شناسهٔ خبر: 67479257 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران:

تخصیص بودجه بیشتر حوادث را کاهش نمی‌دهد/ پیشگیری مهم ترین مسئله در بحران‌هاست

مبینا آقاخانی

رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران گفت: بررسی‌ها نشان داده تنها تخصیص بودجه بیشتر به تجهیزات و امکانات، باعث کاهش حوادث نمی‌شود و باید با اجرای برنامه‌های درست پیشگیری، حوادث را کاهش دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مهدی بابایی رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با حضور در ششمین همایش آتش نشانی و خدمات ایمنی شهری گفت: با برگزاری این همایش‌ها شاهد ارتقای فرهنگ ایمنی هستیم و امیدواریم این برنامه ها به صورت مستمر ادامه پیدا کند تا بهره لازم را ببریم و به اهداف خود برسیم.

وی افزود: یکی از محورهای مهم، آینده نگری و حکمرانی ایمنی در شهرهاست که سیاست گذاری در این مسئله بسیار مهم است و فعالیت‌ها راجهت‌دهی می‌کند.

رییس کمیته ایمنی شورای شهر ادامه داد: تعداد ایستگاه‌های آتش نشانی، تعداد پرسنل و خودروهای ما در پایتخت نسبت به جمعیت حتی نیویورک، استانبول، بغداد و توکیو نیز بیشتر است که این اصلا خوب نیست.

بابایی گفت: ما در سال ۱۴۰۳، پنج همت بودجه در این زمینه هزینه می‌کنیم و این سیاست گذاری ما باعث شده به جای حرکت در کاهش حوادث به سمت توسعه ایستگاه برویم اما نتیجه کاهش حوادث را نداشتیم.

وی افزود: ما در دوره ششم تدوین برنامه چهارساله چهارم، در حوزه ایمنی سعی کردیم سیاست‌گذاری‌های درستی داشته باشیم. یکی از نقاط عطف ما و خاطره تلخ ما، حادثه پلاسکو بود که خسارت مادی و معنوی زیادی برای ما داشت و شوک بزرگی به همه ما وارد کرد.

رییس کمیته ایمنی شورای شهر ادامه داد: در سال ۹۶، بودجه بیشتری به آتش نشانی تخصیص یافت؛ اما مجددا با حادثه سینا اطهر روبه‌رو شدیم و دوباره شوکی به ما وارد شد.

بابایی گفت: ما در تدوین برنامه سعی کردیم پیشگیری و اثربخشی را مدنظر قرار دهیم. در بررسی حوادث و حریق به این نتیجه رسیدیم که بیشترین تلفات جانی سالیانه حدود یک درصد رشد می کند و نشان می دهد تخصیص بودجه اثربخشی لازم را ندارد؛ بنابراین شهرداری تهران را به کاهش حوادث الزام کردیم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شهرداری ملزم شد با اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی و آموزشی رشد حوادث را کاهش دهد که این اتفاق تقریبا رخ داد و سالی نیم درصد حوادث کاهش یافت.

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر ادامه داد: اولویت ما حوزه پیشگیری است و در حال حاضر ۱۲۹ ساختمان بحرانی شناسایی شده در تهران به ۷۰ ساختمان کاهش یافته و ان‌شاءالله تا پایان سال به صفر می‌رسد.

بابایی با اشاره به اینکه الزام فهرست سازی یکهزار ساختمان در رده بندی‌های مختلف خطر از دیگر سیاست گذاری‌های در حال انجام است، افزود: جلب مشارکت شهروندان و ارتقای فرهنگ ایمنی نیز بسیار اهمیت دارد که در این راستا در زمینه تولید محتوا در فضای مجازی نیز کمبودهایی داریم که باید جبران شود.

ریئیس کمیته ایمنی شورای شهر ادامه داد: شبکه ملی نوآوری ایجاد شد و پارک های علم و فناوری در سطح کشور ایجاد شدند اما زیر ۵ درصد این پروژه درباره مدیریت شهری است و انگشت شمار به حوزه ایمنی اشاره دارند.

بابایی گفت: ۸۰ درصد تجهیزات آتش نشانی از خارج کشور وارد می شود که امیدواریم در این زمینه نیز از ایده‌های شرکت‌های داخلی حمایت شود.

انتهای پیام

نظر شما