شناسهٔ خبر: 67492511 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

وزیر ارتباطات در حیاط دولت:

پوشش ارتباطی شعب رای در دور نخست انتخابات، صد درصدی بود / افزایش هزار برابری حملات منع خدمت در شبکه ارتباطی کشور

وزیر ارتباطات با اعلام اینکه در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری، همه شعب اخذ رای در شهرها، روستاها و نقاط صعب العبور پوشش ارتباطی داشتند، گفت: حجم حملات منع خدمت در شبکه ارتباطی کشور از 100 حمله در فروردین 1400 به بیش از 133 هزار حمله در اردیبهشت ماه امسال رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد انتخابات در دور گذشته گفت: با توسعه زیرساخت های ارتباطی، چون احراز هویت در انتخابات جمعه گذشته بصورت برخط قرار بود انجام شود، شبکه ارتباطی نقش کلیدی داشت که خوشبختانه تمام دستگاه های اخذ رای در سراسر کشور به شبکه متصل شدند.

وی با اشاره به اینکه در انتخابات اخیر مجلس، پوشش دستگاه های احراز هویت برخط 98.5 درصد بود، افزود: در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری که جمعه گذشته انجام شد میزان پوشش شعب اخذ رای صد درصدی بود و از شهر و روستا تا نقاط صعب العبور به شبکه ارتباطی متصل بودند.

زارع پور با بیان اینکه در انتخابات روز جمعه 99.2 درصد استعلامات به صورت برخط برگزار شد که این نشان از پایداری شبکه دارد، تصریح کرد: برای این پایداری از یک هفته قبل 400 تیم متخصص مشغول به پایش شبکه فیبرنوری کشور بودند و برای اینکه قطعی در شبکه نداشته باشیم مسیرها را چند بار بررسی و پایش به صورت شبانه روزی انجام شد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در 24 ساعت منتهی به انتخابات و در روز انتخابات، بیش از 20 مورد تلاش برای خرابکاری داشتیم که 9 مورد آن منجر به قطعی فیبر شده بود که تیم های پشتیبانی به سرعت نسبت به رفع مشکل و برقراری فیبر اقدام کردند، خاطر نشان کرد: همچنین برای اولین بار با کمک نیروهای مسلح پایش هوایی صورت گرفت که باعث شد در زمان کمتر نقاطی که برای خرابکاری، حفاری صورت گرفته بود، شناسایی شود.

وی با اشاره به اینکه برای افزایش مشارکت مردم در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری بسته هدیه اینترنت 20 گیگابایتی برای اطلاع از نقطه نظرات نامزدها در سکوهای داخلی برای همه مردم در نظر گرفته شد، افزود: در دور دوم نیز به همین منظور یک بسته هدیه 10 گیگابایتی در نظر گرفته شد که به همان روش قبل قابل فعال سازی است.

زارع پور همچنین در گزارشی از حملات سایبری رخ داده در زیرساخت ارتباطی کشور گفت: حجم حملات نسبت به زیرساخت ها افزایش چشمگیری داشته و حملاتی که بیشتر این حملات برای از کار انداختن یک سرویس است که از طریق افزایش درخواست ها برای این سرویس ها صورت می گیرد که به آنها حمله منع خدمت می گویند که گاهی از نقاط مختلف صورت می گیرد که حملات منع خدمت توزیع شده هستند.

وزیر ارتباطات با اشاره با بیان اینکه در فروردین 1400 کمتر از 100 مورد حمله منع خدمت توزیع شده در ماه داشتیم، تصریح کرد: این حملات با افزایش چشمگیر در 1403 به بیش از یکصد هزار حمله در ماه افزایش یافته و در دو ماه ابتدایی امسال این حملات به بیش از 235 هزار رسید که همگی شناسایی و دفع شده اند.

وی با اشاره به ایجاد یک سامانه بومی در شرکت ارتباطات زیرساخت برای پایش و مقابله با حملات منع خدمت، افزود: توسط این سامانه همه حملات رخ داده شناسایی می شود و با بیش از 90 درصد آنها مقابله می شود و البته گاهی موارد معدودی هستند که ممکن است که کاربران آن را احساس کنند هرچند بسیاری از حملات بدون اینکه کاربران متوجه شوند، خنثی می شود.

نظر شما