰ کیلومتر را امکان‌پذیر می‌کند. از سوی دیگر جنگنده F-15EX مجهز به رادار آرایه اسکن فعال الکترونیکی (AESA) است که همین باعث می‌شود تا جنگنده F-15 در برابر پارازیت مقاوم‌تر و درنتیجه برتر از Su-35 باشد.

الکترونیک هوانوردی Sukhoi Su-35 الکترونیک هوانوردی
Boeing F-15EX Eagle II
رادار آرایه‌ای اسکن الکترونیکی غیرفعال Irbis-E

رادار Raytheon AN/APG-82(V)1 AESA

سیستم جستجو و ردیابی فروسرخ OLS-35

سکوی هدف‌گیری: 

Martin Marietta AN/AAS-13/14 LANTIRN
Lockheed Martin AN/AAQ-33 Sniper XR pod

Lockheed Martin Legion Pod
+AN/ASG-34(V)1 IRST21

جنگ الکترونیک:
 L175M Khibiny-M

جنگ الکترونیک: 

سیستم ترکیبی جنگ الکترونیک/تقابلات الکترونیکی
BAE Systems AN/ALQ-250 Eagle Active Warning Survivability Systems (EPAWSS) -
سیستم توزیع‌کننده ضد اقدام هوابرد
AN/ALE-47 BAE Systems

پلتفرم‌های ارزشمند

هر دو جنگنده سوخو Su-35 و بوئینگ F-15 ظرفیت بارگیری بالایی دارند و از تجهیزات رزمی مدرن، از اسلحه گرفته تا موشک، بمب و راکت برخوردارند و بدین ترتیب هر دو هواپیما، در حکم زرادخانه سلاح‌های پیشرفته فناوری به شمار می‌روند.

Su-35 از موشک دوربرد K-77M با هدایت راداری با برد ۲۰۰ کیلومتر بهره می‌برد و درعین‌حال قابلیت پرتاب موشک R-37M را دارد که به‌طور خاص برای عملیات در بردهای ۴۰۰ کیلومتری و هدف قرار دادن هواپیماهایی باقابلیت مانور کمتر طراحی شده است.

دوئل شکارچیان آسمان: F-15EX آمریکا در مقابل Su-35 روسیه / کدام‌یک در داگ‌فایت پیروز است؟ برش داخلی از سوخو-۳۵ و تنوع تسلیحات آن

از سوی دیگر، جدیدترین جنگنده F-15 از موشک هوا به هوا AIM-120D با هدایت راداری و برد ۱۶۰ کیلومتری استفاده می‌کند. موشک‌های مورداستفاده در هر دو هواپیما از یک کلاس هستند. بوئینگ F-15EX دارای ظرفیت بارگیری تسلیحات بسیار بالاتری است و این قابلیت را دارد که تا ۱۲ موشک هوا به هوا را با توانایی بالا حمل کند. احتمال وجود قفسه چهار دریل در++ F، این امکان را فراهم می‌کند که آن‌ها حتی تا ۱۶ موشک را بارگیری کنند.

تسلیحات Sukhoi Su-35 Boeing F-15EX Eagle II
اسلحه 1 × 30 میلی‌متری داخلی خودکار Gryazev-Shipunov GSh-30-1 با 150 گلوله 1×20 میلی‌متر M61A1 Vulcan توپ 6 لول Gatling، 500 گلوله مهمات M-56 یا PGU-28
نقاط سخت ۱۲ نقطه سخت، متشکل از ۲ ریل نوک بال و ۱۰ ایستگاه بال و بدنه با ظرفیت ۸۰۰۰ کیلوگرم مهمات ۴ دکل بال، دکل‌های بدنه، قفسه‌های بمب روی CFT با ۲۳ نقطه سخت با ظرفیت ۱۳۴۰۰ کیلوگرم سوخت خارجی و مهمات
راکت موشک هوا به زمین S-25

موشک هوا به هوا، هوا به سطح، ضدکشتی، ضدتشعشع

هوا به هوا:
۱۲ نقطه سخت: AIM-9 Sidewinder، AIM-120 AMRAAM، AIM-260 JATM (برای یکپارچه شدن).

 هوا به سطح: AGM-158 JASSM، AGM-88 HARM، AGM-183 ARRW.

بمب بمب‌های هدایت‌شونده با تصویر زنده، بمب‌های هدایت لیزری، بمب‌های هدایت‌شونده ماهواره‌ای. بمب‌های GBU-31 یا GBU-38 JDAM، GBU-39 Small Diameter Bombs.

کدام جنگنده بهتر است؟

بوئینگ F-15EX Eagle II با بهره‌گیری از سیستم‌های اویونیک (الکترونیک هوانوردی) و دیگر سیستم‌ها و قابلیت‌های ارتقا یافته نسبت به Su-35 برتر است.

به لطف فناوری اسکن فعال، رادار جدید APG-82 AESA باعث شده تا این جنگنده، از Su-35 توانمندتر شود؛ چراکه قابلیت این جنگنده آمریکایی در حمل موشک‌ها و محموله هوا به زمین، تقریباً دو برابر Su-35 است.

دوئل شکارچیان آسمان: F-15EX آمریکا در مقابل Su-35 روسیه / کدام‌یک در داگ‌فایت پیروز است؟ نمایی از تنوع تسلیحات جنگنده اف-۱۵

فقدان رادار AESA در Su-35 یکی از نقاط ضعف این جنگنده است که به‌ویژه در عملکرد هوا-زمین محسوس است. اختلاف در پهنای باند رادار و مقاومت در برابر پارازیت‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در دقت در موقعیت بحرانی نبرد شود.

با توجه به آسیب‌پذیری Su-35 در برابر تکنیک‌های فریبکاری مدرن، این جنگنده اهداف کمتری را نسبت به F-15EX ردیابی خواهد کرد. بدین ترتیب و صرف‌نظر از فناوری‌ها، برنده نبردهای داگ‌فایت، عمدتا به میزان مهارت استفاده از سیستم‌ها در موقعیت بحرانی بستگی دارد.

دوئل شکارچیان آسمان: F-15EX آمریکا در مقابل Su-35 روسیه / کدام‌یک در داگ‌فایت پیروز است؟

منبع: simpleflying

۵۴۳۲۱

نظر شما