شناسهٔ خبر: 67482330 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در نشست خبری؛

آذر منصوری: دولت پزشکیان اگر قرار باشد دولت سوم کسی باشد، دولت سوم خاتمی خواهد بود

رئیس جبهه اصلاحات گفت: طبعا اگر قرار باشد کسی را به دولتی تشبیه کنند، رقیب آقای پزشکیان است که نظریه پرداز دولت آقای رئیسی و جزو حامیان آقای رئیسی در انتخابات بوده است. دولتی که مدنظر آقای جلیلی است تداوم وضع موجود است و نماد وضع موجود است و دولت آقای پزشکیان و خود آقای پزشکیان نماد تغییر در این شیوه حکمرانی است و ما باید بر روی این نکته تاکید کنیم. رقیب سعی دارد بگوید آقای پزشکیان نماد یک دوره ناکارآمدی است؛ در حالی که این موضوع به خود این جریان برمی گردد و در طول این چند سالی که در یک دسته کامل بودند بدترین کارنامه عملکرد را از خودشان برجای گذاشتند و بر مبنای تمام ارزیابی ها دولت آقای رئیسی ضعیف ترین دولت بعد از انقلاب بوده است.

صاحب‌خبر -

نشست جبهه اصلاحات در خصوص انتخابات ریاست جمهوری و حمایت از مسعود پزشکیان با حضور آذر منصوری، جواد امام و ابراهیم اصغرزاده برگزار شد.

به گزارش خرنگار جماران، در این جلسه ابتدا آذر منصوری گفت: در یک زمان ویژه و محدود وارد انتخابات شدیم. تمام فرآیندها خدمت اهالی رسانه توضیح داده شده؛ مرحله اول انتخابات با مشارکت نزدیک به ۴۰ درصد برگزار شد و انتخابات به دور دوم کشیده شد. سابقه نداشته با چنین مشارکتی اصلاح طلبان پیروز انتخابات شوند. تحلیل ما همواره این بوده است که اگر انتخابات به ۵۰ درصد یا بالاتر از ۵۰ درصد مشارکت رسد، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و اگر به نزدیک ۶۰ درصد برسد کاندیدای اصلاح طلبان پیروز این انتخابات خواهد بود. یک پیش بینی هم این بود که با مشارکت پایین در این انتخابات مواجه شویم و این مشارکت پایین دو نکته دارد؛ نکته اول اینکه با حالتی بی‌سابقه با این سطح از مشارکت اصلاح طلبان پیروز انتخابات شوند و نکته دوم، اینکه ۶۰ درصد مردم در این انتخابات شرکت نکردند و این مسأله جدی ما است و باید مسئله جدی حکمرانی در کشور نیز باشد.

وی افزود: این نکته که با این میزان از مشارکت، نامزد اصلاح طلبان پیروز این انتخابات شده است نشان از رویکرد و رویه‌ای دارد که سال‌ها بود به دنبال یکدست کردن حاکمیت در کشور بود و این محدود کردن دایره خودی، خود زمینه‌ای شد که ما با بزرگترین شکاف بین حاکمیت و ملت مواجه شویم.

منصوری تصریح کرد: مسأله‌ای بزرگ و نگران کننده داریم و به همین دلیل تاکید داریم که باید در انتخابات مشارکت فعال داشته باشیم و اگر امکانی برای جریان اصلاحات وجود داشته باشد با حضور خود در انتخابات این روند مخرب در حکمرانی کشور را متوقف کنیم. در واقع ما به میدان آمدیم، زیرا فکر می‌کردم جریان اصلاح طلبان به عنوان یک جریان که خشونت پرهیز، قانونگرا، مدنی و مسالمت جو می‌توانند در شرایط فعلی به گونه‌ای عمل کنند که به قول آقای پزشکیان «صدای بی صدایان» و پناه بی‌پناهان ایران امروز باشند و با حضور و رویکردشان در این انتخابات بتوانند صدای ۶۰ درصدی باشند که در این انتخابات شرکت نکردند.

رئیس جبهه اصلاحات گفت: هر فرد وطن دوست و هر کسی که دغدغه ایران را دارد، باید بداند که با دو رویکرد در این انتخابات مواجه است؛ اول، رویکردی که در صورت تداوم نتیجه ای جز کره شمالی شدن ایران نخواهد داشت و دوم، رویکردی که کشور را در مسیر توسعه قرار می‌دهد، نگاهش را به دنیا عوض می‌کند و از همه ظرفیت‌های جامعه جهانی برای بهبود و رشد اقتصاد کشور استفاده کند و از بین بردن این شکافی که امروز بزرگترین تهدید برای کشور محسوب می‌شود را در دستور کار قرار دهد.

در ادامه این نشست، ابراهیم اصغرزاده در سخنانی اظهار داشت: در روز های گذشته با یک پدیده بسیار مهمی در خصوص ضعف ایران مواجه شدیم که این ضعف بی‌میلی شدید مردم به صندوق رأی است. بخشی از این بی میلی ناشی از تحریم‌ها است و بخش دیگر به دلایل دیگری است که بنده آن را پروژه «سیاست زدایی» نامگذاری می کنم. پروژه سیاست زدایی یعنی تلاش حکومت برای اینکه در مهمترین اتفاق سیاسی یعنی انتخابات ریاست جمهوری آنقدر خط قرمز می‌گذارد و آنقدر منطقه ممنوعه اعلام می‌کند که کاندیداهای ریاست جمهوری حق ندارند پا به آن میدان بگذارند و به همین دلیل تمام مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداها آنقدر بی توجه به مسائل اساسی کشور است و فقط به ظواهر می‌پردازد که مردم به این کاندیدا، نهاد سیاست، سیاسیون و مهم‌تر از همه به صندوق رای بی‌اعتماد می‌شوند.

وی ادامه داد: این سیاست زدایی یک پروژه است؛ یک پروژه برای اینکه ذهن جامعه به سمت ریشه های مشکلات نروند. یعنی همه کاندیدا می‌توانند درخصوص گرانی، تورم و تحریم صحبت کنند، اما حق ندارند در خصوص زیرساخت این بحران ها صحبت کنند. اینکه این تورم و تحریم از کجا نشأت می‌گیرد و چه عواملی عامل این وضعیت کشور شده است. به همین دلیل ما در دور اول شاهد بی میلی شدید مردم نسبت به صندوق رأی بودیم؛ تا جایی که حتی مناظرات را تماشا نمی‌کردند و آن دوگانه تحریم-حکومت پیش آمد. در دوگانه یا همان شکاف دولت، ملت مهم نیست اصولگرا کیست و اصلاح طلب کیست؛ به همین دلیل مهمترین اتفاق در نظام انتخاباتی ایران یعنی تحریم بالای ۶۰درصد انتخابات شکل گرفت و بخشی از آن ۶۰ درصدی که پای صندوق رأی نیامدند آگاهانه پاس صندوق رأی نیامدند و این یک جنبش اجتماعی یک جنبش مقاومت مدنی است و بسیار هم آگاهانه است و در آینده کشور نقش آفرین خواهد بود .

وی در پایان گفت: دوگانه حکومت، ملت که اثر خودش را گذاشته و در حال حاضر نیز یک دوگانه جدید شکل گرفته دوگانه یک نوع رفتار مدنی جهت دفاع از آزادی های مدنی در مقابل تحجر و در مقابل گروهی که می‌خواهند کشور را به سمت حالت «کامبوجیزه» ببرند. دوگانه پزشکیان- جلیلی دوگانه دفاع از مدرنیته و تجدد و یکی زندگی آبرومندانه در مقابل یک نوع نگرش متحجرانه، واپس گرا و بنیاد گرایی می بینم و به همین دلیل فکر می‌کنم این دوگانه باید آن بخشی از جامعه را که در مرحله اول رأی ندادند را به پای صندوق رأی دعوت کند و بیاورد و این بار رای دادن یک جریان اعتراضی و مقاومت مدنی تلقی خواهد شد.

در این نشست، آذر منصوری در پاسخ به سوال خبرنگار جماران که پرسید جبهه اصلاحات چه اقداماتی در خصوص جو منفی که دولت پزشکیان را به دولت سوم روحانی تشبیه می‌کنند انجام خواهد داد؟ آیا بیانیه ای منتشر خواهد کرد؟ گفت: بله، جبهه اصلاحات بیانیه منتشر کرد و در آن بیانیه به صراحت در خصوص تمایز ها و تفاوت های دکتر پزشکیان و رقیب ایشان توضیح داده شده است. باید بگوییم دولت آقای پزشکیان، دولت آقای پزشکیان است و در مورد اینکه به کدام دولت شباهت دارد، آقای پزشکیان بارها تاکید کرده اند کسی که وزیر دولت اصلاحات بوده اند، بیشترین قرابت را با دولت آقای خاتمی دارد و علی القاعده اگر قرار باشد دولت سوم کسی باشد، دولت سوم آقای خاتمی خواهد بود و بیشترین شباهت را با دولت خاتمی خواهد داشت. اما در مجموع، در مناظرات که باقی مانده است، آقای پزشکیان توضیح خواهند داد که رقیب آقای پزشکیان اساسا دوران پس از دولت آقای روحانی را نادیده می‌گیرد. اینکه دولتی روی کار بوده که مجموعه ارکان حاکمیت با آن همراه بوده اند و موانعی مانند موانع دولت آقای روحانی یا دولت هایی که به نوع منتسب به اصلاحات بوده اند، برای اینکه بتواند به اهداف خودش جامه عمل بپوشاند وجود نداشت؛ ولی در تمامی شاخص ها نسبت به دولت آقای روحانی افول کرده است و عملکرد قابل دفاعی نداشته است.

 

وی گفت: طبعا اگر قرار باشد کسی را به دولتی تشبیه کنند، رقیب آقای پزشکیان است که نظریه پرداز دولت آقای رئیسی و جزو حامیان آقای رئیسی در انتخابات بوده است. دولتی که مدنظر آقای جلیلی است تداوم وضع موجود است و نماد وضع موجود است و دولت آقای پزشکیان و خود آقای پزشکیان نماد تغییر در این شیوه حکمرانی است و ما باید بر روی این نکته تاکید کنیم. رقیب سعی دارد بگوید آقای پزشکیان نماد یک دوره ناکارآمدی است؛ در حالی که این موضوع به خود این جریان برمی گردد و در طول این چند سالی که در یک دسته کامل بودند بدترین کارنامه عملکرد را از خودشان برجای گذاشتند و بر مبنای تمام ارزیابی ها دولت آقای رئیسی ضعیف ترین دولت بعد از انقلاب بوده است.

جواد امام نیز در ادامه، طی سحنانی گفت: این طرح بحثی که پوششی ها شروع کردند و در ادامه آقای جلیلی با همراهی صدا و سیما به این موضوع دامن زدند و در مناظره شب گذشته آقای پزشکیان پیروز شد و ترکیب آقای جلیلی ، پوششی ها و صدا و سیما مردود شدند. اصل آن موضوعی که آقای جلیلی و پوششی ها القاء کردند به این موضوع برمی گردد که یکی از دلایل ناکامی دولت روحانی همین جریان دولت فعلی یا همان دولت سایه است و با طرح این الله تلاش می‌کنند فراری رو به جلو داشته باشند تا مشخص نشود که مسبب ناکامی های دولت روحانی چه کسانی هستند.

وی یادآور شد: مجلس دوازدهم، دولت در سایه و دولت آقای رئیسی که باعث وضع موجود هستند سعی داشتند با این القاء خودشان از این معرکه نجات پیدا کنند و آقای پزشکیان در مراحل اولیه مناظره به درستی وارد این مسیر نشد و نتوانستند آقای پزشکیان را در حاشیه قرار دهند و مناظره شب گذشته مناظره شفاف و روشنی بود که نشان دهنده این بود که یک تفکر که تفکر وضع موجود است و تا این لحظه در مقابل ملت و خاستگاه ملت بوده است و به صراحت برای ادامه وضع موجود با کمک صدا و سیما تلاش می‌کند. 

سخنگوی جبهه اصلاحات گفت: نهاد های غیر مسئولی که دخالت آنها در سیاست غیرقانونی است به کمک آقای جلیلی آمدند و حتی متوسل به تغییر اعضای صندوق ها شده اند که انتظار می رود وزارت کشور برای اثبات بی طرفی خودش و رعایت قانون توضیح دهد که چطور در مدت یک هفته اعضای صندوقی را که خودشان انتخاب کردند اما نتیجه مطلوبشان را کسب نکردند تغییر کنند.  دیدگاهی قرار است حاکم شود که حتی در پایان نامه ها این حق را برای انسان قائل نیستند که انسان بتواند در تعیین سرنوشت خودش نقش داشته باشد. 

اصغرزاده نیز در ادامه پاسخ به خبرنگار جماران گفت: از شروع دولت آقای رئیسی تا پایان دولت ایشان ۳۳ ماه طول کشید. در ابتدا این ۳۳ ماه چیزی حدود ۵ هزار طلبه در مدارس ایران مشغول کار بودند و در آخر عمر دولت ۳۳ ماه آقای رئیسی این رقم به ۲۵ هزار طلبه در آموزش و پرورش تبدیل شد، تمام شاخص های دولت آقای رئیسی که سعی دارند آنها را مقدس جلوه دهند شاخص های منفی است و در تنها موردی که دولت آقای رئیسی موفق عمل کرد در زمینه فروش نفت بود آن هم به قیمت اینکه تولید ایرانی به زمین بخورد اما تولید بنگاه های اقتصادی چین و… مثبت باشد. به قدری دولت آقای رئیسی را مقدس می‌کنند که کسی نتواند آن را نقد کند. کسانی که پشت ماجرای مقدس کردن دولت آقای رئیسی هستند، می‌خواهند بگویند این پروژه یکدست سازی موفقی بوده است. اعدام ها در دولت آقای رئیسی ۳ برابر دولت قبلی بود . آن ۶۰ درصد مردم با نیامدن در پای صندوق رأی پاسخ به این سؤال که آیا یکدست سازی دولت موفق بوده است را دادند

اخبار مرتبط

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما