شناسهٔ خبر: 67488489 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تهیه نقشۀ ۳۶۰ درجه و مدل سه‌بعدی‌ برای اولین بار در اصفهان

نرگس سلطانی

سرپرست ادارۀ کل طرح‌های توسعۀ شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان گفت: عملیات تهیۀ نقشه یا عکسبرداری ۳۶۰ درجه و مدل سه‌بعدی از محدودۀ ۳۶۰ هکتاری بافت تاریخی شهر اصفهان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

سعید صادقانی در گفت‌وگو با ایسنا و درخصوص تهیۀ نقشۀ ۳۶۰ درجه از بافت قدیم شهر اصفهان، اظهار کرد: دو سال از راه‌اندازی سامانۀ هوشمند توسعۀ شهری (اصنو) می‌گذرد. الکترونیکی‎‌شدن کلیۀ فرآیندها و فعالیت‌های شهرسازی به‌منظور پاسخ‌گویی بی‌واسطه به انواع درخواست‌های شهرسازی از اهداف مهم آن بود.

او در ادامه و با تأکید بر این نکته که تهیۀ نقشۀ ۳۶۰ درجه از بافت تاریخی اصفهان در ایجاد بستر خدمات الکترونیک شهرسازی اهمیت دارد،‌ اظهار کرد: یکی از تازه‌ترین دستاوردهای شهرداری و هم‌سو با اهداف گذشته‌اش عملیات تهیۀ نقشه یا عکس‌برداری ۳۶۰ درجه و مدل سه‌بعدی از محدودۀ ۳۶۰ هکتاری بافت تاریخی شهر اصفهان است. اصفهان در جایگاه اولین شهر در ایران است که با فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم این عملیات را اجرایی می‌کند.

سرپرست ادارۀ کل توسعۀ شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان افزود: تهیۀ نقشۀ فتوگرامتری و مدل سه‌بعدی از محدودۀ فرهنگی - تاریخی شهر اصفهان بر اساس تصویربرداری با پهباد در مرحلۀ انجام است.

به گزارش ایسنا، امضاء تفاهم‌نامه‌های موردنیاز با حمایت سازمان فناوری، اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان و شرکت پیمانکار مربوطه محقق شد.

صادقانی دربارۀ تهیۀ نقشۀ ۳۶۰ درجه و مدل‌سه‌بعدی بافت تاریخی أصفهان یادآرو شد: با انجام این پروژه، نقشه‌های رقومی لایه‌های GIS به‌صورت یکپارچه قابلیت بارگذاری و بهره‌برداری خواهند داشت. شهروندان کافی است که با ورود به سامانۀ «اصفهان من» یا وبسایت http://esup.isfahan.ir به‌صورت برخط از تصاویر سه‌بعدی محدودۀ مرکزی بافت تاریخی اصفهان استفاده کنند.

این مقام مسئول شهرداری درباب ضرورت تهیۀ این نقشۀ تأکید کرد: کلان‌شهر اصفهان با برخورداری از بافت و ابنیۀ تاریخی در جایگاه یک شهرموزه می‌تواند نقشی مؤثر در توسعۀ مباحث فرهنگی و توریستی ایفا کند. این امر مستلزم رویکردهای جدیدی است که تلفیق تکنولوژی با مباحث فرهنگی، اجتماعی و خصوصاً اقتصاد گردشگری بخشی از آن است.

انتهای پیام

نظر شما