شناسهٔ خبر: 67479738 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مذاکرات ترکیه و آمریکا درباره پروژه‌های هسته‌ای جدید

ساجده محمودی

یک مقام ارشد وزارت انرژی ترکیه گفت آنکارا در حال مذاکره با ایالات متحده درخصوص ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در مقیاس بزرگ و راکتورهای کوچک مدولار (SMR) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، یوسف جیلان، مقام ارشد وزارت انرژی ترکیه در کنفرانسی درباره نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور در پاسخ به رویترز گفت: «ایالات متحده به هدف ترکیه برای افزایش ظرفیت انرژی هسته‌ای و ساخت نیروگاه‌های جدید علاقه جدی نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره پروژه‌های مورد بحث اظهار داشت: می‌توانیم محدوده نیروگاه‌های موجود یا نیروگاه‌های جدید را در نظر بگیریم. ما در حال مذاکره با ایالات متحده برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در مقیاس بزرگ و راکتورهای کوچک مدولار هستیم. قصد ما این است.

جف فلیک، سفیر ایالات متحده در ترکیه نیز ماه گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز خاطر نشان کرد: آنکارا با ما و دیگران درباره (ساخت) راکتورهای کوچک مدولار صحبت کرده است. ما با آنها کار می‌کنیم تا از هر طریقی که می‌توانیم وابستگی آنها (به روسیه) را کاهش دهیم.

یوسف جیلان همچنین گفت: مذاکرات با کره جنوبی و روسیه برای ساخت دومین نیروگاه هسته‌ای که قرار است در منطقه دریای سیاه سینوپ بنا شود و به‌علاوه با چین برای ساخت سومین نیروگاه هسته‌ای در شمال غرب ترکیه در جریان است.

بنابر گزارش رویترز، ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ۴۸۰۰ مگاواتی ترکیه توسط شرکت روس اتم در آکویو، واقع در منطقه مدیترانه‌ای ترکیه ادامه دارد.

ترکیه قصد دارد سه نیروگاه هسته‌ای چهار راکتوری بسازد و آنها را با SMR برای مجموع ظرفیت تولید ۲۰۰۰۰ مگاوات تکمیل کند تا ترکیب تولید برق خود را متنوع سازد.

انتهای پیام

نظر شما