شناسهٔ خبر: 67485457 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

اپل با پیش‌بینی تقاضای ۱۰۰ میلیونی برای آیفون ۱۶، سفارش تولی... -

اقتصاد ایران: عطش کاربران برای امتحان‌کردن قابلیت‌های Apple Intelligence یکی از دلایل اپل برای افزایش حجم سفارش‌های تولید پردازنده‌ی A18 است.

صاحب‌خبر -

رونمایی از هوش مصنوعی اپل و استقبال کاربران از قابلیت‌هایی که اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۲۴ به آن‌ها اشاره کرد، باعث شده است که این غول فناوری حجم پردازنده‌های مورد نیاز برای تولید آیفون ۱۶ را به حجم ۱۰۰ میلیون واحد برساند.

وب‌سایت CTEE در گزارش خود دررابطه‌با سفارش اولیه پردازنده‌ی A18 از TSMC به این موضوع اشاره می‌کند که حجم سفارش اولیه‌ی اپل برای پردازنده‌های سری آیفون ۱۵ بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون واحد بود؛ عددی که حالا، برای آیفون ۱۶، حدود ۱۰ میلیون بیشتر شده است.

افزایش حجم سفارش اپل از TSMC برای تولید پردازنده‌ی A18 و رساندن آن به حجم ۱۰۰ میلیون واحد، احتمالاً تا حدی به رونمایی از هوش مصنوعی اپل بستگی دارد.

به گفته‌ی اپل، تنها گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس که مجهز به پردازنده‌ی A17 Pro هستند، می‌توانند از قابلیت‌های هوش اپل استفاده کنند. با این حساب، دارندگان سایر مدل‌های گوشی آیفون، برای امتحان‌کردن قابلیت‌ها چاره‌ای به‌جز تهیه‌ی مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون ۱۵ یا خرید یک مدل از سری آیفون ۱۶ نخواهند داشت.

مدل‌های پیچیده‌ی هوش مصنوعی اپل، برای اجرا در روی دستگاه، به پردازنده‌ی قدرتمندی نیاز دارند. همین موضوع، به بهانه‌ای برای اپل تبدیل شده است تا با درنظرگرفتن افزایش احتمالی تقاضا برای خرید سری آیفون ۱۶، به دنبال خرید پردازنده‌های A18 بیشتری باشد.

هنوز اطلاعات دقیقی از جزئیات پردازنده‌های سری آیفون ۱۶ در دسترس نیست؛ باوجوداین، احتمال دارد که آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس با پردازنده‌ی A18 Pro عرضه شوند.

گمانه‌زنی‌ها در مورد پردازنده‌ی آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس نیز به مدل A17 Pro اشاره دارد. این پردازنده پیش از این در مدل‌های پرو و پرو مکس سری آیفون ۱۵ به کار رفته است.

پردازنده‌ی A17 Pro با نسل دوم فرایند سه نانومتری TSMC که با نام N3E شناخته می‌شود، ساخته شده است. این فناوری، عملکرد پردازنده را بهبود می‌بخشد و قیمت تمام‌شده‌ی آن را نیز کاهش می‌دهد و همین دو ویژگی سبب می‌شود که TSMC برای تولید A18 Pro نیز از همین فرایند استفاده کند.

مقاله‌های مرتبط
  • آیفون ۱۶ پرو احتمالاً به پنل پیشرفته و پرنورتر M14 سامسونگ مجهز می‌شود
  • چرا آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس به هوش مصنوعی اپل مجهز نمی‌شوند؟

باتوجه‌به سایر سخت‌افزارهای مورد نیاز برای اجرای مدل‌های زبانی بزرگ هوش مصنوعی اپل، انتظار داریم که هر چهار مدل سری آیفون ۱۶ با رم ۸ گیگابایت یا بالاتر عرضه شوند و دوران رم‌های ۶ گیگابایتی در گوشی‌ آیفون به اتمام برسد.

تمام مدل‌های گوشی آیفون ۱۶، احتمالاً مطابق زمان‌بندی سال‌های قبل در پاییز امسال و اواسط سپتامبر (اواخر شهریور و اوایل مهر) رونمایی می‌شوند.

نظر شما