شناسهٔ خبر: 67479655 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گوترش بر اهمیت مشارکت اجتماعی در اقدامات آب و هوایی تاکید کرد

تهران- ایرنا- دبیرکل سازمان ملل متحد در جریان سفر خود به قرقیزستان، بر اهمیت مشارکت اجتماعی در اقدامات آب و هوایی تاکید کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری اَکی پرس، آنتونیو گوترش در جریان بازدید از محل طرح برنامه توسعه سازمان ملل متحد در قرقیزستان، به اقدامات مرتبط با تغییرات آب و هوایی و همچنین حضور اقشار مختلف مردم و جوانان اشاره کرد.

وی در دیدار با جوامع محلی در چولپون آتا، استان ایسیک کول، بر اهمیت مشارکت اجتماعی در اقدامات آب و هوایی تأکید کرد.

این دیدار بر پروژه مشترک برنامه توسعه سازمان ملل متحد و وزارت وضعیت‌های اضطراری قرقیزستان برای افزایش ظرفیت هشدار زودهنگام و بهبود آمادگی جوامع در برابر خطرات آب و هوایی متمرکز بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد، به همراه مقام های قرقیزستان از کانال مودفلو که برای محافظت در برابر سیل ساخته شده است بازدید و با ساکنان محلی درباره تأثیر تغییرات آب و هوایی بر زندگی‌شان گفت‌وگو کرد.

رییس جمهوری قرقیزستان نیز در دیدار با گوترش تأکید کرد که فعالیت‌ های سازمان ملل متحد با هدف حمایت از صلح و رفاه بشریت در مواجهه با مشکلات اجتماعی، اقتصادی و اقلیمی است.

صدیر جپاروف افزود: قرقیزستان فعالانه در حال اجرای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد است و این اهداف اساس سیاست دولت این کشور شده و در راهبرد توسعه ملی بلندمدت قرقیزستان گنجانده شده‌ اند.

وی ادامه داد: این برنامه به عنوان چارچوب همکاری سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار در قرقیزستان برای سال ‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ و یک برنامه اقدام مشترک ۲ ساله در نظر گرفته شده است.

جپاروف همچنین به مسائل مرزی اشاره کرد که به گفته وی امروز به صورت قانونی بین قرقیزستان و ازبکستان حل و فصل شده است و قرقیزستان همواره به راه ‌حل‌های صلح‌آمیز و دیپلماتیک برای تمامی مسائل پایبند است.

الکساندرا سولوویوا، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد در قرقیزستان نیز به گوترش گفت که خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی در این منطقه بسیار جدی است.

او بر اهمیت همکاری، نوآوری و برنامه‌ریزی مشترک برای مدیریت بحران، حفاظت از محیط زیست و پیشرفت در امور آب و هوایی و مدیریت کوهستانی تأکید کرد.

پس از آن، وزارت حوادث غیرمترقبه قرقیزستان نتایج مثبت طرح مشترک برای کاهش خطرات ناشی از آب گرفتگی و طغیان دریاچه‌ها را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، طرح مرد اشاره به پیشرفت‌های چشمگیری از جمله ایجاد یک برنامه اقدام ملی تا سال ۲۰۳۰ با هدف افزایش ظرفیت ملی در نظارت و پیش‌بینی بلایای طبیعی منجر شده ست.

این گزارش می افزاید: تلاش‌های مورد اشاره به ایجاد موانع حفاظتی و گسترش برنامه‌های عملیاتی کارآمد برای حفاظت از جان و مال مردم کمک کرده است. این پروژه به عنوان بخشی از دستور کار شتاب‌دهی دبیرکل سازمان ملل متحد، با هدف حفاظت از همه افراد تا سال ۲۰۲۷ و ارائه عدالت اقلیمی برای مردم در خط مقدم بحران آب و هوایی عمل می‌کند.

بر اساس این گزارش، بازدید امروز بر تعهد سازمان ملل متحد برای حمایت از قرقیزستان در مسیر آن به سمت توسعه پایدار و تاب آوری آب و هوایی تأکید می کند.

نظر شما