شناسهٔ خبر: 67487488 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

حجت‌الاسلام ماندگاری تبیین کرد؛ مهمترین شاخص‌های دینی برای انتخاب رئیس‌جمهور

استاد حوزه و دانشگاه به ضرورت توجه به سه شاخصه دینی در انتخاب رئیس‌جمهور جدید اشاره کرد و گفت: تکیه و اعتماد به خدا، نگاه به توانمندی‌های داخلی و ولایت‌مداری، مهمترین شاخصه‌های دینی در انتخاب رئیس‌جمهوری آینده ایران است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه در مراسم چهلمین روز شهادت شهدای خدمت و شهید آیت‌الله رئیسی که روز گذشته با حضور جمعی از فرماندهان و مسئولان عالی‌رتبه کشوری و لشکری در مسجد حضرت امام خمینی(ره) ستاد ارتش برگزار شد، با اشاره به ۱۰۴ سوره «کهف»؛ «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمالًا»، گفت: جوانان عزیز زیانکارترین مردم افراد ریاست‌طلب، شهرت‌طلب و قدرت‌طلب هستند که این صفات موجب حب دنیا می‌شود. اسکندر مقدونی نصف دنیا را مالک بود اما دست خالی از دنیا رفت‌. برخی می‌گویند کاش ثروت و مال قارون را داشتیم اما ببینید چگونه زمین قارون را در عین ثروتمند بودن، بلعید. 

وی با اشاره به آیه «یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ»، افزود: در روز قیامت که یوم‌الفرار است، شدت آن روز به حدی است که اقربا و نزدیکان انسان که یک روز طاقت فراقشان را نداشتیم و آنها را یاور و همراه خود در زندگی می‌پنداشتیم و همواره به آنان پناه می‌بردیم، امروز از همه آنان می‌گریزیم.

ماندگاری با تأکید بر اینکه شهدای خدمت برنده حقیقی و «أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» هستند، چرا که دل به دنیا نبسته بودند، ادامه داد: خوشا به حال این شهدا که در جوار قرب رحمت الهی و نعمت‌های بهشتی هستند «فَضَّل‌َ اللّه‌ُ المُجاهِدِین‌َ عَلَی‌ القاعِدِین‌َ أَجراً عَظِیماً».

وی با اشاره به عزتی که خداوند به شهید رئیسی با اعطای درجه شهادت داد، گفت: بیش از ۹۰ نفر از سران کشورها برای ادای احترام به پیکر مطهر شهیدان خدمت به کشور آمدند. ۲۵ درصد جمعیت دنیا هند، پاکستان، لبنان و افغانستان و... برای آنها عزای عمومی اعلام کردند و دنیا برای شهادت شهید رئیسی و یارانش تعظیم کرد. 

ماندگاری در بخش دیگر از بیاناتش به ضرورت توجه مردم به انتخاب رئیس‌جمهور آینده اشاره و بیان کرد: خداوند دنیا را میدان انتخاب معرفی کرده است «إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا » و اجباری نیست «لا إِکراهَ فِی الدِّینِ» این قاعده هستی است و خداوند راه و چاره را تبیین کرده است‌ اما خداوند براساس آیه ۸، سوره اسرا و آیه ۱۱، سوره رعد می‌گوید تبعات انتخابتان را قبول کنید. نتیجه انتخاب بنی‌صدر ۱۷ هزار شهید ترور بود که دودش در چشم همه مردم ایران رفت. شهید رئیسی را ما انتخاب کردیم و سودش به نفع همه بود. 

استاد حوزه و دانشگاه به برخی از دستاوردهای دولت شهید رئیسی چون فروش نفت به ۳ میلیون بشکه، افزایش حجم خرید گندم از گندم‌کاران، تأمین ناترازی برق و آب، احیای کارخانه‌ها و کارگاه‌های نیمه فعال و غیرفعال و اشتغال‌آفرینی اشاره کرد و گفت: دولت شهید رئیسی بسیاری از پروژه‌های بر زمین مانده را به اتمام رساند. پس اگر درست انتخاب کردیم خداوند ما را یاری می‌کند «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم» و اگر درست انتخاب نکردید، خداوند مهلت می‌دهد.

ماندگاری به ضرورت توجه به سه شاخصه دینی حیات طیبه در انتخاب رئیس‌جمهور منتخب اشاره کرد و ادامه داد: تکیه و اعتماد بر خدا مهمترین شاخصه دینی در انتخاب فرد است. با خدا باش پادشاهی کن «وَ مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ». ما این منطق را به دنیا یاد دادیم، مردم غزه را ببیند که ۹ ماه در برابر انواع و اقسام جنایت‌های رژیم صهیونیستی ایستادگی کردند این منطق با خدا بودن است. برای همین مقاومت جوانان آمریکایی و اروپایی به پاخاستند و می‌گویند «إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا» این یعنی صدور انقلاب و فرهنگ قرآنی به دنیا که از جمهوری اسلامی ایران نشئت گرفته است.

وی با تأکید بر انتخاب فردی که اعتماد به خدا داشته باشد، گفت: این یک درجه بالاتر از اعتقاد به حضرت حق است. بنابراین باید ببینیم منتخبان چه میزان به خدا اعتماد دارند و از برنامه‌های تبلیغاتی و مناظرات، امید نامزدها مشخص است. کسی که با خدا باشد ناامید نمی‌شود.

ماندگاری تأکید کرد: شاخصه دوم در انتخاب رئیس‌جمهور منتخب توجه و نگاه به توانمندی‌های داخلی است «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ»، دشمنان نظام هنگامی که احساس کنند ما ضعیف هستیم، به حمله تشویق می‌شوند اما هنگامی که احساس کنند نیرومند هستیم، مجبور می‌شوند در طرح‌ها و برنامه‌های خود تجدیدنظر کنند. 

وی به شاخصه سوم و اینکه رئیس‌جمهور منتخب باید در مسیر ولایت باشد، اظهار کرد: مردم به این نکته در میان نامزدها توجه کنند برخی صرفا در زبان پیرو خط ولایت هستند چراکه بنابر آیه قرآن «فَإِنَّ حِزبَ اللَّهِ هُمُ الغالِبونَ».

 ماندگاری در پایان گفت: شهدا حیات و مماتشان تاجرانه هست «إِنَّ اللَّهَ اشتَریٰ مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ».

یادآور می‌شود، تلاوت آیاتی از قرآن توسط حمیدرضا نصیری از قراء ارتش، پخش کلیپی از دستاوردهای شهید آیت‌الله رئیسی، اجرای گروه نوجوان هم‌خوانی شمیم رحمت از گروه مخابرات ستاد مشترک ارتش، قطعه‌ای و  مدیحه‌سرایی داوود امیر سرداری از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

 آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، پس از افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در مسیر افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه ورزقان دچار سانحه سقوط بالگرد شد و در شب ولادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، به همراه آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم؛ نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر امور خارجه، مالک رحمتی؛ استاندار آذربایجان شرقی،سردارسیدمهدی موسوی؛ فرمانده یگان حفاظت ریاست‌جمهوری و سرهنگ سیدطاهر مصطفوی، خلبان، سرهنگ محسن دریانوش، کمک‌خلبان و سرگرد بهروز قدیمی، مهندس پرواز به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

نظر شما