شناسهٔ خبر: 67484414 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

پس از سال‌ها خصومت؛ حرکت ترکیه بسوی سوریه - اکونیوز

اقتصاد ایران: سوریه و ترکیه درحال اتخاذ گام‌هایی آرام برای پایان ۱۲ سال خصومت و قطع روابط سیاسی هستند و نشانه هایی از احیای روابط هویدا شده است. دو طرف برای اولین بار از ۲۰۱۲ در خاک سوریه دیدار کردند که می تواند مقدمه ای برای مذاکرات سطح بالاتر میان دو کشور باشد.

صاحب‌خبر -
- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، دور جدید مذاکرات‌ پنهانی ترکیه و سوریه با میانجی‌گری روسیه آغاز شده که اولین نشست سوری-ترکی در خصوص مسائل امنیتی در خاک سوریه برگزار است. براساس گزارش روزنامه آیدین‌لیک ترکیه این دیدار در پایگاه حمیمیم لاذقیه (محل حضور نظامی روسیه) بود و پیش از این هم منابع رسانه ای در سپتامبر 2022 از مذاکرات پنهان «علی مملوک»، رئیس استخبارات سوریه با «هاکان فیدان» رئیس وقت میت (سازمان اطلاعات ملی) ترکیه خبر داده بودند.  

 

.

 

در همین زمینه «احمد کوسا»، کارشناس سوری با اشاره به نشست نمایندگان دو طرف در الحمیمیم، اظهار داشت: توافق میان دمشق و آنکارا صورت نمی گیرد مگر اینکه ارتش ترکیه از شمال سوریه که درآنجا به بهانه حضور کردها و آمریکا حضور دارد، خارج شود. در ضمن باید به وضعیت ادلب هم توجه کنیم، نیروهای ترکیه باید از آنجا خارج شوند و از حمایت تروریست‌ها دست بردارند. 

کشور ترکیه , کشور سوریه , آخرین تحولات سوریه , کردهای سوریه , کشور روسیه , قسد ,

پیش از این «فیصل مقداد»، وزیر امور خارجه سوریه نیز در نشست خبری خود با «علی باقری»، سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پایبندی کشورش به حاکمیت ملی،  بر خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه به عنوان پیش شرط اساسی برای باز شدن مسیر روابط دمشق با بزرگترین کشور همسایه یعنی ترکیه تاکید کرد. 

فیصل مقداد اظهار داشت: می‌خواهیم به روشنی ببینیم، ترکیه به عقب نشینی از سرزمین‌های سوریه و عدم حمایت از گروه های تروریستی و مسلح التزام دارد. اشغالگری در شمال سوریه توسط طرف ترکی نباید ادامه داشته باشد، زیرا این امر شانس هرگونه تلاشی را که برای عادی‌سازی روابط بین دو کشور انجام شود را کاهش می‌دهد و توافق صورت نمی‌گیرد مگر اینکه عقب نشینی به طور آشکار انجام شود. 

در این میان عنصر گروه های مسلح کردی که با حمایت آمریکا در منطقه شمال ترکیه حضور دارند مولفه قابل توجهی در نزدیک شدن دیدگاه طرفین به شمار می رود و همین فضا باعث شده تا آنکارا در برخورد با پرونده‌ سوریه انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهد، چراکه رهبران ترکیه خطرات قسد برای امنیت ملی شان را درک می‌کنند. 

در همین زمینه «گئورگ الماسیان»، کارشناس مسائل بین‌الملل به خبرگزاری تسنیم گفت: خطر قسد برای امنیت ملی ترکیه است که مسیر مذاکرات را روشن می‌کند و اینکه مذاکرات  به کجا می رود، هنوز مشخص نیست ولی حرکتی دیپلماتیک در منطقه برای حل این موضوع شکل گرفته است.

انتهای پیام/

 

نظر شما