شناسهٔ خبر: 67489997 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

توقیف قایق تایوانی توسط چین؛ تنش‌ها میان دو کشور همچنان بالاست

تایوان اعلام کرد که یک قایق ماهیگیری این جزیره شب گذشته (سه‌شنبه) در میانه تنش‌ها با پکن، توسط گارد ساحلی چین در آب های نزدیک «کینمن» توقیف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، اداره گارد ساحلی تایوان از چین خواست تا از هرگونه «مانور سیاسی» که به روابط میان دو طرف آسیب می‌زند، خودداری و بی‌درنگ اعضای خدمه قایق را آزاد کند.

بر اساس این گزارش، قایق تچیمن ۸۸ توسط ۲ کشتی چینی در نزدیکی جزایر کینمن، که تحت کنترل تایوان و تنها ۱۰ کیلومتر با شهر ژیامن چین فاصله دارند، متوقف و پس از توقیف به یک بندر نزدیک منتقل شد.

رسانه‌های تایوانی گزارش دادند که در این قایق ۶ نفر (یک کاپیتان تایوانی و پنج شهروند خارجی) حضور داشتند که در حال ماهیگیری در آن منطقه بودند.

چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و اعلام کرده که در صورت لزوم، از زور برای تسلط بر آن استفاده خواهد کرد.

این کشور علاوه بر گسترش گشت های گارد ساحلی در اطراف جزایر کینمن، فشارهای خود را بر جزیره دموکراتیک و خودمختار تایوان افزایش داده است،

تایوان اعلام کرده که پس از دریافت گزارش توقیف قایق، کشتی‌هایی را به محل اعزام کرده، اما تلاش‌ها برای آزادی قایق تچیمن ۸۸ موفقیت‌آمیز نبوده است.

در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۲) یک قایق ماهیگیری چینی در حین فرار از گارد ساحلی تایوان در نزدیکی کینمن واژگون شد و ۲ نفر پس واژگونی قایق در دریا کشته شدند. این حادثه باعث شد چین گشت زنی خود را در اطراف منطقه تقویت کند.

چین تلاش می‌کند وضعیت موجود در اطراف جزیره کینمن را با ارسال کشتی‌های گارد ساحلی خود به مناطق محدود شده توسط تایوان تغییر دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما