شناسهٔ خبر: 67482163 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

افزایش تجارت خارجی در سه ماهه نخست امسال

ارزش تجارت خارجی کشور با احتساب تجارت نفت، در سه ماهه نخست امسال به حدود ۴۰ میلیارد دلار رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، رئیس کل گمرک ایران گفت: ارزش تجارت خارجی کشور با احتساب تجارت نفت، در سه ماهه نخست امسال به حدود ۴۰ میلیارد دلار رسید که سهم مجموع مبادلات تجاری غیر نفتی ۲۷/۸ میلیارد دلار و سهم صادرات نفت بیش از ۱۲ میلیارد دلار بوده است.

محمد رضوانی فر درباره صادرات غیر نفتی کشور در سه ماهه نخست امسال افزود: ارزش صادرات (غیرنفتی) کشور با ۷/۶ درصد افزایش به ۱۳/۵ میلیارد دلار رسید است. از نظر وزنی، صادرات کشور به بیش از ۳۸ میلیون تن رسیده که افزایش ۵/۶۲ (پنج و شصت و دو دهم) درصدی را در مقایسه با بهار پارسال، نشان می‌دهد.
رضوانی فر در ادامه افزود: صادرات محصولات پتروشیمی در این مدت حدود ۹ درصد افزایش در ارزش را به ثبت رسانده و به حدود ۱۵/۶ میلیون تن به ارزش ۶/۲ میلیارد دلار رسیده است.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۵۱ دلار به ۳۵۷ دلار افزایش پیدا کرده که رشد حدود ۲ درصدی را نشان می‌دهد.
به گفته رئیس کل گمرک، واردات کشور در این مدت به ۱۴/۳ میلیارد دلار رسیده که افزایش حدود ۱/۴ درصدی را به ثبت رسانده است. وزن این واردات حدود ۹/۴ میلیون تن بوده که ۷/۸ درصد افزایش وزنی داشته است. ۴۷۶ میلیون دلار از این واردات، شمش طلا بوده است که وزن آن ۶/۶ تن بوده که ۳ درصد ارزش واردات در سه ماهه امسال بوده است.

۶/۵ میلیلون تن از واردات به ارزش حدود ۴/۶ میلیارد دلار، مربوط به واردات ۲۵ قلم کالای اساسی بوده است که افزایش ۱۷ درصدی در وزن و ۸ درصدی در ارزش را به خود اختصاص داده است. ۳۲ درصد ارزش کل واردات کشور، مربوط به ۲۵ قلم کالای اساسی بوده است.
رضوانی فر افزود: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی از هزار و ۶۲۲ دلار به هزار و ۵۲۶ رسیده که ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تراز تجاری کشور بدون نفت، حدود ۰/۸ (هشت دهم) میلیارد دلار، منفی است، اما با احتساب تجارت نفت، ۱۱/۴ میلیارد دلار، تراز تجاری کشور مثبت است.

به گفته رئیس کل گمرک، بزرگترین مقاصد صادراتی کشور؛ چین با ۳/۵۶ میلیارد دلار، عراق با ۳ میلیارد دلار، امارات با ۱/۹ میلیارد دلار، ترکیه با ۱/۳۴ میلیارد دلار، افغانستان با ۵۲۴ میلیون دلار، پاکستان با حدود ۵۱۴ و هند با ۴۴۳ میلیون دلار، هفت مقصد اصلی صادراتی کشور هستند.

امارات با ۴/۵ میلیارد دلار، چین با ۳/۹ میلیارد دلار، ترکیه ۱/۸ میلیارد دلار، آلمان با ۴۹۲ میلیون دلار، هند با ۴۲۸ میلیون دلار، روسیه با ۳۰۹ میلیون دلار و هلند با ۲۷۳ میلیون دلار، هفت مبدأ اصلی واردات کشور بوده اند.
این هفت کشور در مجموع از نظر وزنی حدود ۷۸ درصد و از نظر ارزشی ۸۲ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده اند.

در همین مدت ترانزیت کشور با افزایش ۵۵ درصدی به ۵/۵ میلیون تن رسیده است. بزرگترین گمرکات مبدأ ترانزیت خارجی کشور در مدت زمان مورد بررسی، به ترتیب گمرک «پرویزخان» با ۶‏‏‏‏‏‏/۱ میلیون تن، «منطقه ویژه شهیدرجایی» با ۴‏‏‏‏‏‏/۱ میلیون تن و «باشماق» با ۷۰۱ هزار تن بوده اند.

نظر شما