شناسهٔ خبر: 67488236 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

سالاریه خبر داد

پرتاب همزمان ۲ ماهواره بخش خصوصی در سال جاری/ ساخت منظومه ماهواره اینترنت اشیا در دستور کار سازمان فضایی

ایسنا

رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب همزمان ۲ ماهواره کوثر و هدهد در سال جاری خبر داد و گفت: همچنین فرآیند ساخت کل پروژه شهید سلیمانی که شامل منظومه ماهواره اینترنت اشیا است، اواخر امسال شروع می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، دکتر حسن سالاریه در پاسخ به این سؤال که ماهواره‌های کوثر و هدهد بخش خصوصی که قرار بود با پرتاب بین‌المللی انجام شوند، آیا محقق خواهد شد؟ توضیح داد: امسال همان طور که اعلام هم شده بود، انشاءالله سال ویژه‌ای برای پرتاب ماهواره‌های توسعه داده شده توسط بخش خصوصی خواهد بود. ماهواره «کوثر» که یک ماهواره سنجشی است و سازمان فضایی اقدام به انعقاد قرارداد خرید تصاویر آن کرده و مسیر را برای بازارسازی محصولات بخش خصوصی باز کرده است، مقرر شده در سال جاری پرتاب شود و در مدار قرار گیرد.

وی افزود: البته همان طور که در خبرهای گذشته هم آمده، چندماهی پرتاب ماهواره به تاخیر افتاد. ماهواره «هدهد» هم به عنوان یک ماهواره تحقیقاتی-ارتباطی مقرر است همزمان با ماهواره «کوثر» پرتاب شود.

سالاریه با تاکید بر اینکه تاریخ دقیق پرتاب در آینده نزدیک معلوم خواهد شد و اطلاع‌رسانی می‌شود، ادامه داد: ماهواره‌های دیگری نیز که به سفارش پژوهشگاه فضایی توسط بخش خصوصی در حال ساخت است، انشاءالله در سال جاری پرتاب خواهد شد. البته گاهی اوقات تاریخ‌های پرتاب به دلایل مختلف فنی جا به جا می‌شود که در صنعت فضایی چندان دور از ذهن نیست.

ماهواره اینترنت اشیاء سازمان فضایی

رئیس سازمان فضایی با اشاره به پروژه ماهواره اینترنت اشیاء، توضیح داد: منظومه باریک باند تعریف شده در قالب پروژه شهید سلیمانی نیز امسال طبق برنامه‌ریزی به مراحل خوبی خواهد رسید.

وی یادآور شد: این پروژه که از اواسط سال گذشته با اعتماد به بخش خصوصی و با هدف توسعه بازار فناوری‌های فضایی و تقویت و توسعه زیست بوم خصوصی حوزه فضایی مرحله طراحی آن شروع شد، امسال به ساخت نمونه‌های آزمایشی می‌رسد و امیدواریم پرتاب‌های آزمایشی آن با هدف صحه‌گذاری نهایی طراحی و انجام اصلاحات مورد نیاز شروع خواهد شد.

سالاریه افزود: در صورتی که مشکل فنی خاصی پیش نیاید، باید امسال نمونه ماهواره‌های تشکیل دهنده این منظومه نهایی شوند و فرایند ساخت کل منظومه از اواخر امسال شروع شود.

وی اضافه کرد: ناگفته نماند که مطالعه نسل‌های بعدی همین منظومه از سال گذشته شروع شده است و به زودی فرایند مناقصه برای ماهواره‌های پیشرفته‌تر نسل بعدی شروع خواهد شد.

ماهواره خیام

سالاریه با اشاره به عملکرد ماهواره «خیام»، اظهار کرد: دسترسی به تصاویر ماهواره «خیام» توسط دستگاه‌های دولتی در قالب تفاهم‌نامه و ثبت سفارش دوره‌ای در حال انجام است.

وی افزود: در این راستا برخی دستگاه‌ها چون به طور متناوب نیاز به تصویر از مکان‌های خاص دارند، با سازمان فضایی یا پژوهشگاه فضایی تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند و تصاویر مورد نیازشان بر اساس قابلیت ماهواره در حال اخذ است. علاوه بر این می‌توانند از مسیر سایت پژوهشگاه فضایی یا سازمان فضایی هم اشخاص حقوقی و یا اساتید و دانشجویان بر اساس روالی که در سایت مشخص شده است، از بین تصاویر آرشیوی اقدام به دریافت تصویر کنند یا سفارش‌گذاری کنند.

سالاریه خاطر نشان کرد: البته خدمات تکمیلی با ارزش افزوده نیز که به معنای پردازش‌های اضافی و تهیه گزارش است، قابل ارائه است که در حوزه‌های راهبردی بنا بر درخواست دستگاه‌ها ارائه می‌شود.

نظر شما