شناسهٔ خبر: 67489194 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تدبیر هوشمندانه شهرداری شیراز در جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در باغ‌ها

باغ‌های کلان‌شهر شیراز که به عنوان ریه‌های تنفسی این شهر محسوب می‌شوند، در سال‌های متمادی دست‌خوش تغییرات کاربری و ساخت‌وسازهای غیرمجاز شده بود، اما شهرداری با تدبیر هوشمندانه و با استفاده از بالن مقید، رصد جدی باغ‌ها را برای جلوگیری از هرگونه تغییر کاربری و ساخت‌وساز غیرمجاز در دستور کار قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، شهرداری فعلی و دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز از آغاز فعالیت خود تا امروز، تلاش خود را برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب با هدف حفظ باغ‌های باارزش قصردشت کرده است و تخریب این باغ‌ها همواره به عنوان خط قرمز این دو نهاد تاکید شده است.

در این راستا به همت شهرداری، شورای اسلامی شهر شیراز و سازمان فاوا و به همت یک شرکت دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت و پتانسیل نیروهای بومی سیستم نظارت تصویری (بالن مقید) در دستور کار قرار گرفت و به‌زودی این سیستم تصویری با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، همه اطلاعات و تخلفات سی‌وهشت‌گانه شناسایی شده در باغ‌های کلان‌شهر شیراز را رصد خواهد کرد و این نظارت از هفته آینده به صورت جدی آغاز خواهد شد.

در همین راستا با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، معاون محیط زیست و خدمات شهری، معاون شهرسازی و معماری و رئیس سازمان فاوای شهرداری شیراز، نشستی با موضوع بررسی و آسیب‌شناسی ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حوزه باغ‌های قصردشت با استفاده از سیستم نظارت تصویری (بالن مقید) برگزار شد.

تدبیر هوشمندانه شهرداری شیراز در جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در باغات

روح‌الله خوشبخت، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری در این جلسه اظهار کرد: با توجه به انتخاب شهر شیراز به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا، بخش بزرگی از اقداماتی که امروز شهرداری شیراز در راستای حفظ و حراست از باغ‌ها در دست اجرا دارد، در حوزه زیست‌محیطی است.

وی افزود: شش فاکتور اصلی که در کشورهای دنیا در حوزه توسعه پایدار مدنظر دارند شامل فضای سبز، حمل‌ونقل عمومی، انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش گازهای گلخانه‌ای، کیفیت هوا و مدیریت پسماند است که از میان این شش فاکتور فضای سبز، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کیفیت هوا به موضوع این نشست مرتبط است.

معاون شهردار شیراز تصریح کرد: این موضوع بر کسی پوشیده نیست که باغ‌های قصردشت ریه‌های شهر شیراز است و اگر این کلان‌شهر توانسته است این عنوان را کسب کند که امروز پایتخت زیست‌محیطی آسیا باشد، اصلی‌ترین ویژگی این انتخاب وجود باغ‌های قصردشت و این شهر است.

خوشبخت درباره اجرای این طرح ادامه داد: نگرانی‌هایی از بابت اجرای این اقدام به‌ویژه در فضای مجازی وجود دارد، اما شهروندان مطمئن باشند در مجموعه شهرداری به دنبال افزایش کیفیت خدمات‌رسانی و وظایفی که بر عهده ما گذاشته شده است، هستیم.

وی تاکید کرد: در این خصوص هیچ‌گونه تعرض به حریم شخصی و مسائل مطرح شده پیرامون این موضوع، وجود ندارد و شهروندان به ما، سربازان و منتخبان خود در شورای اسلامی و نیروهایی که در حوزه تخلفات ساختمانی با انواع تهدیدها مواجه هستند، اعتماد داشته باشند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز اضافه کرد: در این طرح به دنبال این هستیم تا علاوه بر نظارت بهتر، هوشمندانه عمل کنیم و در این خصوص نیازمند همکاری و همیاری شهروندان هستیم.

خوشبخت اظهار کرد: همه ما موظف هستیم باغ‌های کلان‌شهر شیراز را که فاکتور اساسی پایتخت زیست‌محیطی است، حفظ کنیم و با استفاده از دریافت داده‌آمایی که در این طرح انجام می‌شود بتوانیم در حفظ و صیانت باغ‌ها تلاش بیشتری داشته باشیم.

تدبیر هوشمندانه شهرداری شیراز در جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در باغات

هیچ‌گونه تصویربرداری از حریم شهروندان صورت نمی‌گیرد

مسعود زارعی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از پروژه‌های پانزده‌گانه شاخص این کمیسیون توجه به فضای سبز شهری است که با ابعاد مختلف مورد بررسی جدی است و حفظ و صیانت از باغ‌های موجود شهر شیراز یکی از موضوعاتی است که در این حوزه دنبال می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر میزان فضای موجود باغ‌های شهر شیراز بالغ بر ۱۰۰۰ هکتار است که حفظ و حراست از آن‌ها در دستور کار است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: با توجه به اینکه باغ‌های این کلان‌شهر به‌طور عمده در سطح مناطق یک و ۶ همچون محله قصردشت واقع شده است، رصد داده‌آمایی به شهروندان این مناطق اطلاع‌رسانی شد و بر این موضوع تاکید شد که هیچ‌گونه تصویربرداری از حریم شهروندان صورت نمی‌گیرد و این بالن تنها اطلاعات لازم در خصوص ساخت‌وسازهای غیرمجاز را دریافت می‌کند.

زارعی با اشاره به اینکه امروز نیازمند استفاده از تکنولوژی جدید و به‌روز هستیم، اضافه کرد: به جهت رصد شرایط دائمی حوزه باغ‌ها، یکی از بهترین اقدامات آن است که وضعیت فعلی این فضاها به صورت هفتگی اطلاعات آن‌ها دریافت شود تا در صورت هرگونه تغییر در این فضاها به ویژه ساخت‌وساز، نیروهای پیشگیری از تخلفات نسبت به پیگیری موضوع ورود داشته باشند.

اصلی‌ترین کار سامانه داده‌آمایی حفظ باغ‌های قصردشت است

علی فراشائیان، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز نیز درباره فعالیت بالن مقید اظهار کرد: به دلیل اهمیت موضوع، این اقدام برای نخستین‌بار در سطح کشور انجام می‌شود.

وی افزود: سامانه داده‌آمایی در راستای تشخیص تغییرات است که توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز تصریح کرد: از فضای ۱۴۵۲ هکتاری باغ‌های شهر شیراز بالغ بر ۹۸۶ هکتار جزو باغ‌های گروه یک و ۲۲۰ هکتار جزو باغ‌ها گروه پنج است.

فراشائیان تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی این طرح تثبیت باغ‌های گروه یک است و با توجه به اینکه درخواست‌های متعددی برای اجرای طرح گردشگری در باغ‌ها مطرح می‌شود، از این‌رو استفاده از سیستم داده‌آمایی در دستور کار قرار گرفت تا رصد اطلاعاتی تغییرات در مجموعه باغ‌ها و فضاهای مد نظر انجام شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار سامانه داده‌آمایی حفظ باغ‌های قصردشت است که این اقدام در گام اول به نفع باغداران است.

فراشائیان با بیان اینکه این بالن در ابعاد ۱۵ در ۵ است و تا ارتفاع ۳۰۰ متر قابلیت پرواز و دریافت داده‌آمایی دارد، تاکید کرد: تمام تدابیر امنیتی برای پیشگیری از هرگونه آسیب احتمالی مدنظر است.

تدبیر هوشمندانه شهرداری شیراز در جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در باغات

شناسایی تخلفات سی‌وهشت‌گانه در باغ‌های شیراز با استفاده از نظارت هوشمند هوایی

حجت رئیسی، سازمان فاوای شهرداری شیراز نیز در ادامه در خصوص نحوه کارکرد این تکنولوژی اظهار کرد: با انتخاب شهر شیراز در سال گذشته به عنوان پایتخت زیست‌محیطی آسیا، این درایت جدید در مجموعه شورای اسلامی شهر در دستور کار قرار گرفت تا رصد باغ‌ها با سامانه نظارت هوشمند هوایی پایش و کنترل شود.

وی افزود: شهرداری شیراز سال گذشته با مشارکت سازمان فاوا و یک شرکت دانش‌بنیان در شیراز اقدام به انعقاد قرارداد در خصوص بهره‌مندی از تکنولوژی کرد که اطلاعات مربوط به عارضه‌های شهری و ۳۸ نوع تخلف شناسایی شده در حوزه باغ‌ها ثبت شود.

رئیس سازمان فاوای شهرداری شیراز تصریح کرد: رصد اطلاعات و تصاویر عارضه‌یابی باغ‌ها توسط بالن مقید با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌شود و همه اطلاعات شامل محل وقوع تخلف و طول و عرض جغرافیایی مکان تخلف به واحدهای کنترل تخلفات ارسال می‌شود.

رئیسی ابراز امیدواری کرد: با نظارت هوشمند هوایی تخلفات سی‌وهشت‌گانه در باغ‌ها شناسایی شود تا بتوانیم علاوه بر حفظ باغ‌ها در تحقق شعار شیراز پایتخت محیط زیست آسیا گام برداریم.

قرارگاه پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح منطقه ۶ فعال شد

عباداله زارعی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری شیراز در این جلسه با اشاره به تشریح آمار تخلفات و ایستادگی شهرداری شیراز در حوزه برخورد جدی با تخلفات به‌ویژه ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت: از ابتدای سال جاری قرارگاه پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح منطقه ۶ فعال شد و این یک قرارگاه واکنش سریع است تا در صورت اطلاع‌رسانی شهروندان و سامانه ۱۳۷ و بازدیدهای میدانی از طریق این قرارگاه، اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی افزود: واحد پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح مناطق یازده‌گانه شهر شیراز فعال است، اما به جهت تاکید و حساسیت شهردار شیراز، این قرارگاه در سطح منطقه ۶ با جدیت بیشتری در حال فعالیت است.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری شیراز تصریح کرد: در سه ماهه نخست سال جاری در سطح منطقه یک شیراز تعداد کل آرای صادر شده ۱۷۱ مورد بوده است که از این تعداد ۱۳۶ مورد اجرا یا تخریب شده است و ۳۵ مورد آرا در این منطقه به علت قطعیت نداشتن در خصوص آن‌ها اقدام نشده است.

زارعی ادامه داد: در سطح منطقه ۶ نیز ۱۷۴ رأی تخلف صادر شده است که برای ۱۷۱ مورد اقدام، جریمه نقدی و تخریب صورت گرفت و تنها سه مورد تعیین تکلیف نشده است.

تدبیر هوشمندانه شهرداری شیراز در جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در باغات

شهرداری باغدار خوبی نیست

ابراهیم کمالی، عضو و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در حوزه ستاد آبادگری باغ‌های قصردشت با قدردانی از زحمات شهردار شیراز و سایر دستگاه‌های متولی در حفظ و حراست از باغ‌ها اظهار کرد: باید بگوییم که شهرداری باغدار خوبی نیست و این حوزه نیازمند تخصص‌هایی است که در حیطه کار تخصصی شهرداری نیست.

وی افزود: ارزش افزوده‌ای که در حوزه وجود دارد و تغییر کاربری‌ها و فشارهایی که به بهانه‌های مختلف بر شهرداری وارد می‌شود، انتظار می‌رود با استفاده از تجربه‌های موفق که شهرداری داشته است در حوزه و توسعه باغ‌های قصردشت و سایر باغ‌ها به کار برده شود.

عضو شورای اسلامی شهر با بیان اینکه در این حوزه به حمایت و حضور مردم و سمن‌های دلسوز نیازمندیم، ادامه داد: مشکل کمبود آب در باغ‌های قصردشت از مشکلاتی است که باغداران هم‌اکنون با آن مواجه هستند، از این‌رو، این مشارکت جمعی می‌طلبد تا برای حفظ باغ‌های قصردشت همه پای کار باشند.

به گزارش ایمنا، بالن مقید برای تشخیص و دریافت اطلاعات شهری و داده‌آمایی کاربرد دارد و در مقاطع مختلف بر فراز آسمان به پرواز درخواهدآمد و پس از دریافت اطلاعات با استفاده از هوش مصنوعی تغییرات باغ‌ها را اعلام خواهد کرد.

نظر شما