شناسهٔ خبر: 67479795 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته خبر خوب|

از ۳۰ مسجد تاریخی ایران واجد شرایط ثبت جهانی یونسکو تا رشد ۲۵ درصدی پرداخت وام ازدواج

ایمنا از رشد ۲۶ درصدی حقوق معلمان با اجرای طرح رتبه‌بندی، ثبت بیش از ۱۰ هزار ولادت ایرانیان خارج از کشور در سال گذشته، ۳۰ مسجد تاریخی ایران واجد شرایط ثبت جهانی یونسکو، رشد ۷۰۱ درصدی برگزاری کنسرت‌ها و رشد ۲۵ درصدی پرداخت وام ازدواج از ابتدای سال جاری در بسته خبر خوب می‌گوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز در بسته خبر خوب به سراغ رشد ۲۶ درصدی حقوق معلمان با اجرای طرح رتبه‌بندی می‌رویم، در ادامه نیز ثبت بیش از ۱۰ هزار ولادت ایرانیان خارج از کشور در سال ۱۴۰۲ مطرح شده است، همچنین خبری در خصوص اینکه ۳۰ مسجد تاریخی ایران واجد شرایط ثبت جهانی یونسکو است، رشد ۷۰۱ درصدی برگزاری کنسرت‌ها و‏‬ مروری بر مجوزهای موسیقی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ و ‏‬ رشد ۲۵ درصدی پرداخت وام ازدواج از ابتدای سال جاری نیز از جمله موضوعاتی است که در ادامه جزئیات بیشتر آن بیان شده است.

حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی ۲۶ درصد رشد کرده است

حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی ۲۶ درصد رشد کرده است

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش‌و پرورش در مجلس شورای اسلامی و بررسی تدابیر اتخاذ شده برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اظهار کرد: دولت سیزدهم در شرایطی وزارت آموزش‌وپرورش را تحویل گرفت که شاهد دو سال تعطیلی کلاس‌های درس و ناامیدی جامعه بودیم، بازگشایی مدارس و بازگشت نوجوانان و جوانان به کلاس‌های درس تصمیم سختی بود که در آغاز سال ۱۴۰۱ گرفتیم، با توجه به جنگ ترکیبی که در جامعه به راه انداخته بودند والدین از این تصمیم نگران بودند، اما بالاخره پس از بحث‌های کارشناسی در مهر ۱۴۰۱ مدارس را بازگشایی کردیم.

وی افزود: وضعیت دانش‌آموزان کشور از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که جمعیت دانش‌آموزی کشور بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اضافه شده است. از سوی دیگر میزان بازنشستگی در وزارت آموزش‌وپرورش از میزان جذب‌شدگان پیشی گرفته است، یعنی از یک‌سو با رشد جمعیت دانش‌آموزی مواجه بوده و از سوی دیگر با افزایش میزان بازنشستگان روبه‌رو هستیم، همچنین در بحث نیروی خدماتی نیز با کاهش در وزارت آموزش‌وپرورش روبه‌رو شده‌ایم.

وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه خاطرنشان کرد: بالغ بر ۱۷۶ هزار و ۷۳۱ معلم برای سال ۱۴۰۳ کمبود داشتیم و بیست‌ونهم مهر ۱۴۰۲ این موضوع را به سازمان اداری استخدامی اعلام کردم، از فاصله سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ جذب دانشجو معلم به صفر رسیده است، در وزارت آموزش‌وپرورش وضعیت نیروی انسانی را مطالعه کردیم و با همکاری سازمان اداری استخدامی مجوز جذب ۷۲ هزار نفر را گرفتیم که این میزان استخدام در این حجم بی‌سابقه است، امروز که در محضر شما هستم نتایج آزمون استخدامی در همین هفته اعلام خواهد شد، از سویی دیگر دستورالعمل‌ها و شیوه‌های ساماندهی را به‌گونه‌ای اصلاح کردیم که تمرکز را به جذب نیروی انسانی بگذارد.

صحرایی در ادامه اظهار کرد: دائم با کسری بودجه مواجه بودیم و تلاش کردیم تا آن را برطرف کنیم، با وجود تمام این مشکلات ۴۷ همت مطالبات و معوقات معلمان را پرداخت کردیم، اکنون نیز ۷۳ همت کسری در وزارت آموزش‌وپرورش داریم، علی‌رغم تمام مشکلات موجود پرداخت معلمان حق‌التدریس ماهانه شده است و از منبع مالی وزارت آموزش و پرورش بالغ بر ۲۵ همت تسهیلات با سود پایین به معلمان اعطا کردیم.

وی خاطرنشان کرد: حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی ۲۶ درصد رشد پیدا کرده است، البته حق معلمان بیش از این است.

ثبت بیش از ۱۰ هزار ولادت ایرانیان خارج از کشور در سال ۱۴۰۲

ثبت بیش از ۱۰ هزار ولادت ایرانیان خارج از کشور در سال ۱۴۰۲

هاشم کارگر، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال با اشاره به عملکرد اداره کل ثبت‌احوال ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: این اداره کل حلقه ارتباطی با ایرانیان مقیم خارج از کشور است و با بیش از ۱۳۷ نمایندگی فعال در خارج از کشور خدمات هویتی را به ایرانیان ارائه می‌کند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۴۳۳ سند ولادت برای ایرانیان خارج از کشور صادر و در حوزه ثبت وفات نیز تعداد ۲۱۳۵ فوت برای ایرانیان خارج از کشور به ثبت رسیده است.

رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور با اشاره به خدمات متعدد ارائه شده به ایرانیان خارج از کشور از قبیل تغییر نام و تغییر نام‌خانوادگی تاکید کرد: یکی از سیاست‌های دولت انقلابی و مردمی سیزدهم و تأکیدات ریاست‌جمهور، برقراری ارتباط ایرانیان خارج از کشور با داخل بوده، بنابراین سازمان ثبت‌احوال کشور سامانه دریافت درخواست کارت هوشمند ملی برای ایرانیان خارج از کشور را فراهم کرده است که در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۲ هزار و ۵۹۲ کارت هوشمند ملی صادر و جهت تحویل به متقاضیان به وزارت امور خارجه ارسال شده است.

کارگر گفت: با استفاده از زیرساخت‌های فناورانه و برگزاری جلسات مستمر با وزارت امور خارجه، سرویس سامانه الکترونیک درخواست تعویض شناسنامه نیز در بستر سامانه میخک نمایندگی امور خارجه طراحی و در آینده نزدیک با بهره‌برداری از این سامانه، ایرانیان خارج از کشور می‌توانند در کمترین زمان خدمات تعویض شناسنامه خود را در نمایندگی‌های امور خارجه دریافت کنند.

۳۰ مسجد تاریخی ایران واجد شرایط ثبت جهانی یونسکو است

۳۰ مسجد تاریخی ایران واجد شرایط ثبت جهانی یونسکو است‌

علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جریان بازدید از مسجد جامع ساوه اظهار کرد: اعتبارات ملی جوابگوی پرونده‌هایی که در نوبت ثبت جهانی قرار می‌گیرند، نیست و برای جهانی شدن مساجد تاریخی باید مقدمات و زیرساخت‌های مورد نیاز آماده شود تا توسط ارزیابان یونسکو مورد بررسی قرار گرفته و به ثبت جهانی برسد.

وی افزود: در جریان بازدید ارزیابان یونسکو معیارهای لازم برای ثبت جهانی شدن بناهای تاریخی به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد و به‌عنوان مثال از ۱۲ معیار مربوطه باید حداقل از پنج معیار برای ثبت جهانی برخوردار باشند، به همین منظور از سازمان برنامه و بودجه برای پرونده‌هایی که منجر به ثبت جهانی می‌شود اعتبار مورد نیاز درخواست شده است.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ مسجد تاریخی در ۱۲ استان شناسایی شده‌اند که واجد شرایط ثبت جهانی در یک پرونده زنجیره‌ای هستند که مسجد جامع ساوه جز پنج مسجد اول برای ثبت جهانی است.

دارابی با اشاره به کاوش‌های صورت گرفته در این مسجد تاریخی هزار ساله در دهه ۶۰ و بیرون آمدن آتشکده‌ها در نتیجه کاوش‌ها خاطرنشان کرد: بخش دیگری از این مسجد نیازمند کاوش است و برای مرمت آن نیز در سال گذشته اعتباری در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه به تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: این انجمن در اراک به‌طور رسمی تشکیل شد تا منابعی از سوی خیرین و نیکوکاران برای مرمت بناهای تاریخی در نظر گرفته شود.

از رشد ۷۰۱ درصدی برگزاری کنسرت‌ها تا تصویب سندی که آرزو شده بود

رشد ۷۰۱ درصدی برگزاری کنسرت‌ها / ‏‬ مروری بر مجوزهای موسیقی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲

موضوع موسیقی همواره یکی از مباحث پرچالش کشور است که بعضی اوقات و در دولت‌های مختلف نیز شاهد برخورد سلیقه‌ای با این موضوع بودیم و همین امر موجب ایجاد برخی شبهات در برهه‌های زمانی مختلف همچون انتخابات شده است، بر این اساس لازم است با آمار دقیق به این موضوع نگاهی داشته باشیم.

یکی از مهم‌ترین مصادیق توجه یک دولت به حوزه موسیقی، آمار صدور مجوز تک‌آهنگ‌ها و برگزاری کنسرت‌ها است و شاید یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های اهالی هنر با تغییر دولت و رئیس‌جمهور این مورد بود، در حالی که شاهد هستیم از سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۲ تغییرات فراوانی در موسیقی کشور به‌خصوص اجرای کنسرت‌ها ایجاد شد که ابتدا به‌صورت اجمالی نگاهی بر این آمار خواهیم داشت:

مجوز تک‌آهنگ کنسرت‌های اجرا شده مجوز آلبوم موسیقی
سال ۱۳۹۷ ۲۴۶۰ ۹۵۱ ۵۴۸
سال ۱۳۹۸ ۳۰۷۵ ۱۱۲۹ ۳۵۷
سال ۱۳۹۹ ۴۵۱۴ ۵۸ ۳۷۷
سال ۱۴۰۰ (در سال ۱۴۰۰ به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و سپس شرایط اجتماعی، برگزاری اجراهای صحنه‌ای با وقفه‌ای ۱۰ ماهه مواجه شد و آمار ارائه‌شده در این سال، مربوط به سه ماه آخر این سال است.) ۵۰۶۱ ۱۲۳۰ ۳۸۷
سال ۱۴۰۱ ۱۸۲۰ ۳۹۱۳ ۱۶۵
سال ۱۴۰۲ ۳۹۶۵ ۴۵۰۰

۲۸۹

دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۸، ۶۲۱ مجوز اجرای زنده صادر کرد که طی آن، ۱۱۲۹ نوبت کنسرت برگزار شد و این آمار برای سال ۹۹، به ۳۳ صدور مجوز و ۵۸ نوبت کنسرت منجر شد؛ در سال ۱۴۰۰ که دولت دوازدهم که حدود نیمی از سال مستقر بود، هیچ مجوزی برای اجرای زنده صادر نشد.

این آمار در شرایطی طی سه سال پایانی دولت دوازدهم محقق شده است که شیوع کرونا، از روزهای پایانی سال ۹۸ وارد ایران شد و این در حالی است که در سال ۹۸ که اوج شکوفایی اجراهای موسیقی بود، تعداد نوبت‌های کنسرت کشور به ۱۱۲۹ رسید اما در سال ۱۴۰۱، ۱۴۱ مجوز صادر شد و تعداد اجراهای زنده به ۳۹۱۳ نوبت رسید و در سال ۱۴۰۲ نیز رکوردشکنی خوبی در این حوزه به ثبت رسید، به‌طوری‌که تعداد مجوزها به ۱۹۱۱ رسید و کنسرت‌ها نیز به ۴۵۰۰ نوبت افزایش یافت.

رشد ۲۵ درصدی پرداخت وام ازدواج از ابتدای سال جاری

رشد ۲۵ درصدی پرداخت وام ازدواج از ابتدای سال جاری

رشد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۱۹ خرداد ماه سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۲۵.۵ درصد بوده است.

نظر شما