شناسهٔ خبر: 67491987 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ماهیانه حدود ۴۰هزار انسولین نوومیکس نیاز داریم

مدیر نظارت بر امور دارو و فراورده‌های تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ماهیانه حدود ۴۰هزار انسولین نوومیکس نیاز داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، در راستای پیگیری موضوع کمبود برخی داروها در مشهد، به سراغ مدیر نظارت بر امور دارو و فراورده‌های تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم تا از او علت این کمبود را جویا شویم.

علی‌اصغر اسماعیل‌زاده در این باره گفت: انسولین نوومیکس داروی وارداتی بوده و کمبود آن کشوری است. سازمان غذا و دارو این دارو را وارد می‌کند و براساس ضریبی که ما داریم، سهمیه‌ای را در اختیار ما قرار می‌دهند و میزانی که از ابتدای ۱۴۰۳ در اختیار ما قرار دادند، هر ماه کمتر شده است. به همین خاطر همه دانشگاه‌ها روزانه در حال پیگیری از سازمان غذا و دارو هستند.

مدیر نظارت بر امور دارو و فراورده‌های تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سازمان غذا و دارو نیز در حال پیگیری برای واردات این دارو است، افزود: میزان سهمیه انسولین نوومیکس در خرداد کمتر از ماه‌های گذشته بود؛ اما میزان سهمیه تیر ماه بهتر شده و به حد نصابی می‌رسد که این کمبود را برطرف می‌کند.

وی تصریح کرد: ماهیانه حدود ۴۰هزار انسولین نوومیکس نیاز داریم که با پیگیری‌های انجام شده، در تیر ماه ۲۰هزار عدد به داروخانه‌ها توزیع شد و ۲۰هزار عدد دیگر نیز در حال ارسال از تهران است که تا یک هفته دیگر این تعداد نیز توزیع می‌شود.

اسماعیل‌زاده درباره کمبود آمپول هپارین نیز گفت: به هر میزانی که مراکز درمانی به آمپول هپارین نیاز داشته باشند، موجود است و مشکلی در این زمینه نداریم.

مدیر نظارت بر امور دارو و فراورده‌های تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این دارو اکنون در شرکت‌های پخش موجود است و اگر مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نیاز داشته باشند، می‌توانند هماهنگی‌های لازم را انجام دهند و از شرکت‌های پخش مربوطه دریافت کنند. مسئولان فنی بیمارستان‌ها نیز می‌توانند با همکاران ما در اداره توزیع دارو یا از طریق سامانه ۱۹۰ بلافاصله هماهنگی را انجام دهند و اگر شرکت پخشی این قلم را در اختیارشان قرار نداد، رسیدگی لازم صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ هزار عدد آمپول هپارین در ماه توزیع شده و اکنون هیچ گزارشی از کمبود این دارو به دست ما نرسیده است.

اسماعیل‌زاده درباره داروی ایرانی مشابه انسولین نوومیکس نیز گفت: این نوع دارو موجود است و پزشکان می‌توانند تجویز کنند؛ اما به دلیل اینکه سازمان‌های بیمه‌گر هنوز این دارو را تحت پوشش قرار نداده‌اند، خرید آن برای بیماران گران تمام می‌شود. از این رو استفاده از آن هنوز رایج نشده است. در حال حاضر سازمان‌های بیمه‌گر ۹۰ درصد هزینه سایر انسولین‌ها را پرداخت می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما