شناسهٔ خبر: 67485417 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

منصور برزگر پیشکسوت کشتی‌ ایران

ملی‌پوشان کشتی انتظارات را برآورده می‌کنند

حسن یزدانی برای تقابل با بروکس باید برنامه داشته باشد

صاحب‌خبر -

[امیرعلی عوض‌پور] منصور برزگر، پیشکسوت کشتی ایران، درخصوص شرایط این روزهای کشتی آزاد کشورمان پیش از آغاز رقابت‌های المپیک 2024و درباره تقابل احتمالی حسن یزدانی و آرون بروکس در این مسابقات گفت: «این دو کشتی‌گیر هنوز با هم کشتی نگرفته‌اند اما مربیان با فیلم‌هایی که از رقیب یزدانی دارند، باید روی کشتی‌های این حریف آمریکایی کار کنند و نقاط قوت و ضعف او را بسنجند. اگر این اتفاق رخ ندهد، کار سخت خواهد شد. برای مقابله با این حریف، باید یک طراحی درستی صورت بگیرد و نباید چشم بسته به میدان برویم.»
ششمین مرحله از اردوی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان روزهای ۸ لغایت ۱۸ تیرماه برگزار می‌شود. در این اردو نفرات مطرحی مانند رحمان عموزاد خلیلی، یونس امامی، حسن یزدانی، امیرعلی آذرپیرا و امیرحسین زارع حضور دارند و خود را برای مسابقات المپیک 2024پاریس آماده می‌کنند.
آزادکاران کشورمان در حالی خود را برای بزرگ‌ترین رویداد ورزشی پیش‌رو آماده می‌کنند که چشم بسیاری به‌دنبال درخشش این ورزشکان است. با این حال فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر در تلاش هستند که انتظارات را بالا نبرند و طی صحبت‌هایی که در حضور وزیر ورزش و جوانان داشت، تأکید کرد که نباید بار مدال‌آوری‌ها روی دوش کشتی در مسابقات المپیک بیاید. او در این رابطه گفت: «بچه‌ها اردوهای سنگینی را پشت سر گذاشته‌اند. کار ما در المپیک سخت است. بعد از انقلاب طلاهای کشتی آزاد در المپیک در حقیقت ۳ مدال طلاست. این نیست که فکر کنیم به ما به راحتی در المپیک طلا می‌دهند. ما اگر یک طلا در المپیک پاریس بگیریم، بردیم و کلاه‌مان را بالا می‌اندازیم. المپیک است و کار سختی داریم. من هم به‌عنوان مسئول و هم کشتی‌گیر در المپیک بوده‌ام. بار را روی دوش کشتی نگذارند. اگر یک طلا بگیریم برنده شده‌ایم. بچه‌ها در اوج تمرینات هستند و ۲ هفته از تمرینات سنگین آنها باقی مانده است. ما مأمور به وظیفه‌ایم و بقیه دست خداست.»
منصور برزگر، پیشکسوت کشتی ایران، در گفت‌وگویی که با «شهروند» داشت، درخصوص وضعیت ملی‌پوشان کشتی صحبت‌های مختلفی به میان آورد. او ابراز امیدواری کرد که کشتی‌گیران کشورمان بتوانند در آوردگاه المپیک عملکرد مطلوبی داشته باشند و تأکید کرد با وجود انتظاراتی که از کشتی وجود دارد، نباید فشار اضافه‌ای روی کشتی شکل بگیرد تا تمرکز لازم از دست برود. گفت‌وگوی منصور برزگر را با «شهروند» می‌خوانید:

آقای برزگر شرایط کشتی آزاد کشورمان را پیش از مسابقات المپیک چطور می‌بینید؟
من در اردو و تمرینات تیم نیستم اما معتقدم باتوجه به شرایطی که وجود دارد، حسن یزدانی شانس کسب طلای المپیک در این وزن را دارد و می‌تواند برای کشور افتخارآفرینی کند.

 کشورمان در کشتی آزاد 5نماینده دارد و فکر می‌کنید از این 5کشتی‌گیر چه تعداد مدال به‌دست خواهیم آورد؟
من دقیقا نمی‌توانم نظر قطعی بدهم، اما این را باید بگویم که مردم ایران از کشتی توقع دارند و بچه‌ها باید تمام تلاش خود را بکنند. کشتی همیشه آبروی ورزش ایران را حفظ کرده است و ان‌‌شاءالله در این دوره هم حفظ کند.

 خیلی‌ها می‌گویند که کشتی، امید اصلی کسب مدال باتوجه به سهمیه‌های به‌دست آمده است. باتوجه به این مسئله فکر می‌کنید در المپیک پیش‌رو چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد؟
همانطور که مشخص است، انتظار مدال‌آوری برای کشتی همیشه وجود داشته است، اما اینکه چطور و به چه شکل باید این اتفاق  صورت بگیرد، باید اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت تیم ملی داشت. مردم نمی‌گویند که اقتصاد، بودجه، اردو و تمرین کشتی درست است یا خیر. مردم از کشتی مدال می‌خواهند و امیدوارم این اتفاق صورت بگیرد.

 حسن یزدانی پس از اتمام دوران مصدومیتش، توانسته شرایط مناسبی این روزها داشته باشد. با توجه به روحیاتی که از حسن یزدانی سراغ دارید، فکر می‌کنید وضعیت این کشتی‌گیر برای المپیک چطور باشد؟
حسن یزدانی در مسابقات اخیر، عملکرد خوبی داشت. من از جزئیات دقیق مصدومیت او آگاه نیستم اما با شرایطی که کشتی گرفته است، فکر می‌کنم بتواند انتظارات را برآورده کند.

رقیب حسن یزدانی، دیوید تیلور در این المپیک حضور ندارد و آرون بروکس، جایگزین این کشتی‌گیر آمریکایی است. به‌نظر شما بروکس مثل تیلور می‌تواند برای یزدانی دردسرساز باشد؟
اینها هنوز با هم کشتی نگرفته‌اند، اما مربیان با فیلم‌هایی که از رقیب یزدانی دارند، باید روی کشتی‌های این حریف آمریکایی کار کنند و نقاط قوت و ضعف او را بسنجند. اگر این اتفاق رخ ندهد، کار سخت خواهد شد. برای مقابله با این حریف، باید یک طراحی درستی صورت بگیرد و نباید چشم بسته به میدان برویم.

شما ابتدای مصاحبه گفتید که مردم از کشتی توقع مدال دارند اما رئیس فدراسیون کشتی معتقد است که نباید انتظارات بالایی برای کشتی‌گیران شکل بگیرد. شما به‌عنوان پیشکسوت کشتی کشورمان چه پیشنهادی برای ملی‌پوشان دارید؟
به‌نظر من رسانه‌ها نباید جو به‌وجود بیاورند و بگذارند مربیان کار خودشان را بکنند و فدراسیون‌ برنامه‌های خود را پیش ببرد و یک جو آرامی شکل بگیرد تا تمرکز و آرامش کشتی‌گیران دچار اختلال نشود. اگر این آرامش وجود داشته باشد، کشتی فرنگی و آزاد انتظارات را برآورده خواهد کرد.

نظر شما