شناسهٔ خبر: 67483111 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بلینکن: صلح آذربایجان و ارمنستان فرصت بی‌نظیری در منطقه است

تهران-ایرنا- «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در اندیشکده بروکینگز نسبت به برقراری صلح بین آذربایجان و ارمنستان اظهار امیدواری کرد و گفت با این صلح فرصت بی‌نظیری در منطقه قفقاز ایجاد خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی در اندیشکده بروکینگز واشنگتن اظهار داشت: در حال حاضر فرصتی بی نظیر برای دستیابی به توافق صلح بین ارمنستان و آذربایجان وجود دارد.

سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا با استناد به سخنان بلینکن گزارش داد که این فرصت می‌تواند به سال‌ها درگیری بین دو کشور پایان دهد.

بلینکن گفت: فکر می‌کنم برقراری صلح بین باکو و ایروان فرصت‌های خوبی برای رشد اقتصادی در منطقه ایجاد کرده و کشورهای شرق و غرب را به هم متصل می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در سخنان خود همچنین با اشاره به اینکه واشنگتن این کار را با همکاری و هماهنگی بسیار نزدیک با اتحادیه اروپا انجام داده است، اظهار داشت که ایروان و باکو واقعا می‌توانند به صلح دست یابند.

آنتونی بلینکن در پایان گفت: من این مساله را حدود یک هفته پیش در جریان گفت‌وگو با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان مطرح کردم و فکر می‌کنم صلح امکان‌پذیر بوده و کاملاً با منافع مردم آذربایجان و ارمنستان و همچنین کل منطقه سازگار است.

دفتر مطبوعاتی شاهین مصطفی‌اف معاون نخست وزیر آذربایجان که ریاست کمیسیون آذربایجان در مذاکره با ایروان را بر عهده دارد، اعلام کرد: آذربایجان و ارمنستان در مرحله نهایی مذاکرات برای تعیین قوانین همکاری بین کمیسیون‌های تعیین حدود مرزهای دو کشور هستند.

در بیانیه صادر شده توسط آذربایجان آمده است: از ابتدای ماه جولای ۲۰۲۴ (۱۱ تیر) کمیسیون‌ها نسخه‌های پیش‌نویس مقررات خود را مبادله کرده و یک سری گفت‌وگوها را انجام دادند. گفت‌وگوها در فضای سازنده ادامه دارد. قرار است به زودی این روند نهایی شود.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان ماه گذشته در نهمین نشست کمیسیون تحدید حدود و امنیت مرزهای دولتی بین کشور، پروتکل مرزی جدیدی امضا کردند.

نظر شما