شناسهٔ خبر: 67481701 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صندوق‌های خرد خراسان‌شمالی ۹۷ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند

بجنورد- ایرنا- مدیر اجرایی پروژه ترسیب کربن خراسان شمالی گفت: صندوق های خرد روستایی استان در قالب طرح ترسیب کربن از سال ۱۳۹۳ تاکنون ۹۷ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند.

صاحب‌خبر -

احمد یزدانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: پس انداز مالی صندوق ها در ابتدای تشکیل ۲۰ میلیارد ریال بود که با گذشت ۱۰ سال از آغاز اجرای این طرح به پنج برابر گردش مالی داشته است.

وی افزود: ۲ هزار و ۱۰۰ فقره وام در این مدت به اعضای صندوق پرداخت و برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش های مختلف اشتغالزایی ایجاد شد.

مدیر اجرایی پروژه ترسیب کربن خراسان شمالی اضافه کرد: ۲۳ صندوق در محدوده این طرح در استان تشکیل شد که ۲ هزار نفر عضو دارند.

خراسان شمالی پیشرو در اجرای طرح ترسیب کربن

وی ادامه داد: طرح ترسیب کربن در ۲۰ استان کشور در حال اجرا است که با گذشت ۱۰ سال از آغاز اجرای پروژه در این استان، خراسان شمالی جزو استان های پیشرو کشور است.

یزدانی بیان کرد: تولید ۳۴۰ هزار اصله نهال، ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار نهال کاری برای بیابان زدایی و اجرای هزار و ۳۰۰ هکتار مدیریت رواناب از اقدامات موثر در طرح بوده که به جای پیمانکار خود مردم نهال را تولید، کشت و مراقبت آبیاری می کنند و تمام سود پروسه در اختیار جوامع محلی قرار می گیرد.

وی گفت: همچنین بیش از ۵۰ پروژه عمرانی خرد مانند مرمت چشمه، قنات، آبشخور، احداث استخر و راه بین مزارع و کانال کشی جوی آب کشاورزی اجرا کردند که تفاوت آن با طرح های دولتی هزینه کرد ۳۰ تا ۵۰ درصدی به خاطر مشارکت جوامع محلی است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۴۵ آبگرمکن خورشیدی در منطقه نصب و ۱۵۰ تنور گازی توزیع شده که باعث می شود از انرژی های فسیلی همچون نفت، گاز و گازوییل کمتر استفاده کنیم و جزو فواید طرح است.

به گزارش ایرنا، پروژه ترسیب کربن برنامه مشترک بین ایران (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور) و برنامه عمران ملل متحد (UNDP) است و هدف نهایی این طرح، ارائه یک الگوی اجتماعی- اقتصادی برای رسوب کربن در جو است که با رویکرد محیط ‌زیستی شروع می‌شود و با بررسی ظرفیت‌های اکولوژیکی ادامه پیدا می‌کند.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

نظر شما