شناسهٔ خبر: 67492201 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

شهردار اردبیل:

برگزاری بیست و یکمین آیین استقبال از ماه محرم در اردبیل

بیست و یکمین آیین استقبال از ماه محرم در استان اردبیل برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اردبیل، شامگاه دیروز (سه‌شنبه) بیست و یکمین آیین استقبال از ماه محرم در اردبیل برگزار شد و پایتخت حسینی رخت عزا بر تن کرد.

در  مراسم استقبال از ماه محرم که در مسجد اعظم اردبیل برگزار شد، عزاداران سیدالشهدا (ع) پرشورتر از سال‌های گذشته در گرد هم آمدند تا در آستانه ماه عزای حسینی به یاد مظلوم نینوا اشک ماتم ریخته و خود را برای عزاداری ماه محرم و صفر آماده و مهیا کنند.

در این مراسم «محمود صفری» شهردار اردبیل با بیان اینکه عشق و وفاداری مردم حسینی اردبیل به طریق سیدالشهدا (ع) زبانزد خاص و عام است، اظهار کرد: در جهان اردبیل را با عشق حسینی و ابوالفضلی می‌شناسند و این بزرگترین افتخار برای این دیار است.

محمود صفری تصریح کرد: در حالی بیست و یکمین آئین استقبال از ماه محرم را در اردبیل برگزار می‌کنیم که در مراسم امسال سعی کردیم از ظرفیت دستگاه‌های فرهنگی، مداحان، پیشکسوتان و ریش سفیدان محلات شش‌گانه استفاده کرده و شاهد حضور مسافران و گردشگران بیشماری بودیم که با محوریت گردشگری آئینی در این مراسم حاضر شده و سعی کردند تا پوشش رسانه‌ای این مراسم را نیز به شکل مناسب انجام دهند.

وی ضرورت احیای فرهنگ عزاداری سنتی اردبیلی را یک افتخار برای ساکنان دارالارشاد و دارالامان اردبیل توصیف کرد و گفت: در آستانه آئین سنتی طشت‌گذاری در اردبیل که از ۲۶ ذی‌حجه انجام می‌شود، این مراسم ورودی ارزشمند برای این ماه عزا و ماتم است تا ما بتوانیم در قالب عزاداری‌های سنتی و با سابقه هویت این دیار را به عنوان پایتخت حسینیت بیشتر و بهتر معرفی کنیم.

شهردار اردبیل تصریح کرد: نسل امروز باید این گنجینه عظیم معرفتی و عشق به ساحت سیدالشهدا (ع) را به نسل‌های آینده منتقل کند تا شور و حرارت ناشی از عشق به اباعبدالله (ع) و یاران باوفایش به بهترین و مطلوب‌ترین شکل منتقل شده و مورد توجه قرار گیرد.

در این مراسم که با استقبال گسترده مردم همراه با شعرخوانی، مداحی و نوحه سرایی بود، از ۱۰ پیرغلام حسینی دیار اردبیل تجلیل شد تا قدردان تلاش‌ها و زحمات پیرغلامان حسینی و پیشکسوتان در این عرصه باشیم.

در آستانه ماه محرم همه ساله آئین استقبال از محرم برگزار می‌شود و در کنار آن از ۲۶ تا ۲۹ ذی‌حجه آئین طشت‌گذاری در حسینیه متبرکه اوچدکان، مسجد جامع، مسجد اعظم و مساجد محلات شش‌گانه اردبیل و شعبات تابعه آنها برگزار شده و از اول ماه محرم نیز عزاداران حسینی در قالب دستجات محلات مختلف با حضور در مسیر بازار تاریخی اردبیل عزاداری خود را انجام می‌دهند تا اوج شکوه و عظمت ماتم حسینی را به نمایش بگذارند.

انتهای پیام/

نظر شما