شناسهٔ خبر: 67483909 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه تهران:

همه دانشگاه‌های دنیا برای اعتلای صلح جهانی زیر چتر شبکه ۱۷۵۷ قرار می‌گیرند

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه تهران با اشاره به تاسیس شبکه دانشگاه‌های جهان تحت عنوان «شبکه ۱۷۵۷» توسط این دانشگاه و پذیرش عضویت همین تعداد دانشگاه دنیا در این شبکه گفت: همه دانشگاه‌های دنیا برای اعتلای هرچه بشتر صلح جهانی زیر چتر شبکه ۱۷۵۷ قرار می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سیدمحمد مقیمی عصر سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ در آئین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران که با حضور محمدعلی زلفی گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، محمدرضا مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم، سعیدرضا عاملی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفرای خارجی و جمعی از شخصیت های سیاسی، علمی و فرهنگی در محل مصلی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: ایران مهد تمدن دنیا است و دانشگاه تهران نیز نگین این تمدن بزرگ است.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز شاهد برگزاری آئین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران هستیم، گفت: این مراسم به دنبال مصوبه مجمع عمومی یونسکو که بر اساس آن ایران به عنوان آغازگر سنت دانشگاهی در دنیا شناخته شده و همچنین ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط آیت الله رئیسی رئیس جمهور فقید در سپردن مأموریت برگزاری بزرگداشت سنت ۱۷۵۷ ساله آموزش عالی در ایران به دانشگاه تهران برگزار می شود.

مقیمی همچنین اظهارکرد: اکنون ایران عزیز بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و بدنبال یک غفلت طولانی تاریخی دوباره پر درآورده و عزم خود را جزم کرده تا بواسطه آموزش عالی در احیای تمدن خود، تمدن سازی و پیشرفت تمدن بشری گام های اساسی بردارد.

همه دانشگاه‌های دنیا برای اعتلای صلح جهانی زیر چتر شبکه ۱۷۵۷ قرار می‌گیرند

رئیس دانشگاه تهران بیان کرد: امروز به لطف افتخار تاسیس شبکه دانشگاه های جهان با عنوان شبکه ۱۷۵۷ توسط دانشگاه تهران و همین تعداد دانشگاه در دنیا که عضویت این شبکه را پذیرفته اند، از منشور سند این شبکه بهره برداری خواهد شد.

مقیمی با بیان اینکه تمدن ایران همیشه ثابت کرده هنگامی که اعتلا پیدا می کند، در خدمت رفاه و آسایش بشریت خواهد بود، افزود: امروز که به شدت نیازمند آرامش و صلح جهانی هستیم، دانشگاه تهران این نقش را برعهده خواهد گرفت و دانشگاه های جهان را برای اعتلای هرچه بیشتر صلح جهانی زیر چتر شبکه ۱۷۵۷ قرار خواهد داد.

ایران با داشتن سنت دیرپای آموزش عالی نقش زیادی در توسعه آموزشی دنیا خواهد داشت
سرپرست دفتر ملی یونسکو در تهران نیز در این آئین گفت: باعث افتخار است که از طرف یونسکو روز بزرگ گرامیداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی و فرارسیدن ۹۰ سالگی دانشگاه تهران را تبریک بگویم.

یان سرانگ افزود: دانشگاه تنها نهاد سازمان ملل است که در برنامه های خود به آموزش عالی توجه و کیفیت در آموزش عالی را در برنامه های جهانی خود با تمرکز بر همه اقشار جامعه برنامه ریزی می کند.

وی بیان کرد: آموزش عالی در واقع میراث فرهنگی و یک سرمایه معنوی علمی است که به توسعه جوامع و اشخاص در همه ابعاد از جمله اقتصادی، فناوری، زندگی شخصی، بازار کار و یادگیری مهارت ها کمک می کند.

سرپرست دفتر ملی یونسکو گفت: آموزش عالی درصدد ایجاد زمینه و دسترسی برابر زنان و مردان به آموزش های کیفی و حرفه ای است و ایران به این جهت برخورداری از سنت دیرپای آموزش عالی نقش زیادی را در برنامه های توسعه آموزشی خواهد داشت.
وی همچنین افزود: سازمان یونسکو تسهیلاتی را برای دولت های عضو به منظور توسعه مهارت های راهبردی و سیاست های مبتنی بر دانش درجهت ظرفیت سازی و آموزش کیفی و دسترسی به آموزش عالی و ارتقاء پاسخگویی فراهم کرده است.

سرپرست دفتر ملی یونسکو در تهران همچنین گفت: این دفتر همکاری های بین المللی و شبکه سازی را در قالب برنامه ها و کرسی های همزاد انجام می دهد و اکنون ۱۶ کرسی یونسکو در ایران تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می کنند.

به گزارش ایرنا، در این آئین که به همت جمعی از دانشجویان ایرانی و غیرایرانی دانشگاه تهران برگزار شد، مراسم حمل پرچم ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی ایران، توسط ۵۰۰ فارغ‌التحصیل و دانشجوی در آستانه فارغ‌التحصیلی دانشگاه تهران با لباس‌های ویژه فارغ‌التحصیلی به اجرا درآمد.

از نکات قابل توجه این آئین حضور مسن‌ترین دانش‌آموخته دانشگاه تهران همچنین پرجمعیت‌ترین خانواده دانشگاه تهرانی که همه اعضای خانواده آنها تمامی مقاطع تحصیلی خود را در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند، بود.

همه دانشگاه‌های دنیا برای اعتلای صلح جهانی زیر چتر شبکه ۱۷۵۷ قرار می‌گیرند

پخش کلیپ های تصویری تعدادی از روسای دانشگاه‌های خارج از کشور در تمجید نقش ایران در پایه‌گذاری آموزش عالی در دنیا، رونمایی از کلیپی تصویری در ارتباط با سیرپایه‌گذاری آموزش عالی در ایران از تأسیس دانشگاه جندی شاپور تا دانشگاه تهران رونمایی از فرش ۹۰ سالگی دانشگاه تهران، کتاب از جندی شاپور تا دانشگاه تهران همچنین رونمایی از سکه و یادمان ۱۷۵۷ و ثبت عکس یادگاری مقابل سردر دانشگاه از دیگر بخش های این آئین بود.

۲۵ اردیبهشت امسال و در مراسمی به مناسبت فرارسیدن نودمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران (۸ خرداد) از نماد «سنت آموزش عالی در ایران» و «تونل زمان دانشگاه تهران» رونمایی شده بود.

این آئین قرار بود هشتم خرداد سال جاری برگزار شود اما به دلیل شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور و همراهان برگزاری آن به روز سه شنبه ۱۲ تیر ماه موکول شد.

نظر شما