شناسهٔ خبر: 67478864 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

چرا پراید آخه؟

در حالی که تا یک دهه پیش، کارمندان می‌توانستند با مجموع یک سال حقوق خود یک دستگاه خودرو ارزان داخلی یعنی «پراید» را بخرند امروز اما باید سه سال حقوقشان را روی هم بگذارند تا بتوانند صاحب یک پراید شوند.

صاحب‌خبر -

«فایننشال تایمز» به‌تازگی در یک فقره تحلیل و تفسیر مفصل، اوضاع و احوال اقتصادی کشورمان را بررسی کرده و نوشته است: در حالی که تا یک دهه پیش، کارمندان می‌توانستند با مجموع یک سال حقوق خود یک دستگاه خودرو ارزان داخلی یعنی «پراید» را بخرند امروز اما باید سه سال حقوقشان را روی هم بگذارند تا بتوانند صاحب یک پراید شوند. این نشان می‌دهد میزان درآمد و وضعیت رفاهی مردم ایران خوب نیست و دارد بدتر می‌شود. 
ته‌دیگ
کارشناسان و تحلیلگران این ستون معتقدند اولاً «فایننشال تایمز» و تحلیلگرانش یحتمل قصد و غرضی داشته‌اند که درست این موقع سال و آن هم وسط مسائل و روزهای انتخاباتی، در شرایط خاص کنونی به فکر تحلیل اوضاع اقتصادی ایران، آن هم با توسل به «پراید» افتاده‌اند. وگرنه چرا نمی‌روند اوضاع اقتصادی آمریکا را همزمان با مناظره‌های انتخاباتی‌اش بررسی کنند و ببینند آمریکایی‌ها ۱۰ سال پیش با چند ماه حقوقشان می‌توانستند یک کادیلاک، فورد، شورولت و این جور خودروهایی بخرند؟
ثانیاً «فایننشال تایمز» اگر می‌خواهد این‌جوری کتره‌ای و بر مبنای قیمت خودرو اوضاع اقتصادی ما را تحلیل کند چرا «پراید» را انتخاب می‌کند که مثلاً و فرضاً از چرخه تولید حذف شده؟ چرا نمی‌رود سراغ یک خودرو آبرومندتر صنایع خودروسازیمان؟ 
ثالثاً بنا به این جور تحلیل‌های اقتصادی باشد، مگر تحلیلگران داخلی و حتی همین سایت‌ها و کانال‌های زرد و بنفش و رنگارنگ خودمان چلاق‌اند و چلاقییم که نتوانیم محاسبه و مقایسه کنیم مثلاً چند سال پیش با یک ماه حقوق می‌شد چند پرس غذای شیک و اعیانی خورد و حالا برای خوردن چند پرس غذا ولو غیر شیک و غیر اعیانی باید حقوق چند ماه را گذاشت کنار!
رابعاً وقتی همه نامزدهای ریاست جمهوری قول داده‌اند اوضاع رفاهی مردم را درست کنند، فایننشال تایمز روی چه دلیل و مدرکی نتیجه می‌گیرد با توجه به قیمت پراید، رفاه مردم ایران کمتر شده است؟ آیا می‌خواهد ما را به عدم شرکت در انتخابات تشویق کند... همکارانم اشاره می‌کنند به تحلیلگران این ستون بگو: بسه پدرجان تحلیلتان دارد به جاهای باریک می‌کشد!

نظر شما