شناسهٔ خبر: 67488711 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

تأمین مالی، معضلی بر سر راه واحدهای تولیدی

ابراهیم بهادرانی، مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران، تامین مالی را معضل اصلی واحدهای تولیدی برشمرد و بیان داشت: اعمال سیاست‌گذاری‌های اقتصادی باید به گونه‌ای باشد که ضمن گسترش بازار سرمایه، به ارتقای نقش این بازار در تامین مالی شرکت‌ها بپردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بورس‌نیوز، ابراهیم بهادرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، ضمن اشاره به عوامل تاثیرگذار در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» به نقش بازار سرمایه در اجرای این امر مهم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه جهش تولید نیازمند جذب سرمایه‌های مردمی است؛ بازار سرمایه می‌تواند تا حدی برطرف کننده این نیاز اقتصادی باشد و با ورود سرمایه‌های خرد به بورس و نیز هدایت آن به سمت فعالیت‌های تولیدی زمینه تحقق شعار سال جاری را فراهم کند.

وی، بورس را به عنوان یکی از راه‌های تامین مالی برای طرح‌های با توجیه اقتصادی معرفی کرد و افزود: رخ دادن چنین اتفاقی ضمن گسترش سرمایه‌گذاری باعث افزایش رونق اقتصادی و شکوفایی صنعت و تولید می‌شود.

تامین مالی، مشکل اصلی واحدهای تولیدی

بهادرانی، تامین مالی را به عنوان مشکل اصلی واحدهای تولیدی معرفی کرد و اظهار داشت: اکنون بدون در نظر گرفتن جذب و فرار سرمایه از کشور، بخشی از تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بخش دیگر با کمک تامین مالی از بانک‌ها صورت می‌گیرد، در کشورهای پیشرفته بیش‌ از ۵۰ درصد از نیاز مالی واحدهای اقتصادی توسط بورس تامین می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به چنین مساله‌ای باید انجام سیاست‌گذاری‌های اقتصادی در کشور به گونه‌ای باشد که زمینه گسترش بازار سرمایه فراهم شود و بورس همسو با سایر کشورها به ایفای نقش در تامین مالی بپردازد.

موانع تحقق شعار سال ۱۴۰۳

بهادرانی با اشاره به معضلات موجود بر سر راه تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام کرد: وجود مسایلی مانند نبود زیرساخت‌های مناسب در حوزه آب، برق، گاز، رشد تورم و کاهش بهره‌وری تولید تحت تاثیر عدم سیاست‌گذاری صحیح، فرسودگی ماشین‌آلات، محدودیت در سرمایه‌گذاری برای نوسازی ماشین‌آلات، سرمایه‌گذاری ناکافی در صنایع دانش‌بنیان، وجود فضای نامناسب کسب وکار و غیر رقابتی، عدم تامین مالی کافی برای سرمایه‌گذاری و تولید از جمله موانع پیش‌رو بر سر راه واحدهای تولیدی است که منجر به ضعف فعالیت‌های تولیدی در این بنگاه‌ها و نیز مانع تحقق شعار سال می‌شود.

نقش بورس کالا در رونق تولید

مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران به نقش بورس کالا در افزایش تولید و رفع مشکلات واحدهای تولیدی اشاره کرد و افزود: بهتر است اقدامی صورت بگیرد تا تصمیمات لازم در راستای عرضه همه کالاها به غیر از کالاهای انحصاری در بورس کالا فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بورس کالا باید به گونه‌ای تنظیم‌کننده بازار باشد که عرضه و تقاضا در آن به صورت رقابتی صورت بگیرد و به هیچ عنوان دولت اقدام به سرکوب قیمت‌ها در این بازار نکند.

بهادرانی با بیان این که سرمایه‌گذاران بدون واهمه از دخالت دولت و سرکوب قیمت‌ها تشویق به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌شوند، اظهار داشت: تنظیم بازار کالاهای مختلف علاوه بر این که باعث به صرفه شدن تولید در اقتصاد می‌شود، زمینه افزایش رقابت، خرید کالای باکیفیت و نیز قیمت مناسب برای مصرف‌کنندگان را فراهم می‌کند.

نقش تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بهبود فعالیت شرکت‌های بورسی

مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر نقش تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بهبود فعالیت شرکت‌های بورسی و نیز تحقق شعار سال ۱۴۰۳ اعلام کرد: وجود مسایلی مانند تورم دو رقمی پس از گران شدن قیمت نفت و عدم انجام به موقع تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث شده که هزینه استهلاک دارایی‌ها از درآمد شرکت‌ها به صورت غیرواقعی کسر و ذخیره سرمایه‌گذاری‌ها کمتر از میزان واقعی باشد.

وی ادامه داد: به روز نبودن قیمت دارایی شرکت‌های تولیدی که نشان‌دهنده ارزش دارایی واحدهای تولیدی کمتر از قیمت واقعی است، سبب شده تا تضمین لازم در زمان اخذ وام و وجود موارد مشابه برای بانک‌ها فراهم نباشد.

مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: تجدید ارزیابی دارایی‌ها منجر به واقعی شدن ارزش دارایی شرکت‌ها شده و محاسبات در مواقع اخذ وام و شناسایی سود و زیان به صورت صحیح انجام خواهد شد.

 
 
اشتراک گذاری :
برچسب ها :
بازار سرمایه ایران بورس اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار اتاق بازرگانی تهران

نظر شما