شناسهٔ خبر: 67479905 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

X۳؛ میراث با ارزش ب‌ام‌و با فرمولاسیون جدید - اکونیوز

اقتصاد ایران: ظاهر جذاب، چهره اسپرت، پیشرانه قدرتمند، دیفرانسیل عقب، شتاب عالی و هندلینگ بی‌نظیر بخشی از مشخصات ب‌ام‌و X۳ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، این اس‌ای‌وی کامپکت لاکچری که برای نخستین‌بار سال ۲۰۰۳ میلادی به‌جهان معرفی شد، تا به‌امروز روی خط تولید این خودروساز باواریایی قرار داشته و عنوان پرفروش‌‎ترین بلندقامت ب‌ام‌و را به‌خود اختصاص داده است.

با نگاهی به آمار تولید سال ۲۰۲۰ میلادی که اوج فراگیر شدن همه‌گیری کرونا بود، ۲۹۲ هزار و ۳۲۸ دستگاه از این خودرو تولید و ۵۹ هزار و ۷۷۷ دستگاه از آن در بازار رقابتی ایالات‌متحده به‌فروش رسید. سال ۲۰۲۱ میلادی آمار فروش X۳ به ۷۵ هزار و ۸۵۸ دستگاه رسید.

این آمار به‌خوبی نشان می‌دهد این خودرو جزو پرفروش‌ترین محصولات باوارایی‌ها بوده است‌. حال پس از مدت‌ها انتظار، نسل چهارم X۳ که موسوم به G۴۵ است، با ظاهری جدید و انقلابی به‌جهان معرفی شده است.

کابین فوق هوشمند با طراحی مینیمال

در زمان باز کردن درهای ب‌ام‌و X۳ جدید با کابینی مواجه می‌شویم که گویی از آینده به‌زمان حال آمده است. سبک طراحی جدید ب‌ام‌و در این خودرو مبتنی بر ترکیب کلاسیک و مدرن است. یک نمایشگر بزرگ با صفحه خمیده برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و سیستم اطلاعات-سرگرمی در نظر گرفته شده است.

یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی افقی برای کلاستر و یک نمایشگر ۱۴.۹ اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی تعبیه شده که همین طراحی منجربه ایجاد فضای مدرن و البته خلوت و هوشمندانه‌ای در کابین این خودرو شده است. نکته بسیار مهم دیگر سیستم اطلاعات-سرگرمی iDrive۹ است که توسط تیم مهندسی ب‌ام‌و توسعه یافته و نسبت به‌نسل‌های قبلی سیستم ارتباط کاربری ب‌ام‌و، از ویژگی‌های جدیدی بهره می‌برد و از گرافیک بالاتری نیز برخوردار است.

X۳؛ میراث با ارزش ب‌ام‌و با فرمولاسیون جدید

همچنین سبک طراحی و چیدمان داخلی این خودرو مبتنی بر Clean Design ب‌ام‌و است و از زبان جدید طراحی باواریایی‌ها بهره می‌گیرد. برای نخستین‌بار این سبک طراحی در ب‌ام‌و X۱ که پیش‌تر رونمایی شده بود، به‌کار گرفته شده بود. همچنین نورپردازی داخلی این خودرو مشابه دو سدان پرچمدار ب‌ام‌و یعنی سری ۷ و سری ۵ بوده که با در نظر گرفتن سقف پانورامیک فضای کاملا زیبا و دلنشینی را به‌سرنشینان هدیه می‌دهد. ناگفته نماند که کیفیت متریال نسبت به‌نسل قبلی بسیار ارتقا یافته که به‌همین منظور از چرم طبیعی مرینو در تریم داخلی استفاده شده است.

جالب است بدانید دیگر خبری از دریچه‌های مکانیکی متداول برای سیستم تهویه‌مطبوع این خودرو نیست و از دریچه‌های الکترونیکی نسل جدید استفاده شده است که توسط موتورهای الکتریکی کنترل و تنظیمات آن به‌صورت کاملا هوشمندانه توسط نمایشگر سیستم اطلاعات-سرگرمی انجام می‌شود.

دسته‌دنده کوچک مشابه سوپراسپرت پورشه یعنی ۹۱۱ جدید (۹۹۲) بوده که با در نظر گرفتن نسل جدید صندلی‌های اسپرت ب‌ام‌و و غربیلک‌فرمان دی-کات به‌سبک باواریایی و البته قرارگیری هداپ دیسپلی سه‌بعدی جدید، رانندگی با این باواریایی‌ تازه‌نفس بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

زبان جدید طراحی باواریایی‌ها

تمام خودروسازان مطرح جهان محصولات بلندقامت خود را در کلاس اس‌یووی معرفی می‌کنند؛ اما ب‌ام‌و محصولات بلندقامتش را اس‌اِی‌وی (SAV) معرفی می‌کند؛ زیرا محصولاتش همواره آماده ارائه ویژگی‌های اسپرت هستند. بر این اساس می‌توان متوجه شد که محصولات سری X ب‌ام‌و بسیار متفاوت و خاص هستند.

نسل چهارم X۳ موسوم به G۴۵ بر اساس پلت‌فرم جدید ب‌ام‌و شکل گرفته که زبان جدید طراحی باواریایی‌ها به‌خوبی در آن مشخص است. طراحی جدید X۳ نسل چهارم بر اساس معماری و زبان جدید طراحی این برند شکل گرفته و در نتیجه کاملا طبیعی است که به‌اصطلاح دیر هضم و البته خاص پسند (به‌ویژه در نمای جلو) باشد. البته امضای آشنای ب‌ام‌و را که استفاده از خطوط شارپ است، می‌توان به‌خوبی در این خودرو مشاهده کرد.

X۳؛ میراث با ارزش ب‌ام‌و با فرمولاسیون جدید

با نگاهی به‌پروفیل X۳ جدید شاهد خط تیز شانه هستیم که با زاویه نسبتا زیادی طراحی شده و با مجوعه‌ای از سطوح تخت و تقاطع‌ها و گلگیرهای مربعی‌شکل، پوزه نسبتا بلند و اورهنگ‌های بلند، استایلی اسپرت و کاراکتر نافذی برای این خودرو فراهم آورده است. طراحی رینگ‌های ۱۹، ۲۰ و ۲۱ اینچی از سایر مشخصات ظاهری این اس‌ای‌وی اسپرت باواریایی است.

اما از سوی دیگر در نمای جلو با جلوپنجره‌ای که پروتز شده و مجوعه‌ای از استریپ‌های عمودی و مورب (منظور همان خطوط ایجادشده روی جلوپنجره است) مواجهیم. گرافیک مدرن در چراغ‌های جلو به‌عنوان چراغ روشنایی روز (دی‌لایت)، راهنماهای جانبی و چراغ‌های عقب در کنار نمای جانبی که با خطوط شارپ همراه است، ترکیبی عضلانی را به‌نمایش می‌گذارند. خط شانه‌ای این خودرو بلند است و با توجه به‌کشیده بودن دماغه X۳ تناسبات کلی این بلندقامت محبوب باواریایی‌ها نیز جذاب است.

همچنین بد نیست بدانید که در نسخه‌های پایه، خروجی اگزوزها به‌سختی قابل رویت است، اما رینگ‌های ۱۹ اینچی به‌صورت استاندارد و در نسخه X۳ ۳۰ با گزینه‌های ۲۰ و ۲۱ اینچی قابل سفارش است. ناگفته نماند که در مدل X۳ M۵۰ رینگ‌های خودرو ۲۰ اینچی است.

جلوپنجره‌های کلیوی‌شکل به‌سبک ب‌ام‌و با نوارهای افقی ام، کالیپر ترمزهای ام اسپرت و خروجی اگزوزهای چهارگانه، جذابیت این بلندقامت محبوب باواریایی‌ها را دوچندان می‌کنند. لازم به‌ذکر است طراحان ب‌ام‌و همچنان به‌چراغ‌هایL شکل X۳ وفادار مانده که با فرمت جدید و حالت شناور، زیبایی را در نمای عقب این خودرو به‌اوج خود می‌رسانند.

از سوی دیگر رینگ‌ها نسبت به‌قبل دارای تنوع بیشتری هستند که پرستیژ خاصی را به X۳ جدید می‌بخشند. از نظر ابعاد و اندازه نسل چهارم X۳ دارای طول ۴۷۵۵ میلی‌متری (۳۴ میلی‌متر بیشتر از نسل سوم)، فاصله محوری ۲۸۶۵ میلی‌متری (یک میلی‌متر بیشتر از نسل سوم)، عرض ۱۹۲۰ میلی‌متری (۲۹ میلی‌متر بیشتر از نسل سوم) و قامت ۱۶۶۰ میلی‌متری (۱۶ میلی‌متر بلندقامت‌تر از نسل سوم) بوده که فضای کاملا راحت و جاداری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

فضای بار این خودرو ۵۷۰ لیتر بوده که در کلاس خود بی‌نظیر است و با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم این فضای بار را می‌توان به ۱۷۰۰ لیتر افزایش داد.

قلب‌های قدرتمند

در حال حاضر اطلاعات کاملی از نسخه‌های هیبرید X۳ G۴۵ دردسترس نیست؛ اما اطلاعات کامل دو نسخه بنزینی X۳ ۳۰ xDrive و X۳ M۵۰ xDrive دردسترس قرار گرفته است.

بر این اساس قلب تپنده نسخه ۳۰ xDrive را همچنان همان موتور ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری معروف ب‌ام‌و موسوم به B۴۸B۲۰ تشکیل می‌دهد. فناوری تویین-اسکرول توربو توسط مهندسان ب‌ام‌و بازطراحی شده و روی این پیشرانه نصب شده است.

X۳؛ میراث با ارزش ب‌ام‌و با فرمولاسیون جدید

این پیشرانه با تکنولوژی هیبرید متوسط ۴۸ ولتی MHEV همراه است. موتور بنزینی به‌تنهایی حداکثر ۲۵۵ اسب‌بخار قدرت را در ۵۸۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۵۰۰ آرپی‌ام فراهم می‌آورد.

نکته بسیار مهم این‌که موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم که روی محور عقب تعبیه شده، می‌تواند ۲۵ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتون‌متر گشتاور به‌توان حرکتی X۳ ۳۰ xDrive اضافه کند.

بر این اساس با گیربکس ۸ سرعته ام استپ‌ترونیک تنها ۶.۳ ثانیه زمان نیاز است که این خودرو از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد.

قوی‌ترین نسخه این کراس‌اوور لاکچری اسپرت باواریایی، نسخه X۳ M۵۰ xDrive است. این خودرو زیر کاپوت خود از موتور ۶ سیلندر خطی معروف ب‌ام‌و موسوم به B۵۸B۳۰ برخوردار است.

این موتور به‌لطف فناوری تویین-اسکرول توربو و سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها می‌تواند حداکثر ۳۹۳ اسب‌بخار توان را در ۵۲۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۵۸۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۸۰۰ آرپی‌ام به‌ارمغان ‌آورد.

این مدل نیز دارای گیربکس ۸ سرعته ام استپ‌ترونیک با سامانه چهارچرخ‌محرک xDrive است که‌ در ۴.۲ ثانیه از حالت ایستاده به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست می‌یابد. این مدل هم دارای ساختار ۴۸ ولتی هیبرید متوسط است که ۳۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتون‌متر گشتاور به‌مدار حرکتی می‌افزاید.

X۳؛ میراث با ارزش ب‌ام‌و با فرمولاسیون جدید

ویژگی‌های منحصربه‌فرد

ب‌ام‌و X۳ G۴۵ از بالاترین سطح امکانات رفاهی و ایمنی برخوردار است که از آن جمله می‌توان به: کروزکنترل هوشمند، ۸ ایربگ، سیستم هشدار پیشگیری از برخورد از جلو و عقب، سیستم پایش نقاط کور به‌همراه شناسایی عابرپیاده، سیستم کمکی پیشرفته رانندگی منطبق بر سطح ۳ خودران، سیستم کمکی پیشرفته پارک، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم دستیار صوتی پیشرفته راننده، سیستم آنالیز لحظه‌ای ترافیک، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه اتوماتیک به‌همراه مکانیزم هوشمند الکترونیکی و پاکسازی هوای کابین و سیستم ارتباط کاربری جدید ب‌ام‌و iDrive۹ اشاره کرد.

نظر شما