شناسهٔ خبر: 67488403 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کارشناس والیبال در گفت‌وگو با مهر:

با تحمیل کنندگان «پائز» برخورد شود/ مربیان همدیگر را قبول ندارند

سیده فرزانه شریفی

کارشناس والیبال با تاکید بر این که باید با کسانی که سرمربی برزیلی را به تیم ملی تحمیل کردند برخورد شود گفت: والیبال ایران برای دگرگونی نیاز به تزریق خون تازه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، والیبال ایران در سراشیبی سقوط قرار گرفته است؛ ملی‌پوشان والیبال ایران با موریس موتا پائز یک مربی گمنام برزیلی- فرانسوی در لیگ ملت‌های والیبال نتایج ضعیفی کسب کرد و از ۱۲ بازی، تنها دو پیروزی مقابل تیم‌های هلند و آمریکا به دست آورد و ۱۰ شکست در کارنامه خود ثبت کرد.

البته عمر مربیگری پائز در والیبال ایران چندان دوام نداشت و او که با ذهنیت برنده و امیدهای اغراق شده به والیبال ایران آمده بود بعد از هشت باخت متوالی توسط تقوی رئیس فدراسیون والیبال کنار گذاشته شد و نیمکت تیم ملی به دست دستیار ایرانی او پیمان اکبری سپرده شد.

اگرچه اکبری توانست بعد از هشت باخت متوالی، در دو بازی مقابل هلند و آمریکا با تیم ملی پیروز میدان شود، اما در دو مسابقه پایانی شکست خورد و به این ترتیب پرونده تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های والیبال با قرار گرفتن در جایگاه پانزدهمی بسته شد.

پس از عملکرد ضعیف و اخراج پائز، رئیس فدراسیون والیبال از جذب سرمربی خارجی طراز اول برای والیبال ایران سخن گفت. موضوعی که بارها و حتی قبل از مسابقات لیگ ملت‌ها که آخرین شانس ایران هم برای حضور در المپیک پاریس بود، مطرح شد اما در نهایت گزینه‌ای انتخاب شد که کمتر اهالی والیبال از او شناخت داشتند، حالا هم کلیدواژه مربی خارجی طراز اول در والیبال ایران دوباره تکرار شده و طبق شنیده‌ها حتی فدراسیون والیبال با چند گزینه هم گفت‌وگو کرده است.

نتایج ایران در لیگ ملت‌ها قابل پیش‌بینی بود

محمد محمد کاظم مربی و کارشناس والیبال ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره شرایط فعلی والیبال ایران گفت: نتایج تیم ملی در لیگ ملت‌ها قابل پیش‌بینی بود، البته نه با این شدت و فکر می‌کنم به کسب این نتایج به اتفاقاتی که در جریان مسابقات رقم خورد بی ارتباط نیست. ولی به طور کلی مشخص بود تیمی چنین برنامه‌ریزی را دارد نمی‌تواند با تیم‌های مطرح و قدرتمند که از مدت‌ها قبل برای این مسابقات آماده می‌شدند، رقابت کند. من به شخصه کاملاً توقع داشتم تیم ملی با توجه به روند آماده سازی، این نتایج را کسب کند.

شرایط نابسامان به وجود آورده اند

کارشناس والیبال ایران عنوان کرد: تیم ملی در لیگ ملت‌ها درصد خیلی جزئی شانس صعود به المپیک را داشت و از طرفی باید تلاش می‌کردیم جایگاه خودمان را در رنکینگ جهانی از دست ندهیم، اما متأسفانه با شرایط نابه جایی که برای تیم ملی فراهم کردیم و انتخاب‌های نادرستی که انجام دهیم، هر دو جایگاه را از دست دادیم. الان هم دوباره بحث مربی طراز اول خارجی مطرح شده است که من بعید می‌دانم این اتفاق رقم بخورد، در حال حاضر اکثر مربیان خارجی طراز اول مشغول تیمداری هستند و این موضوع به بعد از المپیک موکول می‌شود. بعد از المپیک هم اکثر مربیان یا به دنبال تمدید قرارداد هستند یا به دنبال موقعیت بهتر هستند و همین موضوع کار را برای والیبال ایران سخت خواهد کرد.

تفکرات تغییر نکند اوضاع خوب نمی‌شود

محمد کاظم عنوان کرد: فعلاً باید مسئولان فدراسیون منتظر بماند تا المپیک برگزار و پس از آن برای هدایت تیم ملی تصمیم بگیرند. به هر حال آن‌ها یک زمان مناسب برای جذب سرمربی داشتند که آن را از دست دادند و حالا باید مسئولان منتظر باشند که بعد از المپیک می‌توانند مربی طراز اول جذب کنند یا همچنان با مربیان درجه دو یا سوم باید کار کنند. قطعاً تا زمانی که این طرز تفکر در والیبال ایران تغییر نکند موفقیتی نصیب تیم ملی نمی‌شود. به نظرم جمعی که برای والیبال ایران تصمیم می‌گیرند باید تغییر کنند. یک نفر یا حتی یک گروهی پائز را به تیم ملی معرفی کرد و یک آسیب ملی به ورزش والیبال زدند این افراد باید تغییر کنند.

یک کارگروه با تفکر جدید تشکیل بدهند

وی گفت: والیبال ایران نیاز به ایده و تفکرات جدید دارد و باید از آن‌ها استفاده کنیم. در این چند سال اخیر تنها چند نفر خاص برای والیبال تصمیم می‌گیرند که در این چند وقت اخیر هم کار جالبی هم برای والیبال ایران انجام ندادند. به نظرم وقت آن رسیده که این تفکرات تغییر کند و افراد دیگری با ایده‌های جدیدی به فدراسیون بیایند. البته اگر قصدشان این باشد که شرایط خوبی برای والیبال ایران رقم بخورد. این رشته نیاز به خون تازه دارد و تنها یک نفر نمی‌تواند کار بزرگی انجام دهد. نیاز است یک کارگروه تا قبل از المپیک با تفکرات جدید تشکیل شود و برای انتخاب سرمربی به یک جمع بندی برسند و پس از آن مسئولان وارد مذاکره با او شوند. در چنین شرایطی مربی می‌تواند به ایران بیاید و با بازیکنان تیم ملی و لیگ ایران آشنا شود.

تشکیل تیم"ب" از واجبات است

محمد کاظم در ادامه خاطرنشان کرد: تشکیل تیم "ب" یکی از واجبات اصلی برای والیبال ایران است. به اعتقاد من باید یک سری افراد تغییر کنند تا والیبال دوباره به روزهای خوب خودش برگردد. سال آینده حضور در لیگ ملت‌ها هم برای ما اهمیت زیادی دارد. ما نباید این مسابقات را از دست بدهیم، این رقابت‌ها فرصت خوبی برای والیبال ایران است تا بتواند با تیم‌های بزرگ و مطرح رقابت کند. بنابراین از الان باید برنامه‌ریزی‌های برای تیم انجام شود تا والیبال بیشتر از این متضرر نشود.

از پتانسیل سعید معروف استفاده نمی‌کنیم

کارشناس والیبال ایران بااشاره به اینکه سعید معروف می‌تواند به عنوان گزینه اصلی برای هدایت تیم ملی والیبال انتخاب شود، عنوان کرد: من با شناختی که از سعید دارم بعید می‌دانم او دستیاری مربیان طراز اول را هم قبول کند، بنابراین به اعتقاد من او می‌تواند یکی از گزینه‌ها برای هدایت تیم ملی باشد. او یک اعتبار برای والیبال ایران است و ما می‌توانیم از این گزینه به خوبی استفاده کنیم. معروف انسان بسیار باهوشی است و اگر به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شود قطعاً کادر قوی با خودش می‌آورد. ما می‌توانیم به این گزینه هم فکر کنیم و از او استفاده کنیم.

چین پیشنهاد مربیگری به معروف داد

وی عنوان کرد: مگر به آلمان که در رشته فوتبال با یک مربی ۳۶ ساله آلمانی کار می‌کند، باید خرده بگیریم. خیلی از تیم‌ها با مربیان جوان خود کار می‌کنند مگر آسیبی به آن تیم‌ها وارد شده است؟! اتفاقاً به نظر من آن‌ها برای آینده سرمایه گذاری می‌کنند تا از ظرفیت و پتانسیل خودشان استفاده کنند. من چند روز پیش شنیدم سعید از چین پیشنهاد داشته و آن‌ها مایل بودند که هدایت تمام تیم‌های پایه را به او بسپارند اما معروف این پیشنهاد را نپذیرفته است. آن‌ها نسبت به سرمایه‌های ما این دید را دارند ولی متأسفانه مسئولان به آن‌ها بی توجه هستند.

مربیان ایرانی همدیگر را قبول ندارند

محمد کاظم گفت: در والیبال ایران هم ما این ظرفیت و پتانسیل را داریم اما یا به دنبال تخریب یکدیگر و یا به دنبال زیرآب زدن همدیگر هستیم. هر کسی به دنبال این است که گزینه خودش روی کار بیاید تا منافعش تأمین شود. متأسفانه این مسائل چند سالی است که در والیبال ایران باب شده است. از بین مربیان داخلی چندین گزینه هستند که توانایی خوبی دارند و در سطح بالایی قرار دارند اما همین افراد هم هیچ کدام یکدیگر را قبول ندارند و حتی حاضر نیستند با هم کار کنند. حالا بماند که در این میان مسائل حاشیه‌ای هم برای یکدیگر درست می‌کنند.

کار با قربان صدقه جلو نمی‌رود

وی خاطرنشان کرد: من متأسفم از اینکه شهرام محمودی در تلویزیون گفت ولاسکو با آن‌ها چگونه رفتار می‌کرده است. متأسفانه گویا ورزش ما با این افراد بداخلاق همیشه باید جلو برود و انگار باید یک نفر چوب بالای سر ما بگذارد. ولاسکو وقتی به ایران آمد همه چیز را خودش تعیین می‌کرد. از انتخاب دستیار تا مربی بدنساز و سرپرست به انتخاب او بود و کسی را نمی‌توانستند به او تحمیل کنند. اختیاردار همه امور بود و با توجه به تجربه‌ای هم که داشت به تیم ملی کمک کرد تا به نتیجه برسد. در ورزش ایران کار با قربان صدقه جلو نمی‌رود.

والیبال نیاز به آشتی ملی دارد

کارشناس والیبال ایران عنوان کرد: به نظرم والیبال ایران در وهله اول نیاز به تشکیل کارگروهی دارد که افراد با ایده‌های جدید برای والیبال تصمیم بگیرند و بعد از آن هم والیبال نیاز به آشتی ملی دارد. ما باید ابتدا زیرساخت را آماده کنیم. فرض کنید بهترین مربی دنیا هم هدایت تیم ملی را قبول کرد وقتی امکانات خوب نداشته باشد، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. باید این مسائل برطرف شود تا دوباره والیبال به روزهای خوب خود برگردد.

با تحمیل کنندگان پائز برخورد شود

محمد کاظم بااشاره به عملکرد پائز گفت: پائز مربی درجه چهارم یا پنجم بود. قبل از اینکه او به ایران بیاید از این مربی به عنوان ولاسکو دوم یاد می‌کردند، اما متأسفانه دیدیم که همه بر باد رفت. به نظرم باید پای نفراتی که پائز را به والیبال ایران معرفی و از او حمایت کردند از والیبال ایران کوتاه شود. حضور این مربی به تیم آسیب ملی زد و از طرفی غرامت آن مربی هم باید پرداخت شود و نمی‌توانند از زیر بار این موضوع فرار کنند بنابراین بهتر است با مسببان حضور این مربی برخورد شود تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.

جوانان را کنار گذاشته شدند

وی در مورد جوانگرایی در تیم ملی والیبال ایران عنوان کرد: ما بازیکن جوان در ترکیب تیم ملی نداریم و همگی بازیکنان در رده بزرگسالان هستند و هیچ کدام در رده سنی جوانان نیستند. البته که برخی از بازیکنان سن پایین‌تری دارند اما ورزش ایران همیشه این پتانسیل را داشته اما اینکه از این بازیکنان جوان در کجا و با چه شرایطی استفاده کنیم تا این سرمایه بیشتر شود نه اینکه آن‌ها را بسوزانیم. خیلی از بازیکنان والیبال ایران ستاره بودند و در یک یا دو دوره در تیم ملی هم بازی کردند اما محو شدند. روی برخی بازیکنان سرمایه گذاری شد اما خیلی راحت هم کنار گذاشته شدند. همه هم می‌دانند منظورم کدام بازیکنان هستند.

نظر شما