شناسهٔ خبر: 67488886 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

شناسایی سه بیمار مبتلا به تب دنگی در این استان

مهر : پژمان عقدک با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲۲ نفر در کشور به تب دنگی مبتلا شدند، اظهار داشت: تعداد مبتلایان در استان اصفهان سه نفر گزارش شده و این‌ها افرادی بودند که به خارج کشور مانند امارات و پاکستان یا استان‌های جنوبی کشورمان سفر کردند و بومی نبودند.

صاحب‌خبر -

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از شناسایی و درمان سه بیمار مبتلا به تب دنگی در این استان خبرداد.

وی با بیان اینکه تاکنون مورد فوتی بر اثر ابتلاء به تب دنگی در اصفهان نداشتیم، خاطرنشان کرد: سه بیمار شناسایی شده نیز به دلیل علائمی که داشتند، در بیمارستان بستری شدند و اکنون هر سه درمان و مرخص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: طی یکی دو هفته اخیر آمار جدیدی از ابتلاء به تب دنگی در استان اصفهان اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تب دِنگی (Dengue fever ) نام یک بیماری ویروسی است. به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم گفته‌اند. این بیماری از طریق گزش پشه‌ای به نام پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود. این پشه که به ببر آسیایی مشهور شده است در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد.

خبر مرتبط
تب دنگی گرفتید این دو قرص را مصرف نکنید؛3 علامت ابتلا

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به علایم بیماری تب دنگی و چگونگی شناسایی و درمان آن گفت: افراد در صورت ابتلا به تب دنگی باید از خوردن قرص‌هایی مانند پروفن و ژلوفن خودداری کنند؛ چرا که شدت بیماری را افزایش می‌دهد.

تب دانگی ویروسی از خانواده فلاوی‌ویروس‌ها است که توسط پشه‌های "آئدس اجیپتی" و "آئدس البوپیکتوس" منتقل می‌شود. این پشه‌ها در آب‌های راکد و مکان‌های مرطوب رشد می‌کنند. تب دانگی واگیردار است و از طریق انتقال خون و یا اهدای عضو فرد مبتلا نیز منتقل می‌شود.

تب بالا (تا ۴۰ درجه سانتیگراد)، سردرد شدید، درد عضلانی و مفصلی، درد پشت چشم، درد شکم، حالت تهوع و استفراغ و بثورات پوستی از علائم این بیماری است و در موارد شدید، تب دانگی می‌تواند منجر به خونریزی شدید، نارسایی ارگان‌ها، شوک و مرگ شود.

نخستین مورد از تب دانگی در ایران در سال ۱۳۹۸ در استان هرمزگان به ثبت رسید. ورود این پشه به ایران به دلیل افزایش گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی و همچنین افزایش سفرهای بین‌المللی است.

موارد ابتلاء به تب دانگی در سال‌های بعد به طور پراکنده در استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و فارس گزارش شده است.

پشه "آئدس اجیپتی" در آب و هوای گرم و مرطوب به خوبی رشد و تکثیر می‌کند و بارندگی‌های فصلی می‌توانند مکان‌های مناسبی برای تکثیر این پشه ایجاد کنند.

بنا بر گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان، از سال ۹۸ تا ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ بیمار فعالی که در داخل کشور مبتلا شده باشد نداشته‌ایم، اما از روز ۲۶ اردیبهشت تعدادی از بیماران مبتلا به تب دنگی از امارات وارد کشور شدند و در کمتر از دو هفته آمار مبتلایان افزایش چشمگیری پیدا کرد.

در حال حاضر بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت و درمان، ابتلای ۱۲۲ نفر در کشور به این بیماری تأیید شده که ۶ مورد آن در بندرلنگه شناسایی و بقیه از خارج کشور مبتلا شده‌اند. از میان مبتلایان تاکنون سه نفر فوت کرده‌اند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما